شماره ۱۳۳۸ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
اخبار جهان

گامی دیگر برای جنگ سرنوشت‌ساز ادلب برداشته شد
ایسنا|  ارتش سوریه در میان فروپاشیدن خطوط دفاعی هیأت تحریرالشام و گروه‌های همپیمان آن در حال پیشروی سریع در حومه جنوبی ادلب است تا جنگی سرنوشت‌ساز را کلید بزند. ارتش سوریه روز شنبه به روستای تل علوش در حومه جنوب شرقی ادلب یورش برد و به سمت «تل سلطانه»، «منه» تا «جزرایه» در همجواری آن پیشروی داشت تا در مقابل یک نبرد سرنوشت‌ساز و استراتژیک باشد؛ چرا که اکنون در چند کیلومتری شهر استراتژیک «سراقب» است که از مهمترین کانون‌های حضور هیأت تحریر‌الشام (النصره سابق) در حومه جنوبی ادلب محسوب می‌شود. نبرد سراقب دروازه و پایگاه اصلی برای آغاز مادر درگیری‌ها در شهر ادلب، آخرین مقر اصلی هیأت تحریرالشام در کل جغرافیای سوریه است. براساس نقشه درگیری‌ها در این منطقه ارتش سوریه و همپیمانانش در حال پیشروی به سراقب و تل العیس هستند که آن هم منطقه‌ای استراتژیک است تا به این ترتیب زمینه برای ایستادن مقابل النصره در ادلب فراهم شود. این در حالی است که به گفته یک مقام نظامی سوری، ارتش سوریه اکنون در ۱۳ کیلومتری اتوبان بین‌المللی حلب - دمشق است.فعالان در ادلب در بیانیه‌ای تأکید کردند كه تحریرالشام قصد دارد دست به یک‌سری بازداشت‌ها در شهر بزند؛ در حالی ‌که همزمان حملات هوایی به این شهر افزایش یافته و ارتش سوریه مساحت‌های زیادی را به سمت اتوبان دمشق - حلب و شهر سراقب به دست آورده‌ است.

ترزا می‌ روی لبه تیغ
توطئه برای عزل خانم نخست‌وزیر
ایسنا| قانونگذاران حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس هشدار دادند كه چنانچه ترزا می ‌برای حفظ کشور در اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا اصرار کند، ممکن است از نخست‌وزیری عزل و یک تیم حامی بریگزیت جایگزین او شود. دیلی‌میل نوشت كه چنانچه ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا تلاش کند تا خروج نرم از اتحادیه اروپا رخ دهد، احزاب مردد به اروپا در حال دسیسه‌چینی هستند تا بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس را به‌عنوان نخست‌وزیر منصوب کنند و مایکل گاو معاون او شود و جیکوب ریس- موگ هم به سمت وزارت خزانه‌داری برسد. طبق گزارش‌ها، جانسون به یکی از توطئه‌گران گفته است که «سواره‌نظام می‌آید» و او «آماده» است تا درگیر شود.

سفر هیأت بلندپایه پاکستانی به افغانستان برای پیگیری مذاکرات درباره تروریسم
ایسنا| یک هیأت از نمایندگان پاکستان به سرپرستی معاون وزیر خارجه پاکستان به کابل رفتند تا در خصوص مسائلی ازجمله مبارزه با تروریسم با مسئولان افغان گفت‌وگو کنند. شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت امورخارجه افغانستان پس از نشست با هیأت نمایندگان پاکستان گفت كه مقامات دو کشور درباره احتمال دست‌داشتن پاکستان در حملات اخیر افغانستان گفت‌وگو کردند. وی افزود: «طی این نشست، دو کشور برای همکاری در مبارزه با تروریسم، ایجاد صلح، بازگشت مهاجران و توسعه مشترک اقتصادی برنامه‌ریزی کردند.» مستغنی اظهار کرد، این نشست پیرو دیدار هفته گذشته هیأت نمایندگان افغانستان از پاکستان صورت گرفت که اسناد حملات اخیر کابل طی آن ارسال شد.وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اذعان کرد: «هیأت پاکستانی مذاکراتی را در خصوص «برنامه اقدام برای صلح و همبستگی» که برنامه اقدام مشترک برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و کاهش خشونت، صلح و آشتی، بازگرداندن مهاجران و توسعه اقتصادی مشترک است، با نمایندگان افغانستان به رهبری حکمت خلیل کرزی، معاون وزیر امور خارجه صورت داد. وزارت امور خارجه افغانستان گفت: «هنوز بخش‌های مهمی از این برنامه اقدام مشترک باید بررسی شود و دو طرف بر سر آنها به توافق برسند.» دفتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان اظهار کرده است که امید اندکی به بازگشت روابط افغانستان و پاکستان وجود دارد.

گشت‌زنی کیم جونگ اون در پیونگ‌یانگ سوار بر اتوبوس برقی

ایسنا| رسانه‌های دولتی کره‌شمالی تصاویری از رهبر این کشور به همراه همسرش منتشر کردند که سوار بر یک اتوبوس برقی جدید در خیابان‌های پیونگ‌یانگ هستند. رسانه دولتی کره‌شمالی گزارش داد، کیم جونگ اون، رهبری کره‌شمالی «از این سفر شب هنگام با اتوبوس برقی در پایتخت لذت برد و از این خودروی جدید بسیار رضایت داشت». وی همچنین گفت که به کارگران کره‌شمالی افتخار می‌کند. چند روز قبل، رهبر کره‌شمالی از یک کارخانه تولید اتوبوس‌های برقی در پیونگ یانگ بازدید کرده و گفته بود که این وسایل نقلیه دوستدار محیط‌زیست است.


تعداد بازدید :  307