شماره ۱۳۲۳ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۷ دي
صفحه را ببند
آقاي نجفي! با نيوجرسي پلمپ نشويد!

آقاي نجفي شهردار محترم تهران لازم است كه به مسائل شهري از زاويه ديگري نيز توجه كنند، همان زمان كه گزارش ناكارآمدي و فساد را در دوره پيش در شوراي شهر قرائت كردند، بايد متوجه مي‌شدند كه پاتك آن را خواهند ديد، ولي اين پاتك لزوما ربطي به واكنش در سطح كلان سياسي ندارد، چه بسا در سطح خُرد و خيابان رخ خواهد داد. به اين معنا كه به نام شهرداري اقداماتي صورت خواهد گرفت كه به مردم نشان دهند چيزي عوض نشده است و درهاي زورگويي و رفتارهاي غيرقانوني، همچنان بر همان پاشنه سابق مي‌گردد. اجازه دهيد يك نمونه مهم شرح داده شود تا اينكه معلوم گردد در اين شرايط بي‌پولي شهرداري كه براي پرداخت حقوق كاركنان خود صدها مشكل دارد، چگونه عده‌اي با عصباني‌كردن مردم، آنان را تلكه مي‌كنند و تمام اينها نيز به نام شوراي شهر و شهردار جديد تمام خواهد شد.
قضيه از اين قرار است كه يكي از مشكلات و تخلفات رايج در شهر، انجام فعاليت‌هاي اداري در واحدهاي مسكوني است. بسياري از شركت‌ها در واحدهاي مسكوني، فعاليت اداري مي‌كنند. اين كار فقط براي چند حرفه محدود مجاز است. به شرطي كه صاحبان مشاغل خودشان نیز مالك ساختمان باشند. از اين‌رو هر ازگاهي مأموران شهرداري به ساختمان‌هاي مزبور مراجعه مي‌كنند و دستور پلمپ ساختمان را مي‌دهند. تا اينجاي كار عيبي ندارد و درست هم هست، ولي همه مي‌دانند كه اين پلمپ‌كردن‌ها به‌طور معمول به نتيجه نمي‌رسد، زيرا كساني كه در اين واحدها فعال هستند، با پرداخت پول به دست‌اندركاران، رفع پلمپ مي‌كنند، حتي به صورت سالانه رقمي را پرداخت مي‌كنند تا به آنها كاري نداشته باشند. يكي از همكاران تعريف مي‌كرد كه چند ماه پيش اين مشكل برايش پيش آمده بود و به شهرداري يكي از مناطق غربي تهران مراجعه كرد، مأمور مربوطه با صداي بلند مي‌گفت كه اين رقم را به اين شماره واريز كنيد كه به نام سه نفر است، تا رفع پلمپ شود!! حتي نپذيرفته بودند كه هزينه تبديل مسكوني به اداري را بپردازد، چراكه مي‌گفتند اين كار ممنوع شده است!! كافي است هر واحد مسكوني كه براي كار اداري استفاده مي‌شود، سالانه 3ميليون تومان بدهند، مي‌دانيد چند 100ميليارد تومان مي‌شود كه به جيب مأموران خاطي مي‌رود و هيچ مبلغي نصيب شهرداري نمي‌شود؟ ضمن اينكه موجب عصبانيت مردم هم مي‌شود.
روزهاي گذشته اين كار را به شكل بدتري در برخي ساختمان‌هاي مركز شهر انجام دادند، به اين معنا كه به جاي پلمپ واحد متخلف، جلوي در ورودي ساختمان بلوك‌هاي بزرگ مشهور به «نيوجرسي» گذاشته‌اند تا مردم نتوانند وارد ساختمان شوند، درحالي كه اين كار به‌طور واضح و آشكار خلاف قانون است و نوعي رفتار زورمدارانه است و فقط و فقط با هدف عصباني‌كردن مردم انجام مي‌شود و بعد هم طبيعي است كه با پرداخت مقداري پول زور سروته قضيه بهم خواهد آمد، ولي بدنامي آن براي شهرداري تهران ثبت خواهد شد. اين كارها سال‌هاست كه انجام مي‌شود و حل مشكلات و مسائل از طريق غيرقانوني و ناعادلانه و زورمدارانه از طبيعت این بخش از مأموران شهرداري شده است. پلمپ هر واحدي كه به‌ صورت غيرقانوني استفاده مي‌شود، نيازمند حكم و حضور مأموران پليس و قضائي و شهرداري است، ولي ظاهرا انجام اين كار از طريق بلوك‌هاي نيوجرسي در يك شهرهرت و بي‌قانون بهترين راه است كه مأموران انتخاب مي‌كنند. اگر شما را نمي‌شناختيم، شايد فكر مي‌كرديم كه اين كار به دستور شما شده است، ولي متاسفانه يا خوشبختانه مي‌دانيم كه روح شما از اين شيوه‌ها بي‌خبر است. اکنون در این‌جا گفتيم، حداقل از اين طريق شما و اعضاي شوراي شهر بدانید. اثبات آن نيز كاري ندارد و از مردم بخواهيد كه هركس از اين طريق پول پرداخته، با شماره كارتي كه پول واريز كرده، به شما مراجعه كنند تا بدانيد وضع شهرداري چه خبر است؟ الان كه كاركنان شهرداري زياد هستند، مي‌توانيد اين افراد را دادگاهي و اخراج كنيد بلکه قدری هم از تعدادشان کم شود. البته مهمتر از اصل اين اقدامات، وجود فضايي است كه مأموران پايين و مياني شهرداري اطمينان دارند كه فضا عوض نشده و مسئوليت اين امر با شما و همكارانتان است. چه مي‌توان كرد؟ شما كه بودجه نداريد، چرا اين بخش را فعال نمي‌كنيد؟ خيلي صريح دستور دهيد كه هيچ محل كاري تا دوماه آينده پلمپ نشود. در اين فاصله ليست كاملي از آنها تهيه و به ‌صورت رسمي به آنان اخطار كنيد در موعد مقرر براي تبديل واحد مسكوني به اداري مراجعه كنند يا مابه‌التفاوت را بپردازند يا آنكه تا مدت معلومي سالانه مبلغي را به‌عنوان جريمه پرداخت كنند. از اين طريق هم دست مأموران زورگو از سر مردم برداشته مي‌شود و هم رفتار قانونمند انجام خواهد شد و هم درآمد زيادي نصيب شهرداري مي‌شود. پس از موعدهاي تعيين‌شده نيز قاطعانه برخورد كنيد و جريمه‌هاي سنگين براي آن منظور داريد. در كنار افشاگري از مديريت‌هاي ناصحيح و فاسد، اين كار را انجام دهيد تا مردم و نيز كاركنان متخلف و زورگو متوجه تغيير فضای مديريتی شهر شوند.

دیدگاه‌های دیگران

ه
همرنگ |
مخالف 1 - 0 موافق
سلام و درود

تعداد بازدید :  515