شماره ۱۳۴۰ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
در دیدار رئیس جمعیت هلال‌احمر با استاندار خراسان‌ رضوی تأکید شد
ضرورت تقویت امکانات هلال
علی‌اصغر پیوندی: دولت با همه مشکلات و تنگناها تلاش می‌کند هلال حمایت شود علیرضا رشیدیان: هلال‌احمر به‌عنوان سرمایه‌ای مهم برای جامعه باید تقویت شود

شهروند| رئیس جمعیت هلال‌احمر در سفر استانی‌ خود به خراسان رضوی با علیرضا رشیدیان، استاندار این استان دیدار و گفت‌وگو کرد. دکتر علی‌اصغر پیوندی ضمن تأکید بر غیر سیاسی بودن جمعیت، افزود: بی‌غرضی و احترام به همه تفکرها و نژادها در اساسنامه این جمعیت مورد تأکید قرار گرفته و می‌بایست در عمل هم به آن پایبند باشیم. وی با اشاره به عضویت جمعیت قابل توجه جوانان کشور در این سازمان مردم‌نهاد افزود: جمعیت هلال‌احمر با ظرفیتی که دارد زمینه و پل ارتباطی خوبی برای اتصال و ارتباط این نسل از انقلاب با نظام است. وی اظهار کرد: این فضا یک مأمن قانونی و فرصتی ارزشمند برای ظهور و بروز ظرفیت‌های گسترده نسل جوان و ورود آنان به فعالیت‌های خیرخواهانه و عام‌المنفعه است، اما برای این امر نیاز به یک برنامه جدی و راهبردی است و باید فضا برای حضور نسل جدید بازتر و فراهم‌تر شود. علی‌اصغر پیوندی با تأکید بر نقش جوانان در جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: جوانان دارای قدرت و توانایی‌های گسترده، خلاقیت بسیار بدون هیچ انتظار و توقعی هستند و فقط فضایی برای بروز می‌خواهند. وی گفت: در ایفای نقش واسط، ما نیاز به همراهی و کمک همه دستگاه‌ها و بخش‌ها و قوا با ارایه راهکارهای عملی و موثر برای استفاده و هدایت ظرفیت نیروهای خلاق به مسیر اصلی داریم.
پیوندی با بیان این‌که سازمان‌های امداد‌ونجات، جوانان و داوطلبان در زمان حادثه به‌عنوان مجموعه‌ای امدادی وارد عمل می‌شوند، اظهار کرد: در زلزله کرمانشاه هم این جمعیت با وجود کمبود اعتبارات و محدود بودن امکانات در انبارها و مشکلات جدی، عملکرد مطلوبی داشت. پیوندی با اشاره به نامهربانی‌های برخی از رسانه‌ها که رنجش‌هایی را در نیروها ایجاد کرد، افزود: شبکه اجتماعی در بحران اخیر بشدت بر تشدید تنش‌ها در برخی از اوقات افزود، اما بالعکس همین شبکه‌ها باعث نمایان شدن خدمات هلال‌احمر در این حادثه به مردم شدند. پیوندی ادامه داد: همه ما با همه محدودیت‌ها تلاش کردیم به یک‌هزار و 950روستا خدمات لازم را ارایه کنیم. وی با بیان این‌که در زلزله اخیر کرمانشاه میزان کمک‌های مردمی سه‌برابر زلزله ورزقان بوده، ادامه داد: دولت با همه مشکلات و تنگناها تلاش می‌کند به نوعی ما را حمایت و تقویت کند، ضمن آن‌که ما هم از کمک خیرین و سمن‌ها در این حوزه بهره می‌گیریم و با وجود اعتبارات محدود، انتظارات از این مجموعه زیاد و البته بحق است.
علیرضا رشیدیان نیز در این دیدار گفت: هلال‌احمر به‌عنوان سرمایه‌ای مهم برای جامعه باید از نظر ساختار، سازمان و امکانات تقویت شده و به آحاد مختلف جامعه گسترش یابد. وی افزود: نقش هلال‌احمر هم در حوزه ماموریت اولیه خود یعنی امدادرسانی و هم در بُعد اعتمادسازی که سرمایه‌ای مهم به شمار می‌رود، بسیار تاثیرگذار است. استاندار خراسان رضوی با تشریح موقعیت جغرافیایی استان به لحاظ وقوع حوادث غیرمترقبه عنوان کرد: 65 منطقه از اراضی استان روی گسل‌های زلزله، 30‌درصد آن در معرض سیل و طوفان و حوادث مختلف قرار دارد. رشیدیان تصریح کرد: امروز خراسان رضوی در کنار جمعیت 6‌میلیون و 400‌هزار نفری خود 28‌میلیون زائر و 320‌هزار تبعه خارجی را نیز پذیراست و کار خدمات‌دهی در این شرایط دشوار است و باید با همان امکانات محدود نیاز این جمعیت قابل توجه را نیز به درستی پاسخ داد. وی ادامه داد: این شرایط می‌طلبد که در تخصیص امکانات و تجهیزات مختلف، به‌ویژه در حوزه مدیریت بحران به این استان توجه ویژه‌ای شود.
استاندار خراسان‌رضوی در ادامه با اشاره به جمعیت گسترده دانش‌آموزی و دانشجویی به‌عنوان ظرفیتی ارزشمند برای تقویت توان هلال‌احمر گفت: وجود این قشر فرصتی بالقوه است که می‌توان با ارایه آموزش‌ها، بخش زیادی از آنان را برای شرایط بحران آماده کرد. وی افزود: ستاد مدیریت بحران هم موظف به کمک برای گسترش تفکر هلال‌احمر و تقویت ساختار و سازمان این جمعیت و افزایش امکانات آن برای زمان‌های بحران است. رشیدیان تصریح کرد: هلال‌احمر یک سازمان عام‌المنفعه، خیراندیش و خیرخواهانه است که در تمام دنیا می‌تواند در حوادث و بحران‌ها ورود کند. وی با بیان این‌که یکی از ضعف‌های اصلی جامعه ما تمرکز بر نقاط ضعف و مشکلات است، گفت: امروز باید روی قوت‌ها و ابعاد مثبت که کم هم نیست، توجه شود. استاندار خراسان‌رضوی با بیان این‌که در سایر بخش‌ها هم این وجوه و نقاط قوت بسیار است، اما باید دیده شود، افزود: باید با این نگاه مثبت برای مردمی‌کردن سازمان داوطلبان جمعیت بیش از پیش تلاش و ضمن استفاده از توان مردمی از ظرفیت بالقوه دستگاه‌ها هم بهره گرفته شود. رشیدیان با تأکید بر برنامه‌ریزی برای جذب بیشتر جوانان گفت: نظام حرف برای گفتن بسیار دارد اما برای انتقال آن نیاز به گروه‌های واسط است و هلال‌احمر می‌تواند این نقش را ایفا کند.

