شماره ۱۳۳۸ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
چگونه با کودکان درباره زلزله صحبت کنیم؟

آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید؛ معمولا در مدرسه اقدامات اولیه هنگام وقوع زلزله به فرزند‌تان آموزش داده می‌شود. آنها حتی می‌توانند پناه بگیرند، دستشان را روی سرشان بگذارند و خودشان را محکم نگه دارند.
بهتر است که با فرزندانتان درباره زلزله صحبت کنید. کمک کنید كه درک کنند چه کاری باید انجام دهند تا بتوانند با آن روبه‌رو شوند. منابع بسیاری وجود دارند تا به شما در این زمینه کمک کنند. می‌توانید از دستورالعمل‌های محاوره‌ای وب‌سایت  HealthyChildren.org    استفاده کنید:
به فرزندانتان بگویید که بحران چیزی است که به مردم آسیب می‌رساند یا خسارت وارد می‌کند. توضیح دهید که بعضی اوقات در طبیعت «زیادی نعمت» مانند آتش، باران و باد اتفاق می‌افتد که داشتن برنامه بحران خانوادگی مهم است.
به فرزندانتان آموزش دهید كه چگونه کمک بخواهند و چه زمانی با شماره تلفن‌های اضطراری تماس بگیرند، اگر از خانواده جدا شدند با شماره تلفن چه کسی تماس بگیرند و اطلاعات کارت شناسایی خود را همیشه به همراه داشته باشند.
انواع بازی و سرگرمی برای کودکان وجود دارد تا شرایط بحرانی را درک کنند و برای وقوع آن آماده باشند. می‌توانید از کتاب آماده‌سازی برای بحران میکی و دوستان استفاده کنید؛ این کتاب را می‌توانید از مراکز معتبر تهیه کنید.
وقتی که زلزله‌ای رخ می‌دهد فرزندتان از شما  الگو می‌گیرد. آیا شما می‌دانید که هنگام وقوع زلزله چه ‌کار باید بکنید؟ آیا می‌دانید که چگونه باید پناه بگیرید، دستتان را روی سرتان بگذارید و خودتان را محکم نگه دارید؟ یادتان باشد که عکس‌العمل فرزندتان در این موقعیت آینه‌ای از حرکات شماست. اگر شما وحشت کنید یا بترسید، فرزندتان هم همین احساس را خواهد داشت.
قدرت تخیل یک کودک فوق‌العاده است اما اگر این تخیل باعث ترس کودک ‌شود، باید آن را جدی بگیرید. درباره مراحلی که فرزندتان می‌تواند طی کند تا قبل و بعد از هنگام وقوع زلزله در معرض خطر قرار نگیرد، صحبت کنید. می‌توانید به آنها کمک کنید تا در مواقع اضطراری وحشت‌زده نشوند.
با آماده‌کردن خانواده خود می‌توانید نگرانی‌های فرزندتان را بدون وحشت‌زدگی مدیریت کنید. به محض آن‌که زمین‌لرزه تمام می‌شود، تمام اعضای خانواده را از زیر پناهگاه‌ها بیرون بیاورید و به نیازهای احساسی فرزندتان رسیدگی کنید. از او بپرسید که هنگام وقوع زلزله چه احساسی داشته. فرزندتان را در جریان تلاش‌هایتان برای بازگشت به شرایط عادی قرار دهید تا احساس کند که همه ‌چیز دوباره «نرمال» خواهد شد. به آنها این اطمینان را بدهید که عضوی از تیمی هستند که سعی دارند زندگی را به شرایط عادی برگردانند.
به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟ صلیب‌سرخ بروشورهای بسیار خوبی برای صحبت‌کردن با فرزندانتان درباره شرایط بحرانی به نام «کمک به کودکان برای رویارویی با بحران» دارد.
در این بروشور اطلاعات بسیاری درباره موضوعاتی که باید با کودکان صحبت کنید با جزییات نوشته شده است. «سازمان اعتیاد و خدمات سلامت ذهنی» کتابچه راهنمای پنج صفحه‌ای به نام «نکته‌هایی برای صحبت‌کردن با کودکان بعد از وقوع بحران» دارد که به شما کمک می‌کند كه از کلمات مناسب برای قوت‌ قلب دادن به فرزندانتان استفاده کنید.
حالا که می‌دانید درباره چه چیزی باید صحبت کنید، آیا می‌دانید که چه ‌کاری باید انجام دهید؟ اسباب منزل چطور؟ آیا در خانه کیف مخصوص زلزله دارید؟ آیا از برنامه اضطراری مدرسه فرزندتان خبر دارید؟ نه؟ پس به نظر می‌آید شما هم باید تکلیف خود را انجام دهید.


تعداد بازدید :  306