شماره ۱۳۳۸ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
در نشست‌های خبری جشنواره چه می‌گذرد؟

شهروند|  برخلاف حواشی و شایعاتی که درباره سروصداهای جشنواره در سالن‌های نمایش مردمی جشنواره وجود دارد، سالن رسانه‌ها در دومین روز جشنواره فیلم فجر نیز با کمترین حاشیه سپری شد؛ اما در این بین همچنان وضع رأی‌گیری اینترنتی برای انتخاب بهترین فیلم از نگاه مردمی مسأله‌دار‌ترین اتفاق جشنواره است که اعتراضات و انتقادات پرشماری را باعث شده که در این مورد در گزارش اول این صفحه هم اشاراتی كرده‌ايم.
روز گذشته دو نشست پرسش و پاسخ در سینما ملت برگزار شد که اولی به فیلم شعله‌ور حمید نعمت‌الله اختصاص داشت و دیگری به بمب پیمان معادی.
در نشست فیلم شعله‌ور که زیر سایه اعتراض بلوچ‌ها به این فیلم برگزار شد، حمید نعمت‌الله تأکید کرد که در فیلمش هیچ‌گونه توهینی به مردم سیستان‌وبلوچستان رخ نداده است و او در این فیلم می‌خواست به مشکلات این خطه ازجمله کم‌آبی و وجود موادمخدر اشاره کند. حمید نعمت‌الله گفت: من واقعا در مورد اعتراض مردم سیستان‌وبلوچستان به این فیلم اطلاعی ندارم و این اعتراض‌ها را هم منطقی نمی‌دانم و حتی اطلاعی هم ندارم که چقدر این اعتراض‌ها جدی است. به ‌هر حال امروز این فیلم اکران شد و شما دیدید که در این فیلم عشق و احترام به مردم این منطقه نشان داده شده است.
نعمت‌الله در ادامه این موضوع گفت: ظاهرا برخی از دوستان بلوچ از این‌که در این فیلم نشان داده شده که در این منطقه می‌توان موادمخدر تهیه کرد، ناراحت شدند. ما اتفاقا در این فیلم خیلی با احتیاط عمل و ملاحظات بسیاری را رعایت کردیم؛ چون وقتی با یکی از دوستان بلوچ صحبت می‌کردم به من گفت در پلان‌های این فیلم شکوه و طبیعت این منطقه به نمایش درآمده و ما نیز به مشکلات آن منطقه ازجمله کم‌آبی و توزیع موادمخدر اشاره کردیم و اتفاقا ما حسن نیت خود را نشان دادیم. شخصیت اصلی فیلم ما از قبل معتاد بود و اعتیاد خود را به این منطقه ‌آورد و وقتی که موادش تمام مي‌‌شود، برای خرید به بیرون می‌رود، خب در تمام جاها مواد پیدا می‌شود. من عاشق فرهنگ و دلسوزي بلوچ‌ها هستم.
حمید نعمت‌الله در پایان این نشست نسبت به نحوه نمایش فیلمش در پردیس ملت اعتراض کرد و گفت که پرده‌ مد نظر ما عریض‌تر از آن چیزی است که امروز در این سینما به نمایش درآمد.
اما نشست فیلم بمب که جنجالی‌ترین نکته‌اش زمانی رخ داد که معادی گفت بسیاری از سازمان‌های سینمایی علاقه‌مند بودند در آخرین ساخته‌اش سرمایه‌گذاری کنند؛ اما به دلیل این‌که او فیلمسازی مستقل است، این‌گونه پیشنهادات را قبول نکرد. معادی همچنین گفت که در دهه ۶۰  فضای خشنی در جامعه وجود داشت و هر روز صبح در مدارس شعارهای مرگ بر... توسط دانش‌آموزان داده می‌شد. پیمان معادی گفت: شعارهای مرگ بر آمریکا علت خاصی نداشت ولی من به یاد دارم که ما هر روز صبح در مدرسه تا چشم‌مان را باز می‌کردیم، شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی در صف مدرسه می‌دادیم و روزمان را با این میزان از خشونت آغاز می‌کردیم.
کارگردان بمب همچنین درباره تغییرات احتمالی فیلم در اکران عمومی گفت: در اکران عمومی تغیيراتی خواهیم داشت. ما این فیلم را چند ساعت قبل از اولین اکران‌مان آماده کردیم و می‌خواهیم در نسخه اکران مقدار کمی از فیلم کوتاه شود.
پیمان معادی در پاسخ به سوال یک خبرنگار در مورد احتمال توقیف‌شدن فیلم جدیدش گفت: من الان نگران این موضوع هستم که نگویند فیلم سفارشی ساختیم؛ چون در این فیلم شعارهای مرگ بر آمریکا و اسراییل بسیاری وجود دارد و حالا با وجود این شعارها می‌خواهند بمب؛ یک عاشقانه را توقیف کند؟ البته شاید مثل برف روی کاج‌ها که بعد از یک‌سال و نیم نفهمیدم که چرا توقیف شد، این فیلم هم توقیف شود. او همچنین درباره به تصویرکشیدن خشونت در این فیلم گفت: من قصد نداشتم خشونت دهه ۶۰ را نشان بدهم اما آن زمان واقعا همه چیز خشن بود و من هر روز از همه معلم‌هایم کتک می‌خوردم و این دقیقا برداشت من از تصورات کودکی‌ام بود. پیمان معادی در پایان نشست درباره حضور یکی از مدیران سینمایی در اواخر نمایش این فیلم گفت: من تا به ‌حال به خواسته هیچ‌کس نه نوشتم نه می‌نویسم. سازمان‌های سینمایی زیادی ازجمله اوج، فارابی و... می‌خواستند در این پروژه حضور یابند اما چون من مستقل بودم پیشنهادات آنها را قبول نکردم.


تعداد بازدید :  278