افتتاح مجتمع امدادی، فرهنگی و ورزشی گناباد

مراسم افتتاحیه مجتمع امدادی، فرهنگی و ورزشی جمعیت هلال‌احمر گناباد برگزار شد. در این مراسم دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر؛ مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات؛ حمید بنایی، نماینده مردم شهرستان گناباد، بجستان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی حضور داشتند. پیوندی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مردم گناباد عنوان کرد: هلال‌احمر یک ارگان امدادی و مردم‌نهاد است که از منابع مالی مختلفی بهره‌مند است. دولت بخشی از منابع هلال‌احمر را تأمین می‌کند و هلال‌احمر نیز‌ به‌عنوان معین دولت در بخش‌های مختلف مشغول به خدمت‌رسانی است. پیوندی افزود: انتظارات مردم منطقی و صحیح است و می‌بایست ما در جهت رفع این انتظارات قدم برداریم. او با اشاره به افزایش اعتبارات هلال‌احمر نسبت به‌ سال گذشته ادامه داد: هلال‌احمر می‌تواند یکی از حلقه‌های ارتباطی مردم با حاکمیت باشد. وی افزود: اعتقاد دارم جوانان را باید در مشارکت عمومی در جامعه سازماندهی کرد. ما باید شرایط خلاقیت جوانان در کشور را فراهم کنیم. او به ایجاد مجمع خیرین در جمعیت هلال‌احمر نیز اشاره کرد و افزود: ما باید با کانون‌هایی که دارای قدرت اجتماعی بالا هستند ارتباط تنگاتنگ داشته باشیم. او در پایان ایجاد امید و نشاط در جامعه را از وظایف هلال‌احمر دانست و گفت: نشر یأس و ناامیدی در جامعه یک افت خطرناک است. ما در هلال‌احمر دنبال ایجاد امید و نشاط در جامعه هستیم.
فعالیت‌های هلال در حوادث اخیر؛ مصداق مدیریت جهادی موفق است
در این مراسم حمید بنابی، نماینده شهرستان گناباد بجستان در مجلس شورای اسلامی رابطه مجلس و هلال‌احمر را بسیار تنگاتنگ دانست و عنوان کرد: فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر در زلزله کرمانشاه و برف و کولاک اخیر نمونه یک مدیریت جهادی بود. وی با بیان این‌که مجلس از افزایش اعتبارات در هلال‌احمر حمایت می‌کند، افزود: شهرستان گناباد و بجستان استان نیاز به تقویت تجهیزات در حوزه امدادی دارد. وی ضمن قدردانی از فعالیت‌های هلال‌احمر افزود: منطقه ما منطقه استراتژی‌ای است. ما در کمربند زلزله قرار داریم و از همین جهت نیازمند توجه بیشتر هستیم. رئیس جمعیت هلال‌احمر در سفر به گناباد از ایجاد اردوگاه اسکان اضطراری، تکمیل ساخت انبار اقلام امدادی، ساخت دو پایگاه امدادونجات در منطقه، اضافه شدن دو دستگاه آمبولانس به ناوگان خودرویی شهرستان گناباد و بجستان‌ و همچنین تکمیل تجهیزات کوهستان خبر داد.

