شماره ۱۳۳۹ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۷ بهمن
صفحه را ببند
حسن روحانی از نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به عنوان گام بزرگ دولت در بهبود وضعیت محیط‌زیست خبر داد
خودرو‌های فرسوده از رده خارج می‌شوند

شهروند| «نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، گام بزرگ دولت برای بهبود محیط‌زیست است.» این محوریت سخنانی است که حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران دیروز در همایش طرح‌های نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح کرده است. رئیس‌جمهوری دیروز اعلام کرد که خودروهای فرسوده باید به‌طور کامل از رده خارج شوند. عالی‌ترین مقام اجرایی کشور معتقد است که با تکیه به تکنولوژی و توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌توانیم به جای تعطیلی مدارس، ورود خودروهای شخصی را در روزهایی که آلودگی زیاد است، ممنوع کنیم.
می‌توانیم ورود خودروهای شخصی را
 ممنوع کنیم
رئیس‌جمهوری طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل را که گام بزرگ دولت برای بهبود محیط‌زیست است، دانست و صرفه‌جویی در انرژی، کاهش آلودگی و توجه به محیط‌زیست را از اولویت‌های طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و درون‌شهری عنوان کرد. روحانی دیروز گفت: با هوای آلوده نمی‌توان زندگی کرد و نمی‌توانیم در برابر آلودگی بی‌تفاوت باشیم. او تأکید کرد؛ حتی اگر برای رفع آلودگی هوا سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌خواهیم، کشورهایی هستند که در روزهای آلودگی ورود خودروها را ممنوع می‌کنند.
روحانی یادآور شد: در ایران اگر قدری حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس افزایش یابد، می‌توانیم در روزهای آلودگی هوا ورود خودروهای شخصی را ممنوع کنیم.
او همچنین گفت: در ‌سال می‌توانیم به جایی این‌که چند روز مدارس را تعطیل کنیم، ورود خودروهای شخصی را ممنوع کنیم، به شرطی که در طول شب تردد کامیون‌ها ممنوع شود.
حمل‌ونقل عمومی کشور
دارای اشکالاتی است
روحانی با بیان این‌که بخش حمل‌ونقل عمومی در کشور دارای اشکالاتی است، خاطرنشان کرد: همه ما در برابر مسائل محیط‌زیست مسئول هستیم .
رئیس قوه‌مجریه یادآور شد: کلید طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و درون‌شهری زده شده است. خوشحالم که همه وزیران به این طرح یاری می‌رسانند؛ چراکه یک طرح بخشی نیست و بسیاری از وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی در آن
وارد عمل شده‌اند.
روحانی گفت: اگر همه با هم نباشیم، کارها کُند پیش می‌رود و مانند شناگری خواهیم بود که در یک رودخانه به‌طور معمولی حرکت کند، بنابراین نمی‌توانیم در سیل آلودگی حرکت کُندی داشته باشیم و باید با شتاب نسبت به آن غلبه کنیم.
او اعلام کرد: طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، درون‌شهری و طرح اشتغالزایی تا پایان دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت و مسأله خارج‌کردن خودروهای فرسوده و اصلاح ناوگان حمل‌ونقل مزایای فراوانی دارد که مهمترین آن محیط‌زیست است.
نمی‌دانم چه کسی مقصر است!
روحانی خاطرنشان کرد: در تهران ساعت 10 یا 11 شب می‌بینید چه خبر است، تمام خیابان را دود فرا گرفته و کامیون‌ها متخصص تولید دود هستند، چه مشکلی داریم؟ آیا صنعت ما، گازوییل و بنزین ما، خودروسازی ما مشکل دارد یا پلیس برخورد نمی‌کند یا همه با هم مقصریم، نمی‌دانم. اول صبح هم که از خانه خارج می‌شویم، اتوبوس‌های ادارات و نیروهای مسلح دود می‌کنند و برخی مینی‌بوس‌ها از در و پنجره آنها دود خارج می‌شود، معلوم نیست این خودروها چطور ساخته شده‌اند.
وی با تأکید بر این‌که خودروهای فرسوده باید به‌طور کامل از رده خارج شوند، ادامه داد: می‌خواهیم خودروهای فرسوده را خارج کنیم و امروز برخی از خودروها عمر بیش از 70‌سال را دارند که انسان برای تعمیرکاران غصه می‌خورد که چگونه آنها را تعمیر می‌کنند یا در جاده ماشینی که روبه‌روی آن می‌آید، باید قل هو الله خواند.
صرفه‌جویی روزانه 5/5‌میلیون بشکه نفت
اجرای این طرح چه فوایدی در حوزه نفت دارد؟ روحانی یادآور شد: صرفه‌جویی در انرژی یکی از اساسی‌ترین محورهای اجرای این طرح است که بنابر آمارها، با اجرای این طرح روزانه 5.5‌میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی خواهد شد که به همان مقدار می‌توانیم صادرات را بیشتر کنیم و درآمد ارزی بیشتری داشته باشیم.
