شماره ۱۳۳۸ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
نگاهی به نقش هلال در پیروزی انقلاب اسلامی
سند پرافتخار

شهروند| «يكي از پرافتخارترين دوران فعاليت كاركنان و امدادگران جمعيت شيروخورشيد سرخ خدماتي بود كه بيمارستان‌ها و درمانگاه‌های تابعه در دوران پرالتهاب قيام ملّت مسلمان كشورمان در طول انقلاب اسلامي‌ سال ۱۳۵۷ به مردم و انقلابيون ارایه می‌دادند. كاركنان فداكار و زحمتكش هلال‌احمر (شيروخورشيد سرخ سابق) در چند صد مركز درمانی در طول شبانه‌روز زخمي‌ها و مصدومان انقلاب را مداوا يا پرستاري مي‌كردند و آمبولانس‌هاي جمعيت پي‌در‌پي ميان تظاهركنندگان در حال گشت‌زني بودند.» اینها را مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات می‌گوید. او معتقد است حضور نیروهای جمعیت شیر‌وخورشید در اعتصابات و راهپیمایی‌ها نیز از کارهای دیگر کارکنان این نهاد در یاری‌رسانی به امام و انقلاب بود. استقرار شبکه بی‌سیم و حفاظت از امام در مدرسه علوی هنگام اسکان امام در اوایل انقلاب نیز برگ زرینی در افتخارات این نهاد مردمی در پیروزی شکوهمند انقلاب بود و در این سلسله پیام‌ها قصد بر آن است تا با بررسی اسناد، روزنامه‌ها و خاطرات مروری بر فعالیت یاری‌رسانان سرخ در پیروزی انقلاب داشته باشیم. سلیمی در ادامه می‌گوید اگر چه نفوذ ساواک در انتخاب و تسلط بر برخی مدیران ارشد آن با توجه به مقتضیات و قدرت فراگیر این سازمان در آن ایام وجود داشته، ولی نقش موثر کارکنان و امدادگران آن‌که از بطن مردم بوده، در زیر نام نسبتا سلطنتی این ارگان سال‌ها مغفول مانده است. لذا بر آن شدیم تا با جمع‌آوری اسناد و مدارک این روزهای پرافتخار برگ زرین دیگری از تاریخ یک صدسال خدمت‌رسانی این نهاد مردمی را به معرض نمایش بگذاریم.
سند پرافتخاری از همراهی شیروخورشید سرخ در پیروزی انقلاب اسلامی
در روزنامه اطلاعات دی‌ ماه ۱۳۵۷ آمده است: سردبیر روزنامه محترم اطلاعات تبریک به گل پژمرده مطبوعات که از خون شهیدان راه حق و آزادی سیراب و دگر بار شکوفا گشته. شیروخورشید سرخ ایران که همیشه در کنار دردمندان و داغدیدگان بوده و هست این بار نیز ضمن تسلیت به تمام پدران و مادران که در راه حفظ آزادی و استقلال ملیت و شرف ایرانی جگرگوشگان خود را از دست داده‌اند همبستگی خود را با تمام قشرهایی‌ که در این نهضت و مبارزه عظیم بپا خاسته‌اند اعلام می‌دارد و پیوسته در جوار آنان با غول استعمار و استبداد تا پیروزی نهایی مبارزه خواهد كرد؛ از طرف کلیه کارکنان جمعیت شیروخورشید سرخ ایران.
استفاده از سیستم ارتباطی هلال توسط نیروهای انقلاب و تأمین امنیت محل حضور امام در مدرسه علوی
سیستم‌های ارتباطی متناسب با عظمت و وسعت و حساسیت انقلاب نبود. به‌خصوص اخبار شهرستان‌ها به ‌طور غیرمستقیم از شبکه‌های پراکنده به ستاد انقلاب می‌رسید که از حیث حفاظتی زیاد قابل اعتماد نبود. برای رفع این نقیصه فورا مرکز ارتباطی شیروخورشید (هلال‌احمر) را که یک شبکه نسبتا فراگیر بود، به مدرسه «علوی ۲» منتقل و با استفاده از پرسنل مجرب و مطمئن هلال‌احمر و نیروی هوایی، یک شبکه ارتباط رادیویی متناسب با انقلاب دایر شد و برای حصول اطمینان و جلوگیری از نفوذ عوامل جاسوسی و ستون پنجم، خطوط تلفنی حساس ستاد انقلاب و نخست‌وزیری با استفاده از دستگاه‌های رمز موجود در نیروی هوایی تجهیز و یک شبکه ارتباطی قوی و قابل ‌اعتماد برقرار شد.
فداکاری نیروهای هلال (شیروخورشید سرخ سابق) به روایت اسناد ساواک
موضوع: جلوگیری از فعالیت بیمارستان شیروخورشید در سنندج. اطلاعیه درباره وقایع اخیر سنندج: مدیرعامل جمعیت شیروخورشید سرخ سنندج طی یک اعلامیه ۲ صفحه‌ای به جزییات وقایع اخیر شهر سنندج و نحوه تظاهرات - آرام در روزهای ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ مهر ماه و همچنین تظاهرات عظیم روز ۶ آبان‌ ماه که با شرکت بیش از ۵۰‌هزار نفر در سنندج با آرامش کامل برگزار شد، اشاره و به رفتار مأموران در برابر مردم اعتراض کرده است. منصور اردلان، مدیرعامل جمعیت که در عین ‌حال وکیل دادگستری است، نوشته است در پی این حوادث، بیمارستان‌های پهلوی سابق و شیروخورشید سرخ سنندج اقدام به انتقال زخمیان و کشته‌شدگان به وسیله آمبولانس كردند ولی با کمال تأسف مأموران به هیچ‌وجه اجازه فعالیت به آمبولانس‌ها را ندادند تا جايی‌ که میدان اقبال که تنها راه آمد‌ورفت وسايط نقلیه به بیمارستان است را با آتش مسدود کردند و خطر آتش‌سوزی در خود بیمارستان به وجود آمد. در این بیانیه اضافه شده است که رفتار ناپسند و غیرقانونی مأموران به‌حدی رسید که قدرت کار از کارکنان بیمارستان سلب شده بود. وی در پایان اطلاعیه به‌عنوان خدمتگزار مردم سنندج و برحسب وظیفه وکالت دادگستری که دارد، درخواست رسیدگی فوری به این وقایع را کرده است.


تعداد بازدید :  361