شماره ۱۳۳۹ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۷ بهمن
صفحه را ببند
سریال اقدامات غیرقانونی فدراسیون تیروکمان ادامه دارد
یک تیر و چند نشان آقای رئیس!
ورزشکاران برای اعزام‌ها پول می‌دهند و دوره مدیریت شجاعی طولانی‌تر می‌شود!

شهروند| ریاست 64ماهه محمدعلی شجاعی در فدراسیون تیراندازی با کمان با حاشیه‌های زیادی همراه بوده و باعث شده بیش از این‌که بحث‌های فنی پیرامون این رشته در رسانه‌ها شکل بگیرد، اکثرا اخباری از اتفاقات عجیب با تصمیم رئیس این فدراسیون به گوشمان برسد.
دریافت پول برای اعزام به مسابقات جهانی
مسابقات جهانی آمریکا که هر‌سال به صورت آزاد در رشته تیراندازی با کمان برگزار می‌شود، تا چند روز دیگر با حضور کمانداران ایرانی برگزار خواهد شد. اتفاق عجیب اما جایی رخ داده که فدراسیون تیراندازی با کمان از ملی‌پوشان درخواست پول برای اعزام به آمریکا را کرده است. مجید کیانزاد، عضو تیم‌ملی تیروکمان در رشته کامپوند درباره این اتفاق گفته است: «با وجود این‌که در رکوردگیری تیم‌ملی نفر اول بودم، اما به خاطر این‌که نتوانستم برای اعزام به مسابقات قهرمانی جهان 15‌میلیون تومان پرداخت کنم، به آمریکا اعزام نشدم. چند نفر دیگر که این پول را پرداخت کردند، در ترکیب تیم اعزامی قرار گرفتند.»
نخستین‌بار نبود!
این نخستین‌بار نیست که در رابطه با فدراسیون تیراندازی با کمان صحبت‌هایی مبنی بر گرفتن هزینه اعزام از ورزشکاران مطرح می‌شود. چندماه قبل هم اینگونه اعلام شد که این فدراسیون اعزام کمانداران رده‌های سنی نوجوانان و جوانان به اردوی آماده‌سازی کره‌جنوبی را منوط به پرداخت 4‌هزار دلار از طرف آنها کرده است. این درحالی بود که برای اعزام این نفرات به مسابقات مسابقه انتخابی برگزار شده بود، البته هیچ‌وقت مسئولان فدراسیون زیر بار این مسأله نرفتند یا این‌که آن را به دلیل کمبود بودجه دانستند و اینگونه اقدام عجیبشان را توجیه کردند. بحث کمبود بودجه هم درشرایطی مطرح می‌شود که مسئولان فدراسیون و حتی برخی رؤسای هیأت‌های استانی پای ثابت سفرهای خارجی هستند!
وزارتخانه بازهم سکوت کرد
با این‌که انتظار می‌رفت در دفعات قبلی هم وزارت ورزش به ماجرای دریافت پول از ملی‌پوشان و خانواده‌هایشان ورود کند، هنوز شاهد برخورد قاطعی نبودیم، حتی این‌بار هم شروین اسبقیان به نوعی از عملکرد مسئولان فدراسیون تیراندازی با کمان دفاع کرده است. مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها در این‌باره می‌گوید: «وزارت ورزش وظیفه دارد بر همه برنامه‌های فدراسیون‌ها نظارت داشته باشد. این نظارت در حد کافی وجود دارد و اینطور نیست که وزارت ورزش اطلاع نداشته باشد. در مسابقات جهانی آمریکا قرار است 3نفر از کمانداران تیم‌ملی که بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند، با هزینه فدراسیون شرکت داشته باشند. این مسابقات هرساله و به صورت آزاد برگزار می‌شود و ربطی به تیم‌ملی ندارد. در ضمن 4نفر از بازیکنان قهرمان کشور نیز با هزینه خود یا اسپانسر در این مسابقات شرکت می‌کنند.»
ادامه سریال اتفاقات غیرقانونی
محمدعلی شجاعی که 3 مهرماه 1391 رسما ریاست فدراسیون تیراندازی با کمان را بعد از یک دوره سرپرستی برعهده گرفت، الان نزدیک به 6‌سال است که در این فدراسیون حضور دارد و ریاست رسمی او نیز به 64ماه می‌رسد. در واقع دوره ریاست شجاعی ‌سال گذشته به اتمام رسیده اما به بهانه عدم تأیید اساسنامه فدراسیون در دولت و فدراسیون جهانی او همچنان به کارش بدون برگزاری انتخابات ادامه می‌دهد. جالب این‌که در این چند‌ سال 2بار ریاست شجاعی در این فدراسیون رنگ و بوی غیرقانونی پیدا کرده اما او همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. 4‌سال قبل او به‌عنوان خزانه‌دار کمیته ملی المپیک انتخاب و دوشغله شد اما استعفا نداد. چانه‌زنی شجاعی تا 2‌سال ادامه داشت و درنهایت او مجبور شد از خزانه‌داری کنار برود. حالا هم چند ماهی است رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان به‌عنوان معاون استاندار اصفهان معرفی شده و اکثر اوقات در این شهر به سر می‌برد. درحالی‌ که حتی وزارت ورزش نیز به دوشغله‌بودن شجاعی اذعان کرده، داورزنی در آخرین مصاحبه‌اش موضع خود را تغییر داده و از احتمال ماندن رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان تا‌ سال 97 خبر داده است: «مشکلات اساسنامه این فدراسیون درحال حل‌شدن است و به همین خاطر شاید شجاعی تا فروردین ‌سال 97 که انتخابات برگزار می‌شود، به‌عنوان سرپرست در فدراسیون بماند اما دیگر حق حضور در انتخابات را ندارد.» باید دید طلسم عجیب‌ماندن شجاعی با این همه اتفاقات غیرقانونی بالاخره چه زمانی شکسته می‌شود؛ اگرچه مشخص نیست چرا وزارت ورزش مثل سایر فدراسیون‌ها یکی از کارمندان خود را در همین یکی، 2ماه پیش‌رو برای سرپرستی فدراسیون انتخاب نمی‌کند.


تعداد بازدید :  186