شماره ۱۳۳۹ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۷ بهمن
صفحه را ببند
اخبار جهان

بازداشت ۶۰۰ تن از مخالفان عملیات «شاخه زیتون» در ترکیه
ایسنا| دولت ترکیه دیروز (دوشنبه) اعلام کرد، تاکنون ۵۷۳ تن بابت انتشار پست‌هایی در رسانه‌های اجتماعی و اعتراضات ضدعملیات شاخه زیتون در عفرین سوریه بازداشت شده‌اند. این سرکوب‌ها نگرانی‌هایی را درباره آزادی بیان در دوران ریاست‌جمهوری رجب طیب اردوغان به وجود آورده است که مخالفان را بابت انتقاد از این عملیات نظامی در سوریه «خائن» دانسته است.
ترکیه ۲۰ ژانویه عملیات هوایی و زمینی موسوم به شاخه زیتون را علیه شبه‌نظامیان کُرد، ی‌پ‌گ در منطقه عفرین واقع در شمال‌غرب سوریه آغاز کرد. مقام‌ها مکررا نسبت به پیگرد مخالفان، منتقدان و سودجویان این اقدام هشدار داده‌اند. وزارت کشور ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از زمان آغاز عملیات شاخه زیتون، ۴۴۹ تن به اتهام انتشار تبلیغات «تروریستی» در رسانه‌های اجتماعی بازداشت شدند و ۱۲۴تن هم بابت شرکت در اقدامات اعتراضی دستگیر شدند.» این عملیات شدیدا مورد حمایت رسانه اصلی حامی دولت ترکیه و اکثر احزاب سیاسی مهم است اما حامیان کردها مخالف هستند. هفته گذشته یک دادستان دستور بازداشت ۱۱ مقام ارشد انجمن پزشکی ترکیه ازجمله رئیس آن را صادر کرد، زیرا این سازمان با انتقاد از عملیات مذکور تأکید داشت؛ «نه به جنگ، صلح فوری». اردوغان هم آنها را خائن خواند. دستور بازداشت‌ها همچنین برای ۱۳ تن دیگر از حامیان آنها صادر شده است. طبق گزارش حریت، سه تن از پزشکان بعدا به قید وثیقه آزاد شدند. از سوی دیگر، کردهای عفرین درخواست توقف حمایت روسیه از عملیات «شاخه زیتون» را کرده‌اند. کانتون خودگردان کردهای عفرین از روسیه خواست به حمایت‌های خود از حمله نیروهای ترکیه به این منطقه پایان دهد. همچنین این تشکل از آمریکا و کشورهای اروپایی خواست برای توقف عملیات نظامی ترکیه وارد عمل شوند. کانتون خودگردان کردهای عفرین در بیانیه‌ای «مسکو را مسئول کشتارهایی دانست که دولت ترکیه علیه غیرنظامیان بی‌گناه مرتکب می‌شوند» و به شکلی ویژه از روسیه خواست از حمایت‌های خود از حمله «تروریستی» ترکیه به عفرین و سوریه به شکل کلی دست بردارد. کردها روسیه را مسئول این حمله می‌دانند و تأکید دارند که اگر چراغ سبز روسیه به ترکیه نبود، این حمله آغاز نمی‌شد. مسکو همزمان با آغاز حمله شاخه زیتون نیروهای خود را که در عفرین مستقر بوده و به نیروهای کرد آموزش می‌دادند، از این منطقه خارج کرد. این کانتون در ادامه از ائتلاف ضدداعش،‌ آمریکا، نهادهای حقوقی، مدنی و انسانی، شورای امنیت، سازمان ملل و اتحادیه اروپا خواست فورا برای توقف این حمله اقدامی درپیش گیرند.

حریری توافق با حزب‌الله را
برای اداره امور داخلی لبنان ضروری دانست
ایسنا| نخست‌وزیر و رهبر جریان المستقبل لبنان اعلام کرد، برای پیشرفت کشور باید با حزب‌الله در امور داخلی توافق کنیم. سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان تأکید کرد، لبنان امروز در مقابل چالش بزرگی قرار دارد و این دوره از انتخابات پارلمانی مانند انتخابات پارلمانی پیشین نیست و برای مقابله با این چالش بزرگ همه باید در این انتخابات شرکت کنند. حریری ضمن تأکید بر وجود توافق در اداره لبنان گفت؛ از زمان تشکیل این دولت دستاوردهایی که محقق شده، تنها به لطف توافق موجود در کشور بوده است. نخست‌وزیر لبنان و رهبر جریان المستقبل در ادامه گفت: «اختلاف ما با حزب‌الله در امور استراتژیک وجود دارد، اما همکاری با یکدیگر را در انجام امور کشور متوقف نمی‌کنیم.» حریری افزود: «باید با حزب‌الله در امور داخلی به توافق برسیم و همه چیز در کشور تنها با تحقق این توافق امکان‌پذیر است.» وی تصریح کرد: «برنامه ما ملی است و هرکسی که شایستگی داشته باشد، چه مسلمان، چه مسیحی باید در جایگاهی قرار بگیرد که می‌تواند از آن طریق به کشور کمک کند.»


تعداد بازدید :  298