او تأکید کرد: این اقدام فرصت بزرگی است و در این اقدام اشتغال دوبرابر خواهد شد و از طرف دیگر باید تلاش کنیم تا صادرکننده کامیون در منطقه باشیم.
مردم با اجرای این طرح خوشحال می‌شوند
روحانی گفت: با اجرای این طرح می‌خواهیم خودرویی به رانندگان تحویل شود که حدود نصف قیمت آن را وزارت نفت برعهده بگیرد که این از درآمد حاصل از صرفه‌جویی انرژی به دست می‌آید.
او به مردم قول داد که دولت دوازدهم مصمم‌تر از دولت یازدهم طرح جایگزینی خودروهای فرسوده را در اسرع‌وقت اجرا و در حمل‌ونقل جاده‌ای برون‌شهری و درون‌شهری خودروهای فرسوده را خارج کند. او اظهار داشت: به نظر من با اجرای این طرح مردم خوشحال می‌شوند، چراکه این طرح باعث از بین‌رفتن آلودگی هوا، افزایش سرعت حمل‌ونقل و روان‌شدن ترافیک جاده‌ای می‌شود.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اجرای این طرح در دولت یازدهم با انجام زمینه‌های اقتصاد کلان برای رشد و تحول اقتصادی آماده شد که در دولت دوازدهم حداکثر استفاده را انجام خواهیم داد و اشتغال یکی از اساسی‌ترین هدف‌های ما در اجرای این طرح است.
رئیس دولت دوازدهم تصریح کرد: اجرای این طرح در راستای آرامش و سلامت مردم و کمک به رانندگان است؛ چراکه رانندگی یکی از مشاغل آسان نیست. این افراد هفته‌ها بیرون از منزل هستند و راه‌های طولانی را در شبانه‌روز، در گرما و سرما طی می‌کنند و اگر خودروی آنان نو باشد، در روحیه و سلامت آنها و خانواده‌شان موثر است.
عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی هم که در این همایش حضور داشت و مجری طرح اعلام شده، گفت: توسعه حمل‌ونقل عمومی و صرفه‌جویی روزانه 13‌میلیون لیتر سوخت، از مهمترین شاخص‌های نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای است. او بیش از 50‌درصد آلودگی تهران را ناشی از کامیون‌ها و اتوبوس‌های شرکت واحد دانست و افزود: تاکنون بیش از یک‌هزار و 650 دستگاه آن تحویل شده و به تدریج درحال سرعت‌گرفتن است و اجرای این طرح در کنار طرح پیمایش که باز با هماهنگی وزارت نفت اجرایی شده و درحال اجراست، می‌تواند موجب افزایش کارایی در حوزه حمل‌ونقل کشور شود.
گفتنی است؛ همچنین در این همایش محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، بیژن زنگنه وزیر نفت، عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی و عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ولی‌الله سیف رئیس‌ کل بانک مرکزی گزارش‌هایی از اقدامات انجام‌شده در بخش نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ارایه دادند.
محمد شریعتمداری وزیر صنعت هم دیروز پس از این همایش در جمع خبرنگاران افزود: این طرح خودروسازهای کشور را متحول کرده و برای ارتباط با شرکای خارجی خود در شرایط مطلوب‌تری
 قرار می‌دهد.
محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری هم در ادامه گفت: با استفاده از این طرح و صرفه‌جویی امکان بزرگی برای بخش حمل‌ونقل کشور فراهم می‌شود که در آن مسیر تنظیم‌شده در برنامه‌ریزی دولت تدبیر و امید یعنی تأکید بر ترانزیت بین‌المللی و حضور عزتمندانه ایران در اقتصاد جهانی بتوانیم در افق 3‌سال آینده تجهیز ناوگان حمل‌ونقل را متناسب با دیگر سرمایه‌گذاری‌ها داشته باشیم.
به گفته نهاوندیان، حرکت بزرگی که با ابتکار و پیگیری‌های مجدانه رئیس‌جمهوری در شکل جدید و نوآورانه قرار است از دیروز عرضه شود، قدم بزرگی است در استفاده بهینه از منابع انرژی که خداوند به این کشور و ملت اعطا کرده است.
با اجرای این طرح
 در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود
کاهش روزانه 13‌میلیون لیتر سوخت از مهمترین شاخص نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای است. وزیر راه‌وشهرسازی گفت: کاهش آلودگی هوا و ترافیک، توسعه حمل‌ونقل عمومی و صرفه‌جویی روزانه 13‌میلیون لیتر سوخت از مهمترین شاخص‌های نوسازی ناوگان حمل‌ونقل
 جاده‌ای است.
