شماره ۱۳۲۳ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۷ دي
صفحه را ببند
رئیس کمیته امداد در همایش «خبر خوب، رسانه مسئول»:
بعد از 40‌ سال آمده‌ایم می‌گویيم خبر خوب چیست؟

شهروند| همایش «خبر خوب، رسانه مسئول» روز گذشته در حالی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد و از فعالان در حوزه «خبر خوب» تقدیر شد که پیش از این اطلاع‌رسانی برای فرستادن گزارش یا خبرهایی مرتبط با موضوع همایش صورت نگرفته بود. خبرگزاری فارس که برگزار‌کننده این همایش بود، تنها در چند روز گذشته، خبرهایی در ارتباط با برگزاری این همایش و راه‌اندازی کمپینی با عنوان «خبر خوب» منتشر کرد و دیروز بعد‌از‌ظهر، در پایان همایش، از خبرنگاران این خبرگزاری، تسنیم و شبکه افق و یکی از خبرنگاران مهر تقدیر کرد و مشخص هم نشد که این افراد به دلیل کدام‌یک از فعالیت‌هایشان یا کدام اثر و گزارش مورد تقدیر قرار گرفتند. خالقان اثر خوب هم در گروه تقدیرشدگان بودند که بیشتر آنها تفکراتی همسو با خبرگزاری فارس داشتند. عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد و پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس سخنران‌های این همایش بودند. البته ظاهرا وزیر آموزش‌و‌پرورش هم جزو دعوت‌شدگان بود که در این مراسم حاضر نشد. با این‌که خبرگزاری فارس، در نزدیک به 5‌سال گذشته، همواره گزارش‌های انتقادی تندی از عملکرد اعضای دولت‌های یازدهم و دوازدهم منتشر می‌کند، اما دیروز پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس، وقتی پشت تریبون رفت، سخنان دیگری به زبان آورد که برخلاف عملکرد خبرگزاری متبوعش بود: «متاسفانه امروز انتشار بی‌قاعده و پرتکرار اخبار منفی، روحیه کسل‌کننده و مأیوس‌کننده از ما به جای گذاشته است که این روحیه مانع حرکت انسان می‌شود.» به اعتقاد مدیرعامل خبرگزاری فارس، رسانه باید به سمت استدلال متقن پیش رود: «منظور ما بی‌طرفی رسانه نیست. اصولا رسانه بی‌طرف معنایی ندارد. ادا و ادعای بی‌طرفی رسانه فریب‌دادن مخاطب است.» او به تبعات منفی انتشار خبرهای بد اشاره کرد: «این مسائل عصبی بودن در جامعه ما را بالا برده است، احساس می‌شود که مردم عصبانی‌تر و کم‌تحمل‌تر شده‌اند.»
سخنران بعدی پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد بود. صحبت‌های او اما متفاوت با دو سخنرانی قبلی بود. او گلایه زیاد داشت و در جایی از صحبت‌هایش خطاب به پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت که «از دعوت‌کردن من پشیمان شدید؟ نگاه‌های عاقل اندر سفیه به من می‌اندازید.» و خندید. او در همان ابتدا هم خطاب به تیرانداز گفت: «نمی‌دانم چرا من را دعوت کردید به این همایش. یا خیلی خوب من را نمی‌شناسید یا خوب من را می‌شناسید. شما خودتان خوب می‌دانید که خبر خوب چیست؟ بعد از  40‌ سال آمده‌ایم خبر خوب را تعریف کنیم؟» او اینها را گفت و ادامه صحبت‌هایش را گرفت: «خبر خوب باید صادق باشد. شما به بخش نظامی کشور وصل هستید؛ چرا به چیزی که می‌گویید عمل نمی‌کنید، ما باید الگوی دیگران باشیم، صداقت در خبر خیلی مهم است. خبر نادرست نباید پخش شود. خطاب من فقط به فارس نیست، به بقیه هم هست. شما چون میزبان هستید، به شما می‌گویم؛ چرا در خبرها، جای فعل و فاعل را عوض می‌کنید. گاهی بنده با دولت زاویه دارم و آیا این درست است که تمام صحبت‌های من در نقد دولت به کار گرفته شود؟ هر رئیس‌جمهوری که رأی آورد، دیگر قانون است. ما چون با دولت به دنده مخالف افتاده‌ایم، آیا امکان ندارد خبر خوب هم از قول من و از دولت پخش شود؟ ما اگر منطق آقا را قبول داریم، ایشان گفته‌اند، من از همه دولت‌ها و کارهای خوبشان طرفداری می‌کنم.» او به انتشار آمارهای اشتباه در رسانه‌ها اشاره کرد: «آمار اشتباه بلای کشور است، من رشته‌ام آمار پیشرفته است، این آمار را از کجا می‌آورید؟ به چه منطقی این آمار‌سازی‌ها انجام می‌شود.» او حرف‌هایش را با اشاره به اهمیت سعه‌صدر ادامه داد: «ما باید سینه فراخی داشته باشیم، این دوری‌ها کار دست ما داده است، طرف مقابل این‌قدر هم بد نیست، یک مقدار باید به هم نزدیک‌تر شویم، با همانی که قبولش نداریم، صحبت کنیم؛ می‌دانم که نظرمان عوض می‌شود.» در همین جا بود که فتاح خطاب به مدیر عامل خبرگزاری فارس گفت: «پشیمان که نشدی من را دعوت کردی؟ آخر نگاه شما عاقل اندر سفیه است، شما عزیز من هستید، من با شما بی‌پرده باید صحبت کنم. من نباید با شما ملاحظه داشته باشم. مومنانه می‌خواهم با شما صحبت کنم. ناراحت نشوید. ما باید حق را بگوییم.» او ادامه داد: «ما می‌خواهیم یک خبرگزاری در انقلاب اسلامی داشته باشیم که هر جای دنیا بخواهند خبر درست را بخوانند به آن خبرگزاری مراجعه کنند. چون راست می‌نویسد، ما از شما انتظار داریم که طرفدار محرومان باشید، نه خبرگزاری که برای سیاست و این چیزها باشد. اینها چه به درد آن خانواده زلزله‌زده می‌خورد که همه زندگی‌اش از دست رفته. ما باید طرفدار محروم باشیم، یک بخشی از مردم ما خیلی در زحمت و فقر هستند؛ باید به مردم برسیم.» او گفت: «ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم، چپ و راست. قرار است برای ما یک سرنوشت رقم بخورد.» در پایان این مراسم، با حضور مسئولان خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت بهداشت و رئیس کمیته امداد از تعدادی از خبرنگاران فارس و تسنیم و شبکه افق و همچنین خالقان اثر خوب تقدیر شد. خیران مدرسه‌ساز، مسئولان مراکز ترک اعتیاد، معلمی که با شاگرد مبتلا به سرطانش همدردی کرد و ... ازجمله این افراد بودند.
فقط نباید خبرهای گل و بلبل پخش کنیم
عزت‌الله ضرغامی یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم یکی از سخنران‌ها بود. به گفته او، انتشار خبرهای ناامید‌کننده مردم را هم ناامید می‌کند: «ما نباید فقط خبرهای گل و بلبل را منتشر کنیم؛ این خبرها هم اثرشان را از دست می‌دهند، مردم خودشان را نگاه می‌کنند و خبرها را می‌خوانند، اخبار را باور نمی‌کنند. از آن‌سو در این شرایط رقبا تقویت می‌شوند. مردم زمانی که می‌بینند خبرها این طرف گفته نمی‌شود، می‌روند سمتی که اخبار را بازگو می‌کنند. پس به همان سمت کشیده می‌شوند.» ضرغامی گفت که این قانون در ارتباط با مسئولان هم صدق پیدا می‌کند: «اگر شما به مدیران و مسئولان آن‌قدر بد گفتید و به تعبیر رهبری، نسبت به آنها با کینه حرف زدید، تمام هدفتان این بوده که آبروی او را ببرید. بعضی از مخالفان من و شما، هم مبنای اعمال قدرت را دارند، هم رأی مردم را گرفتند و هم از سوی دولت به‌ عنوان وزیر انتخاب شدند و هم در جامعه از آنها اقبال می‌کنند، برخی‌ها هم کاریزما دارند. بعضی از مخالفان ما این ویژگی‌ها را دارند، باید با پختگی رفتار کنیم.»


تعداد بازدید :  337