مرکز اقامتی- رفاهی مرحومه ربانی افتتاح شد

رئیس جمعیت هلال‌احمر از توانمندی‌های جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی بازدید کرد. با حضور پیوندی پروژه اقامتی - رفاهی مرحومه ربانی افتتاح شد. ساختمان این بنا وقف مرحومه داوود ربانی بوده است. رئیس جمعیت هلال‌احمر در مراسم افتتاحیه این مرکز اقامتی از بهره‌برداری از 20 پروژه در طول دهه فجر در جمعیت هلال‌احمر خبر داد. پیوندی در این مراسم اساس فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر را ارتباط با مردم دانست و افزود: سنت حسنه وقف یک راه نجات است تا بتوانیم بر این اساس در جهت رفع نیاز مردم از آن بهره ببریم. او با بیان این‌که موقوفات هلال‌احمر در تمام استان‌ها موجود است، ادامه داد: ما از این منابع و ظرفیت‌ها در جهت اهداف واقف استفاده کنیم. پیوندی با بیان این‌که فرهنگ وقف گامی است که ارتباط هلال‌احمر ما مردم قوی‌تر کرده است، افزود: تفاوت ما با سایر نهادها هم بر همین اصل مردمی بودن جمعیت است، باید از آن بهترین استفاده را داشته باشیم. پیوندی ارتباط با مردم از طریق کانون‌های اجتماعی را از اهداف مهم هلال‌احمر دانست. پیوندی ضمن قدردانی از تلاش‌های تمامی اعضای خانواده هلال‌احمر عنوان کرد: اعتبار ما به ویژگی مردمی‌بودن ما پیوند خورده است و ما باید برای تقویت این اعتبار قدم برداریم. پیوندی با تأکید بر این موضوع که در جمعیت هلال‌احمر باید به متن توجه شود، افزود: انتظار مردم پرداختن به نیاز و دغدغه‌های آنهاست نه پرداخت به حواشی که نتیجه‌ای هم به دنبال نخواهد داشت. باید بشردوستانه و مردمی باید جلوه کنیم. وی ادامه داد: هلال‌احمر باید مرجع مردم باشد، مردم حق دارند انتظارات خود را از هلال‌احمر مطالبه کنند، در رضایتمندی مردم رضایتمندی خدا نهفته است. پیوندی با اشاره به این‌که در حوزه امدادونجات کار مهمی صورت گرفته است، ادامه داد: با تمام فعالیت صورت‌گرفته اما هنوز با انتظارات مردم فاصله داریم. کمبود اعتبار یک چالش در توسعه هلال‌احمر است. ما باید از ظرفیت منابع خود استفاده کنیم تا پاسخگوی تمامی انتظارات مردم باشیم. دستگاه‌های مختلف نیز در این پاسخگویی هلال‌احمر را می‌بایست همراهی کنند. رئیس جمعیت همچنین به اهمیت ارایه خدمت به زائران امام در شهر مشهد اشاره داشت. پیوندی گفت: ما نگاه ویژه‌ای به شهر مشهد داریم. مشهد یک شهر معنوی است که ما باید آرامش خاطر زائر را به‌عنوان نهاد امدادی در این شهر فراهم کنیم. با تمام اعتبارات ان‌شاءالله در زمینه تأمین آسایش زائران در این شهر قدم برمی‌داریم و امیدواریم بتوانیم یک مرکز اقامتی - رفاهی بزرگ در شهر مشهد برای خانواده جمعیت هلال‌احمر ایجاد کنیم.

 


تعداد بازدید :  322