عباس آخوندی افزود: افزایش توان رقابتی بین‌المللی ایران و ترانزیت و رفاه رانندگان از مهمترین دلایل ضرورت نوسازی ناوگان است.او ادامه داد: براساس پیمایشی که در شهر تهران انجام شده، از 77‌درصد منابع آلوده‌کننده هوای تهران 25‌درصد به کامیون‌های درون‌شهری و 30‌درصد به اتوبوس‌های شرکت واحد اختصاص دارد، بنابراین ورود به این موضوع، نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در ارتباط با کاهش آلودگی هوا خواهد داشت. آخوندی گفت: سهم حمل‌ونقل عمومی در مسافرت‌های درون‌شهری براساس اعلام شهرداری تهران 45‌درصد است. این نسبت برای حمل‌ونقل حومه‌ای کمتر از 5‌درصد است.
550‌ هزار خودرو شخصی در پایتخت
تردد   می‌کنند
فقط در پایتخت شاهد تردد روزانه بیش از 550‌هزار خودرو شخصی از حومه به تهران و بالعکس هستیم که هم مخاطرات ایمنی و هم آثار آلوده‌کننده و هم کندی سرعت ترافیک را به همراه دارد. این یکی از موضوعاتی بود که آخوندی در این همایش مطرح کرد و گفت: با توجه به توسعه تجارت جهانی موضوع حمل‌ونقل بین‌المللی و امکان ترانزیت در تمام شقوق حمل‌ونقل در دستور کار جهانی قرار دارد، به‌ویژه در منطقه ما که به عبارتی چهارراه جهان است.
او ادامه داد: در این موقعیت داشتن ناوگانی مدرن و قدرتمند، بنگاه‌های بزرگ مقیاس به همراه توسعه سیستم لجستیک بین‌المللی که امکان ارایه خدمت در استانداردهای بین‌المللی و قدرت رقابتی جهانی باشند، بسیار بااهمیت است و یکی از ارکان این کار، نوسازی ناوگان و متناسب‌سازی آن با حمل‌ونقل کانتینری و یخچال‌دار برای کالاهای فسادپذیر است که امید داریم در این فرآیند تحقق یابد.
نوسازی 65‌هزار کامیون در دستورکار است
آخوندی گفت: رانندگان از سختکوش‌ترین اقشار کارگری ایران هستند، کار آنان دشوار و همراه با دوری از خانواده است. بی‌گمان آنان حق دارند که به وسیله‌ نقلیه‌ای ایمن، راحت و با امکانات کافی دسترسی داشته باشند. کامیون‌ها و وسایط نقلیه فرسوده موجب انواع مشقت‌ برای آنان است، از قبیل کمردرد، آرتروز و سایر ناراحتی‌ها در سرما و گرمای شدید؛ نوسازی ناوگان از این منظر نیز بااهمیت است.
او یادآور شد: خوشبختانه در دولت یازدهم با هماهنگی وزارت نفت و در راستای اجرای بند «ق» و بعدها ماده 12 قانون رفع موانع تولید و با تصویب شورای اقتصاد، سنگ‌بنای نوسازی ناوگان گذاشته شد و طی آن برای نوسازی بیش از 18‌هزار کامیون با کارخانجات تولیدکننده‌ کامیون با استانداردهای اروپایی قرارداد منعقد شده است.
آخوندی ادامه داد: تاکنون بیش از یک‌هزار و 650 دستگاه آن تحویل شده و به تدریج درحال سرعت‌گرفتن است و اجرای این طرح در کنار طرح پیمایش که باز با هماهنگی وزارت نفت اجرایی شده و درحال اجراست، می‌تواند موجب افزایش کارایی در حوزه حمل‌ونقل کشور شود.
وزیر راه‌وشهرسازی بیان کرد: در آغاز اجرای طرح، پیمایش مصرف روزانه گازوییل در حوزه حمل‌ونقل بین 52 تا 54‌میلیون لیتر بود؛ درحالی‌ که با اجرای آن درحال حاضر به 44 تا46‌میلیون لیتر کاهش یافته است و مفهوم آن کاهش 8‌میلیون لیتر
در روز است.
او افزود: میزان پیمایش کامیون‌های جدید بیش از 100‌هزار کیلومتر در ‌سال بوده، حال آن‌که متوسط پیمایش کامیون‌های قبلی کمتر از 600‌هزار کیلومتر در‌ سال است. به یقین با اجرای این طرح، چنانچه همچنان ارتباط آن با طرح پیمایش حفظ شود، این کارایی افزایش خواهد یافت.
دولت نوسازی 65‌هزار کامیون فرسوده را در دستورکار خود قرار داده است و تاکنون وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان راهداری با چند کارخانه تولید‌کننده کامیون قرارداد بسته تا به تدریج این کامیون‌ها نوسازی شوند.


تعداد بازدید :  1024