شماره ۱۳۳۸ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
تنها در یک روز، 7 نیروی نظامی ترکیه در سوریه کشته شدند
روز خونین ارتش سرخ
نخست‌وزیر ترکیه: انتقام می‌گیریم

شهروند| ارتش ترکیه گفته است، 7 سرباز ترک در درگیری‌ها با شبه‌نظامیان کرد در سوریه کشته شده‌اند؛ در میان آنها 5 نفر تنها در حمله کردها به یک تانک ترکیه جان باخته‌اند. ارتش ترکیه اواخر روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: پنج نظامی ارتش ترکیه بعد از حمله موشکی شورشیان کرد به تانک حامل آنها در منطقه عفرین کشته شدند و به رغم تلاش برای نجات این سربازان، آنها در نهایت جان خود را از دست دادند.
این بیشترین میزان تلفاتی است که ارتش ترکیه از آغاز هجوم به عفرین سوریه، موسوم به عملیات «شاخه زیتون» در 20 ژانویه، داده است. ترکیه، این حمله را برای مقابله و پاکسازی شبه‌نظامیان کرد موسوم به ی.پ.گ آغاز کرده است. آنکارا این گروه را جزو گروه‌های تروریستی می‌داند.
حمله کردها به این تانک نظامی ترکیه در روز شنبه صورت گرفته که البته جزییاتی از این حمله هنوز منتشر نشده است؛ این حمله، تنها حمله‌ای بوده که تا این اندازه تلفات بر جای گذاشته است. به این ترتیب، تعداد نیروهای ترکیه که از آغاز عملیات شاخه زیتون، جان باخته‌اند، به 14 تن رسید. کردها اما می‌گویند شمار تلفات ترکیه به مراتب بیش از آمار رسمی است.
ارتش ترکیه و نیروهای شورشی سوریه که متحد آنکارا هستند، تلاش می‌کنند که کردهای سوریه موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» یا «ی.پ.گ» که مورد حمایت آمریکا هستند را از بخش‌های غربی مرز عفرین خارج کنند. این عملیات، تاکنون درگیری‌های شدیدی را دربر داشته است.
آنکارا ادعا می‌کند که عملیات شاخه زیتون، برای «حفظ ثبات و امنیت» در مرزهای ترکیه و همچنین به خاطر محافظت از مردم سوریه از «ظلم و ستم تروریست‌ها» است.
ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در اظهاراتی از استانبول گفت ترکیه حضور یگان‌های مدافع خلق کرد را در «هیچ جایی» از مرز جنوبی خود تحمل نخواهد کرد که حاکی از امکان گسترش عملیات آنکارا در عفرین به سمت شرق است. کالین گفت که اولین تقاضای ترکیه این است که یگان‌های مدافع خلق کرد به سمت شرق رودخانه فرات بروند و شهر منبج را که در آن یک سری سربازان آمریکایی در حمایت از شبه نظامیان کرد سوری مستقر هستند، ترک کنند. او از آمریکا خواست تا دست از حمایت از یگان‌های مدافع خلق بردارد و گفت که ترکیه همچنان به ارتباط با همپیمانان آمریکایی برای اجتناب از هرگونه رویارویی ادامه خواهد داد.
انتقام می‌گیریم
بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه در بیانیه‌ای که در توییتر منتشر کرد، قول داد که انتقام این حمله را از کردها بگیرد. او نوشت: «آنها دوبرابر آنچه که انجام داده‌اند را هزینه خواهند داد. ما پاسخی فوری را به آنها داده‌ایم و همچنان به این کار ادامه خواهیم داد.»
ارتش ترکیه گفته است، به عنوان انتقام به خاطر حمله اخیر کردها به نیروهای ترک، هواپیماهای جنگی ترکیه حملاتی را صورت داده و پناهگاه‌ها  و انبار مهمات کردها را نابود کرده‌اند. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، روز پنجشنبه گفت که ارتش این کشور، به همراه شورشیان مورد حمایت ترکیه، مرگ 25 نفر را در میانشان تایید کرده‌اند.
در همین حال، گفته می‌شود که 7 شهروند غیرنظامی در مرز ترکیه و داخل خاک این کشور، به خاطر آتش خمپاره‌ها کشته شده‌اند؛ ترکیه مسئولیت آن را به گردن ی.پ.گ انداخته است.
دولت ترکیه می‌گوید، پیشرفت‌های عمده‌ای در این عملیات صورت گرفته و تاکنون، حدود 900 جنگجوی کرد« ی.پ.گ» کشته شده‌اند. با این حال، امکان تایید این ارقام مورد ادعای دولت ترکیه وجود ندارد.
چشم به خاک سوریه نداریم
آقای اردوغان روز شنبه در تماس با امانوئل مکرون، تلاش کرد تا بگوید، عملیات ترکیه برای مقابله با «عناصر تروریستی» است و آنکارا چشم طمع بر خاک سوریه ندارد. اردوغان گفت: «ترکیه هیچ طرحی برای تصرف خاک کشوری ندارد و این عملیات با هدف پاکسازی یگان‌های مدافع خلق و داعش در عفرین انجام می‌گیرد.»
آقای مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه هفته گذشته در مصاحبه‌ای مطبوعاتی که مقامات ترکیه را ناراحت کرده بود، گفت که اگر عملیات ترکیه، به «عملیات تهاجم» تبدیل شود، فرانسه، «مشکلی اساسی» با این کمپین خواهد داشت.
با این حال، کاخ الیزه اعلام کرد، در این تماس تلفنی، هردو رئیس‌جمهوری برای ترسیم نقشه راه حلی دیپلماتیک برای سوریه در هفته‌های آتی، توافق کرده‌اند.
انتقام کردها از نیروهای ترک
حملات کردها به تانک ترکیه یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که ویدیویی از اهانت به جسد یک زن مبارز کرد در فضای مجازی منتشر شد. انتشار گسترده ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی که در آن تعدادی نظامی جسد یک زن رزمنده کُرد را مثله می‌کردند، موجب خشم کردها شده است. به گفته مسئولان کُرد، جسد متعلق به «بارین کوبانی»، از نیروهای یگان‌های مدافع خلق است. در بخش اول این ویدیو حدود ١٠ شبه‌نظامی که برخی‌شان مسلح هستند، در اطراف جسد این شبه‌نظامی زن که روی زمین افتاده دیده می‌شوند.
سپس این نیروها فریاد «الله‌اکبر» سر می‌دهند و همزمان حداقل دو تن از این نیروها با پا به جسد می‌زنند. در بخش دوم ویدیو جسد زن درحالی‌ که بخش بالایی آن عریان و بریده شده، در کنار یک شاخه زیتون دیده می‌شود. رامی عبدالرحمان، مدیر مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه ضمن محکوم‌کردن این اقدام آن را «رفتاری وحشیانه و بی‌سابقه» توصیف کرد.
روز گذشته، شبکه خبری بی‌بی‌سی  با یکی از اعضای خانواده این زن مصاحبه کرده. او گفته است، کردها با برخی از طرف‌های مخالف مسلح سوریه که در عملیات شاخه زیتون مشارکت دارند، تماس برقرار کرده و خواهان بازپس‌گیری جسد این زن شدند، اما در جواب شنیدند که چیزی از جسد باقی نمانده است.


تعداد بازدید :  178