شماره ۱۳۳۹ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۷ بهمن
صفحه را ببند
خبر

سخنگوی شورای نگهبان:
داوطلب کاندیداتوری ریاست‌جمهوری باید مشاوران خود را هم معرفی کند
شهروند|  سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه‌ تفصیلی خود با فارس به تشریح برخی جزییات قانون جدید انتخابات، شرایط، الزامات و دیگر ضرورت‌های فرد کاندیدا اشاره کرده است. عباسعلی کدخدایی همچنین به جزییات رد صلاحیت‌ها و دلایل آن نیز پرداخته و گفته که در صورت صلاحدید شورای نگهبان این اقدام را عملی خواهد کرد. سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت‌وگو با تشریح مشابهت‌سازی فضای انتخابات اخیر با آنچه در دهه 60 رخ داده، می‌گوید: امروز فضای انتخابات با فضای تدوین قانون انتخابات در دهه ۶۰ بسیار متفاوت شده است، به‌طوری که برخی در انتخابات اخیر در جای اپوزیسیون نظام نشستند. کدخدایی در توضیح بخشی از جزییات اصلاحات قانون انتخابات عنوان می‌دارد که رجل سیاسی شخصیتی تعریف می‌شود که هم از مسائل سیاسی درک روشنی دارد و هم در توسعه ایده‌ سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران نقش موثری ایفا کرده باشد و رجل مذهبی هم صرفا به کسی اطلاق نمی‌شود که عبادات یومیه خود را انجام دهد، بلکه شخصی است که در ترویج مذهب رسمی کشور نقش موثر داشته است. وی در پاسخ به این سوال که برای داوطلب‌شدن معیاری نداریم و آیا در قانون جدید قرار است برای داوطلب‌شدن و ثبت‌نام هم معیار قرار داده شود؟ گفت: ما نباید حق مردم را برای داوطلب‌شدن در انتخابات نادیده بگیریم، ولی کدام مردم؟ مردمی که صلاحیت داوطلب‌شدن دارند. باید با این تفکیک صورت گیرد، نه این‌که قانون را به‌گونه‌ای اصلاح کنیم که هیچ‌کس نتواند برای کاندیداتوری ثبت‌نام کند. کدخدایی در ادامه گفت: در حوزه مدیر و مدبر بودن هم نکاتی آورده‌ایم؛ ازجمله این‌که همکاران داوطلب هم هنگام ثبت‌نام در انتخابات معرفی شوند تا ببینیم شخصی که برای ریاست‌جمهوری داوطلب شده می‌تواند چند نفر را جهت اداره کشور به دور خود جمع کند و آیا اساساً مدیرانی هستند که این داوطلب را قبول داشته باشند و بپذیرند که با وی همکاری کنند؟ کدخدایی درباره این‌که داوطلبان چگونه باید تیم کاری یا مشاوران خود را معرفی کنند، بیان کرد: راهکارهایی برای این منظور پیش‌بینی کرده‌ایم؛ اولا‌ نسبت به بندهای قانون جدید، مجلس می‌تواند قانون‌گذاری و ارایه راهکار کند، یعنی این قوانین، شاخصی برای مجلس است تا جزییات آن را نیز مشخص کند؛ مثلا در حوزه مشاوره، داوطلبان قطعا نمی‌توانند در همه عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی صاحب‌نظر باشند، ولی اگر تعدادی از کسانی که در این حوزه‌ها کار کرده‌اند او را قبول داشته باشند و بتوانند با داوطلب کار کنند، قرینه‌ای برای مدبر بودن داوطلب مذکور است. او افزود: به علاوه در قانون جدید پیش‌بینی کرده‌ایم داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه‌های خود را ارایه دهند که معلوم شود آیا فرد منتخب پس از پیروزی در انتخابات می‌خواهد از صفر شروع کند یا ایده‌هایی برای اداره کشور و حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد؟ سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این مسأله که اگر یکی از این مشاوران مفسد اقتصادی است، ممکن است موجب رد صلاحیت داوطلب شود، گفت: داوطلب کاندیداتوری ریاست‌جمهوری علاوه بر این‌که باید مشاوران خود را هم معرفی کند، بله، این نوع انتخاب می‌تواند در رد صلاحیت داوطلب نیز موثر واقع شود.

وکیل سازمان تأمین‌اجتماعی خبر داد:
مرتضوی باز هم به دادگاه نیامد
ایلنا|  وکیل سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان این‌که ادامه رسیدگی به پرونده رئیس سابق سازمان تأمین‌اجتماعی در دادگاه تجدید نظر به اسفندماه موکول شد، گفت: دادگاه تابه‌حال اتهام اختلاس را به سعید مرتضوی وارد ندانسته و تصرف در اموال عمومی را مطرح کرده است. پس از پایان جلسه دادگاه تجدیدنظر مرتضوی در بخش تأمین‌اجتماعی، مجتبی نظری، وکیل‌مدافع سازمان تأمین‌اجتماعی در پرونده سعید مرتضوی در جمع خبرنگاران دادگاه دیروز را خوب توصیف کرد و با بیان این‌که قاضی رسیدگی‌کننده با حوصله به مطالب ما و وکلای سعید مرتضوی توجه کرد، گفت: البته متاسفانه آقای مرتضوی باز هم در جلسه دادگاه حضور نداشت و فقط وکلای وی حاضر بودند. این وکیل دادگستری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا عدم حضور مرتضوی در دادگاه تخلف نیست؟ گفت: این موضوع را باید دادگاه تشخیص دهد که عدم حضور ایشان چه عواقبی برایش دارد.
همزمان با عدم حضور متهم پرونده تأمین‌اجتماعی، وکیل‌مدافع جمعی از کارگران در پرونده تأمین‌اجتماعی با بیان این‌که هنوز هیچ یک از اموال به سازمان تأمین‌اجتماعی برنگشته است، گفت: محاکمه و محکومیت قضائی متهم یک‌طرف قضیه است و استرداد این اموال کلان به برخی وزرا، معاونین رئیس‌جمهوری وقت، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پرداخت به شرکت یا هیأت‌مدیره‌ای که خودش در آن سهامدار بوده است هم از طرف دیگر باید پیگیری شود. مصطفی ترک‌همدانی پس از پایان نخستین جلسه دادگاه تجدیدنظر سعید مرتضوی گفت: امروز در شعبه ۶۸ دادگاه تجدیدنظر تهران رسیدگی به بخشی از اتهامات متهم پرونده سازمان تأمین‌اجتماعی صورت گرفت.


تعداد بازدید :  337