شماره ۱۳۳۸ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
80درصد هزینه‌های هلال از محل درآمدهای حق‌الثبت تأمین می‌شود

شهروند| روز گذشته «خبرگزاری مهر» سراغ «علی قربانی» رفت و از او درباره بودجه هلال پرسید. نماینده پنج شهرستان خراسان شمالی به این خبرگزاری گفت: ۸۰‌درصد هزینه‌های جمعیت هلال‌احمر کشور از محل درآمدهای ثبت‌ اسناد و املاک تأمین می‌شود. قربانی با بیان این‌که براساس ماده ۱۷جمعیت هلال‌احمر، ۴۲‌درصد از درآمدهای حق‌الثبتی به بودجه هلال‌احمر اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: مصوبه تأمین بودجه هلال‌احمر از محل درآمدهای ثبت‌ اسناد و املاک مربوط به ۵۰‌سال گذشته است که ۴۲‌درصد از هزینه‌های حق‌الثبتی برای کمک به حوادث غیرمترقبه تخصیص یابد. قربانی افزود: طبق قانون، ۵۰۰‌میلیارد تومان از منابع ماده ۱۰ و ۱۲ برای مدیریت بحران جمعیت هلال‌احمر اختصاص می‌یابد که ۴۰‌درصد این میزان بودجه برای خرید بالگرد و تجهیزات امدادی و ۶۰‌درصد آن به‌منظور تملک و دارایی و سرمایه‌ای هزینه می‌شود. وی با اشاره به تصویب قانون کاداستر (حدنگار) گفت: پس از تعیین این قانون، ثبت ‌اسناد و املاک کشور اعلام کرد که تأمین ۴۲‌درصدی بودجه هلال‌احمر شامل طرح کاداستر نمی‌شود، اما مجلس شورای اسلامی مخالفت کرد و این طرح را جزو هزینه‌های حق‌الثبت دانست. نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان تصریح کرد: با توجه به این‌که جمعیت هلال‌احمر یک‌نهاد داوطلبانه و انسان‌دوستانه است، چنانچه بودجه‌ای برای آن اختصاص پیدا نکند، ۸۰‌درصد فعالیت‌های داوطلبانه و مردمی انجام نخواهد شد. قربانی با بیان این‌که اجرای این قانون ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: تمامی درآمدهای کشور جزو منابع ملی است، از همین‌رو باید در بین تمامی دستگاه‌ها و نهادها توزیع شود. وی مطرح کرد: تأمین سهم ۴۲‌درصدی جمعیت هلال‌احمر از طریق ثبت ‌اسناد برای امسال نیز مصوب شده و امکان تغییر وجود ندارد.
گیلان جزو پنج استان حادثه‌خیز کشور
«خبرگزاری فارس» از رشت هم دیدار «مهدی ولی‌پور» با رئیس اتاق اصناف گیلان را پوشش داد و نوشت: مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گیلان با بیان این‌که گیلان جزو پنج استان حادثه‌خیز کشور است، گفت: با وجود حادثه‌خیز بودن گیلان، این استان از نظر ناوگان امدادی، امکانات و تجهیزات در حد استاندارد قرار ندارد. مهدی ولی‌پور با اشاره به فعالیت‌های حوزه خدمتی هلال‌احمر گیلان نسبت به سایر استان‌های همجوار اظهار کرد: هلال‌احمر گیلان یکی از جمعیت‌های کم‌برخوردار در مقایسه با سایر جمعیت‌های هلال‌احمر کشور است. وی با اشاره به افتتاح خانه هلال در ۹۷ روستای گیلان گفت: طرح خادم یکی از طرح‌های اجرا شده موفق در استان است که به‌عنوان طرح ملی خانواده آماده در مخاطرات به‌شمار می‌رود. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گیلان با اشاره به این‌که گیلان تنها استانی در کشور است که مرکز جامع توانبخشی ندارد، افزود: راه‌اندازی مرکز جامع توانبخشی، یکی از نیازهای اصلی در استان گیلان است. رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان نیز در نشست مشترک با مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گیلان اظهار کرد: در تمامی حوادث و سوانح بزرگ، هلال‌احمر به‌عنوان محور اصلی نقش‌آفرینی می‌کند، اما کمترین امکانات و بودجه در اختیار این نهاد غیردولتی و عام‌المنفعه قرار می‌گیرد. جلال‌الدین محمد شکریه با انتقاد از عدم توجه لازم به هلال‌احمر بیان کرد: هلال‌احمر مظلوم واقع شده است و متاسفانه ما هنوز جایگاه هلال‌احمر و نقش این جمعیت مردمی در کاهش آلام ناشی از بحران‌ها را به‌درستی درک نکرده‌ایم.
آمادگی کامل هلال در برف و کولاک اخیر
«خبرگزاری ایسنا» هم آمادگی هلال‌احمر در برف و کولاک اخیر را مورد توجه قرار داد و در گفت‌وگو با «مرتضی سلیمی» آورد: رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر با اشاره به این‌که هلال‌احمر در برف و کولاک اخیر آماده بود، گفت: وظیفه اصلی جمعیت هلال‌احمر اسکان، تغذیه اضطراری و جست‌وجو و نجات است که در این بین تغذیه اضطراری اولویت اصلی ماست که خوشبختانه در این زمینه کاملا آماده بودیم. مرتضی سلیمی در مورد موانعی که در زمینه امدادرسانی در برف و کولاک اخیر وجود داشت، اظهار کرد: به‌طور قطع یکی از مهمترین موارد، عدم آمادگی برخی مردم برای مواجهه با این حادثه بود. نبود زنجیر چرخ یا عدم آشنایی با بستن آن، نداشتن لباس گرم و نداشتن مقداری آذوقه ضروری و آماده نبودن برخی خودروها برای چنین شرایطی ازجمله این موارد بود. با توجه به این شرایط، لزوم آشنایی با رانندگی در برف نیز ازجمله مواردی است که باید در دستور کار آموزش همگانی قرار بگیرد. رئیس سازمان امدادونجات در مورد وظایفی که هلال‌احمر باید در چنین ماموریتی انجام دهد نیز گفت: وظیفه اصلی جمعیت هلال‌احمر اسکان، تغذیه اضطراری و جست‌وجو برای نجات است که در این بین تغذیه اضطراری اولویت اصلی ماست. وی اضافه کرد: در برف اخیر نیز امدادگران این وظایف را انجام دادند و 2000کیلوگرم اقلام امدادی میان مردم توزیع شد.


تعداد بازدید :  258