شماره ۱۳۳۹ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۷ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

تأکید ریابکوف بر غیرممکن‌بودن تجدیدنظر در برجام
معاون وزیر ‌خارجه روسیه، هشدار داد که هرگونه بازنگری در برجام که واشنگتن به دنبال آن است، درحال حاضر غیرممکن است.
به‌ گزارش ایسنا، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با روزنامه ایزوستیا که در روز دوشنبه منتشر شد، گفت: بهبود، به‌روزرسانی یا تجدیدنظر در شرایط کنونی غیرقابل ممکن است. بسیاری از اتفاقات اخیر باعث عمیق‌شدن بی‌اعتمادی میان واشنگتن و تهران شده است. هم‌اکنون برخی اقدامات خاص درحال انجام است که نه‌تنها باعث ایجاد تردید نسبت به تعهد آمریکا به توافق هسته‌ای شده، بلکه از طرفی باعث افزایش فشار به ایران نیز شده است.
وی افزود: درچنین شرایطی، نظر من این است که حتی نمی‌شود هرگونه از سرگیری مذاکرات را در مورد برجام تصور کرد. ریابکوف خواسته‌ها و اولتیماتوم‌های واشنگتن را زیاده‌خواهی از ایران دانست و آن را یک روش غیرقابل قبول که به هیچ نتیجه‌ای هم نخواهد رسید، توصیف کرد.
این دیپلمات ارشد روس به‌طور خاص به موضوعاتی که واشنگتن به دنبال آن است تا آن را وارد برجام کند و درعین‌ حال این موضوعات هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارند، اشاره کرد. ریابکوف همچنین تأکید کرد: ایران هم‌اکنون متهم به انجام گناهانی می‌شود که از دیدگاه ما تنها برای دفاع از منافع ملی خود انجام می‌دهد. آمریکا به جای آغاز یک گفت‌وگوی سازنده با تهران به دنبال باج‌خواهی است و هیچ‌کس در برابر چنین رفتاری کوتاه نمی‌آید؛ بنابراین برای من مشخص نیست که چگونه آمریکا می‌خواهد در مسأله توافق هسته‌ای گام بردارد. مکررا تأکید کرده‌ایم که در هر سناریویی ما نباید به از سرگیری مذاکرات برجام تن دهیم؛ چراکه این یک مسیر مستقیم به سوی تضعیف برجام است. ریابکوف ادامه داد: احساس می‌کنیم کاملا مشخص است که پیامدهای لغو برجام بسیار منفی خواهد بود. هم در موضوع ثبات رژیم عدم اشاعه بین‌المللی و هم در موضوع قابلیت‌های مذاکره آمریکا لغو برجام اثرات مخربی خواهد داشت.

ادعای بی‌اساس دستیار رئیس‌جمهوری آمریکا علیه ایران
دستیار رئیس‌جمهوری آمریکا با طرح ادعاهایی واهی و بی‌اساس علیه کشورمان مدعی شد که ایران پول زیادی را صرف حمایت از تروریسم می‌کند. به گزارش ایسنا، جیسون گرینبلات، دستیار رئیس‌جمهوری آمریکا و نماینده ویژه در مذاکرات بین‌المللی با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود به تکرار ادعاهای نخ‌نما و بی‌اساس واشنگتن علیه کشورمان پرداخت.
وی در ادامه اظهارات خصمانه مقامات آمریکایی نوشت که ایران سالانه میلیاردها دلار برای حمایت از تروریسم در لبنان، اسراییل و کرانه باختری/ غزه هزینه می‌کند. این پول تنها منجر به افزایش خشونت می‌شود و کمکی به مردم فلسطین نمی‌کند. دستیار رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین مدعی شد که ایران منابع مردم این کشور را به جای سرمایه‌گذاری در داخل، صرف ماجراجویی در منطقه می‌کند. این ادعاها درحالی از سوی غرب و آمریکا تحت ‌رهبری رژیم صهیونیستی تکرار می‌شود که آنها خود حامیان اصلی تروریسم و افراطی‌گری در منطقه و جهان هستند و در طول سالیان متمادی تلاش کرده‌اند با سیاست‌های مداخله‌جویانه و تفرقه‌افکنانه‌ بر خاورمیانه تسلط یابند و به اهداف خصمانه‌شان برای چپاول منطقه دست پیدا کنند.

مسکو: ایران
شریک راهبردی روسیه است
سفیر روسیه در تهران گفت: مسکو به ایران به‌عنوان شریک راهبردی خود در چشم‌انداز بلندمدت می‌نگرد. به‌ گزارش ایسنا، لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس تصریح کرد: مسکو خواهان تقویت همکاری با ایران برای جلوگیری از بازگشت تروریست‌ها در سوریه و منطقه است. وی ادامه داد: به‌طور قطع پس از پاکسازی سوریه از وجود تروریست‌ها و پایان مبارزات علیه تروریسم، تمامی نیروهای خارجی باید خاک سوریه را ترک کنند.
جاگاریان همچنین گفت: ایران شریک راهبردی روسیه است و مسکو در چشم‌انداز بلندمدت خود این دیدگاهش را ادامه خواهد داد. سفیر مسکو تأکید کرد: تحریم‌های آمریکا هیچ تاثیری بر همکاری میان تهران و مسکو، شامل همکاری‌های نظامی و فنی نخواهد داشت. وی در پاسخ به سوالی درباره ادعاها مبنی بر قصد ایران برای ایجاد پایگاه دریایی در سوریه گفت که هیچ اطلاعی از این موضوع ندارد.


تعداد بازدید :  252