شماره ۱۳۳۹ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۷ بهمن
صفحه را ببند
میز خبر

معاون اجتماعی وزیر بهداشت خبر داد: یک سوم زلزله‌زده‌ها هنوز در چادرند
 شهروند|  «قرار است وزارت بهداشت، گزارشی از وضع دوجنسیتی‌ها در ایران آماده کند.» این خبر را معاون اجتماعی وزارت بهداشت، اعلام کرد و گفت: «در این گزارش خدمات درمانی مورد نیاز آنها برای تغییر جنسیت و... را بررسی می‌کنیم. البته در این حوزه یک «ان‌جی‌او» هم وجود دارد و قرار است با آنها جلساتی برگزار کنیم.» محمدهادی ایازی که در نشست خبری صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره حمایت از این افراد، توضیح‌هایی داد و گفت: «متاسفانه جامعه ما نگاه خوبی به این افراد ندارد، درحالی ‌که باید آنها را بیمار تلقی کنیم. از طرفی این افراد تحت پوشش بیمه نیستند. بنابراین باید خیرین کمک کنند تا بتوانیم به آنها هم خدمات ارایه دهیم.»
به ‌گزارش ایسنا، معاون وزیر بهداشت، اشاره‌ای هم به پایش و پیشگیری از خودکشی در کشور کرد: «در تقسیم کار شورای اجتماعی بحث پایش خودکشی به وزارت بهداشت محول شده و ما در ستاد کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اقداماتی را برای این موضوع انجام دادیم. بر این اساس در چهار استان غربی کشور شامل ایلام، کرمانشاه، کردستان و... درحال انجام مطالعه‌ای هستیم و انجمن پیشگیری از خودکشی عهده‌دار این کار شده است.» او ادامه داد: «اینکه برخی می‌گویند آمار خودکشی در کشور به‌طور فزاینده‌ای زیاد شده، درست نیست و آمار ما چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.» نشاط اجتماعی هم موضوع دیگری بود که ایازی مورد توجه قرار داد: «متاسفانه شیوع افسردگی در جامعه ما وضع خوبی ندارد و ما در این حوزه دغدغه جدی داریم و تأکید می‌کنیم که حوزه‌های فرهنگساز باید اقدامات لازم را انجام دهند. متاسفانه نشانه‌هایی از وجود اختلالات روانی در بخشی از جامعه وجود دارد. درعین حال میزان شیوع افسردگی در زنان بیش از مردان است، به‌طوری که در 16‌درصد زنان و 12‌درصد مردان نشانه‌ای از افسردگی وجود دارد. درعین حال باید توجه کرد که بحث نشاط اجتماعی علاوه بر اقدامات فرهنگی، کارهای زیرساختی زیادی ازجمله ایجاد اشتغال، بهبود وضع اقتصادی و... را می‌طلبد.» وضع زلزله‌زده‌ها هم موضوع سوال خبرنگاران از معاون وزیر بهداشت بود. او توضیح داد: «ما گزارشی مبنی بر این‌که کسی از زلزله‌زده‌های کرمانشاه به دلیل سردی هوا فوت کرده باشد، نداریم، اما وضع اسکان مردم، خوب نیست و یک‌سوم مردم هنوز در چادر زندگی می‌کنند. باید توجه کرد که با شروع فصل سرما ممکن است مشکلات بیشتری ایجاد شود، بنابراین کمک‌های مردمی و دولتی به مناطق زلزله‌زده نباید قطع شود. زیرا در غیر این صورت مردم بیمار می‌شوند. از طرفی اسکان مردم باید بهبود یابد.» او درباره کمک‌های وزارت بهداشت به زلزله‌زدگان کرمانشاه گفت: «بالای 70‌میلیارد تومان از کمک‌های مردمی در حوزه سلامت برای کمک به بیماران و توسعه خدمات بهداشتی درمانی در کرمانشاه ارسال شده است و درحال ساخت 62 خانه بهداشت، 22 مرکز جامع سلامت، 5 پایگاه اورژانس، دو بیمارستان و دو پایگاه دندانپزشکی در این مناطق هستیم. همچنین برای تمامی خانه‌های بهداشت کانکس فرستادیم تا خدمات لازم به مردم ارایه شود. درعین‌ حال پایگاه‌هایی را هم برای سلامت روان مردم ایجاد کرده‌ایم.» ایازی در ادامه ماجرای خودکشی 97نفر در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه را رد کرد: «این موضوع را شدیدا تکذیب می‌کنیم. ما تیم‌هایی را برای بررسی این موضوع در منطقه داریم و آنها گزارش‌شان را به ما ارایه کرده‌اند و اعداد و ارقامی که درباره اقدام به خودکشی در این مناطق وجود دارد، شاید کمتر از 10‌درصد این عدد باشد.»

براساس تصمیم شورای‌عالی آموزش و پرورش: آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان حذف شد
ایسنا|  معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از حذف آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان خبر داد. به گفته رضوان حکیم‌زاده، در کنار این تصمیم و براساس تصمیم شورای‌عالی آموزش و پرورش برگزاری آزمون‌های تستی در دوره ابتدایی، استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی و ورود موسساتی که به این بهانه وارد مدارس ابتدایی می‌شدند، هم ممنوع شد. این مسئول در آموزش و پرورش، جزییات ممنوعیت برگزاری آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان در پایه هفتم را تشریح کرد: «با توجه به مفاد سند تحول بنیادین و اهدافی که برای دوره ابتدایی مبنی بر محوربودن جریان تربیت در تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش مشخص شده، در شورای‌عالی آموزش و پرورش تصمیم گرفته شد در دوره ابتدایی مجالی را فراهم کنیم که این جریان مهم تحت‌الشعاع هیچ امر دیگری قرار نگیرد.»  او درباره نحوه ورود به مدارس سمپاد پس از اتخاذ این تصمیم گفت: «با توجه به این‌که دیگر آزمونی برگزار نمی‌کنیم، دیگر ورودی به پایه هفتم در این مدارس نخواهیم داشت و دانش‌آموزان در آزمون دوره دوم شرکت می‌کنند؛ از این‌رو تمرکز برای شناسایی و جذب و دادن فرصت به این دانش‌آموزان منوط به زمانی می‌شود که سنشان بیشتر شده باشد.»


تعداد بازدید :  198