شماره ۱۳۳۸ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۶ بهمن
صفحه را ببند
سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد:
اتمام حجت با متخلفان احتمالی دستگاه قضا

شهروند| حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای در یک‌صدوبیست‌وچهارمین نشست خبری خود با اهالی رسانه به وضع پرونده‌های قضات متخلف، اشتغال دوتابعیتی‌ها، موضوع مافیای خودرو، پرونده بابک زنجانی، دختران بی‌حجاب خیابان، عاملان اعتراضات خیابانی، موضوع تسهیلات در زندان‌ها و نوسانات ارز پرداخت. ازجمله مباحثی که سخنگوی دستگاه قضا به آن پرداخت، موضوع کاداستر بود که او در تشریح آن این‌گونه گفت: «سازمان ثبت و موضوع کاداستر هم در قانون پیش‌بینی شده که بخشی که از ثبت حاصل می‌شود، ‌صددرصد درخصوص کاداستر اختصاص یابد، ما نمی‌گوییم هلال‌احمر نیازمند نیست، اما چرا از این ردیف؟»او همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در ناآرامی‌های دی‌ماه افرادی در دولت سابق نقش داشتند، آیا پرونده‌ای برای این افراد تشکیل می‌شود؟ گفت: «دستگیری افرادی که مربوط به یک جریان بوده‌اند، الزاما به این معنی نیست که مرتبط با اغتشاشات باشد.»
قضات متخلف را معرفی می‌کنیم
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر ارایه آخرین آمار از قضات متخلف با اشاره به تأکید رئیس قوه قضائیه بر معرفی اسامی و عکس قضات متخلف گفت: این هشدار دنباله هشدارهای ریاست قوه قضائیه بود که اگر متخلفی پیدا شود و اگر جرمشان قطعی شد، به هر طریقی به مردم معرفی می‌شوند. خانواده‌ها باید مراقب باشند. اگر دیدند یک کارمند در قوه مجریه یا یک قاضی در قوه قضائیه یا هر دستگاه دیگری که دارای حقوق مشخص و درآمد روشنی است، به دفعات زندگی را تغییر می‌دهد؛ ماشین و اموال کذایی به خانه می‌آورد؛ مراقب باشند و از او سوال کنند که این را از کجا آورده‌ای؟
موضوع دختران خیابان انقلاب
محسنی ‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره تعداد افرادی که به دلیل بی‌حجابی در خیابان بازداشت شده‌اند و نوع جرم و مجازات‌شان گفت: این افراد هم چند گروه هستند. افرادی فریب‌خورده بودند که بعد از بازداشت بیان کردند که از جریان خبر نداشتند و نسبت به این افراد سختگیری نمی‌شود و با یک تعهد آزاد می‌شوند، زیرا افرادی که مجرد هستند و می‌خواهند ازدواج کنند و در آینده ادامه تحصیل دهند و در جایی مشغول به کار شوند به آنها سخت گرفته نمی‌شود و پرونده و سابقه‌ای برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود. اما افرادی هستند که با استعمال مواد صنعتی و با یک کار تشکیلاتی و نوعا برنامه‌ریزی‌شده از بیرون دست به این کار می‌زنند که اگر ثابت شود که با تشکیلات خاصی ارتباط دارند برای آنها پرونده سنگین تشکیل می‌شود و برای خودشان و خانواده‌های آنها مشکل ایجاد می‌شود، لذا به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم که مراقب باشند فرزندان‌شان با مصرف مواد صنعتی و ارتباط با جریان‌های خاص دست به این اقدامات نزنند، البته این افراد زیاد در بازداشت نمی‌مانند به همین دلیل آماری از تعداد بازداشتی‌ها ندارم.
زورمان به مافیای خودرو می‌رسد
محسنی‌ اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که رئیس سازمان محیط‌ زیست در رابطه با مافیای خودرو صحبت کرده و گفته که حتی زور رئیس‌جمهوری هم به این مافیا نمی‌رسد، آیا زور قوه قضائیه به مافیای خودرو می‌رسد؟ گفت: فکر می‌کنم که خود رئیس‌جمهوری هم این صحبت را قبول داشته باشد. در حال حاضر اگر این موضوع صحت داشته باشد و وزرا و معاونان هم از آن خبر داشته باشند، باید سوال کرد که چه کسی به آنها مجوز می‌دهد و پلاک‌گذاری می‌کند و اگر اسنادی درخصوص این مافیا وجود داشته باشد، اسناد را ارسال کنند و حتما زور قوه قضائیه به آنها می‌رسد و رسیدگی هم خواهد کرد.
رأس اعتراضات خیابانی را سراغ نداریم
خبرنگاری از سخنگوی دستگاه قضا پرسید که در ناآرامی‌های اخیر آیا گروهی به‌عنوان عامل این اتفاقات شناسایی شده‌اند و آیا در این اتفاقات جریانات سیاسی مطرح مداخله داشته‌اند یا خیر؟ که محسنی ‌اژه‌ای پاسخ داد: عاملی که بگوییم رأس امور بوده یا یک نفر که در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها در رأس موارد بوده، چنین چیزی سراغ ندارم و نشنیده‌ام. این‌که برخی جریانات سیاسی ممکن است بستری ساخته‌ و حرف‌هایی زده باشند‌ که غیرمستقیم کمک‌کننده به این موضوع باشد، چنین چیزی مطرح است، اما فردی به صورت عامل این موضوع سراغ ندارم و چنین چیزی نشنیده‌ام.
زنجانی یک دکل نفتی داشت
سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده بابک زنجانی با بیان این‌که این فرد یک دکل در خارج از کشور داشت که 79‌میلیون و 500‌هزار دلار ارزش آن بود که به شرکت نفت داد، گفت: مجموع بدهی او دو‌میلیارد و 660‌میلیون یورو بوده است که 650‌میلیون یورو را قبلا پرداخته بوده و یک دکل هم به ارزش 79‌میلیون دلار پرداخت کرد. حدود 600 و اندی‌میلیون یورو هم نفت به یک شرکت خارجی فروخته که بدهکار است و طرح دعوا شده و باید دید به پول می‌رسد یا خیر.
تعقیب 6 نفر در پرونده نوسانات ارزی
محسنی ‌اژه‌ای درباره پرونده ارزی هم گفت: در ارتباط با نابسامانی‌های اخیر، 6 نفر تحت تعقیب قرار گرفتند اما نمی‌دانم بازداشت هستند یا خیر؛ وزارت اطلاعات نیز به این موضوع ورود کرده است.
روابط قوه قضائیه با وزارت اطلاعات سرد نیست
محسنی‌ اژه‌ای ادامه داد: درخصوص دو تابعیتی‌ها بحث اختلافی است که دو تابعیتی هستند یا نیستند. شاغل هستند یا نیستند. بعید می‌دانم که شاغل دو تابعیتی باشد و وزارت اطلاعات نخواهد به دادستان گزارش دهد البته یک زمانی هم می‌شود که وزارت اطلاعات بی‌خبر است، اما روابط قوه قضائیه با وزارت اطلاعات سرد نیست.


تعداد بازدید :  303