شماره ۱۳۴۰ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
خبر خبر خوش برای صادرکنندگان در روزهای پرتلاطم ارزی
نوسانات دلار پوشش داده می‌شود

شهروند| بازار ارز روزهای خوشی را سپری نمی‌کند و رکوردزنی آن همچنان ادامه دارد. دلار که در هفته جاری رکورد 4800 تومانی را هم پشت‌سر گذاشته بود، دیروز روی کانال 4670 تومان جاخوش کرد. با این وجود کارشناسان کاهش قیمت روزهای اخیر را موقت دانسته و می‌گویند؛ دلار باز هم در روزهای آینده روند افزایشی به خود می‌گیرد. پیش از این نیز فعالان اقتصادی هم بارها و بارها نسبت به تبعات تثبیت مصنوعی قیمت ارز هشدار داده و اعلام کرده بودند که بالاخره فنر ارز روزی کشیده می‌شود. حالا صندوق ضمانت صادرات در نظر دارد که ریسک نوسانات نرخ ارز را برای صادرات پوشش دهد. آن‌گونه که آرش شهرآیینی معاون صندوق ضمانت صادرات ایران اعلام کرده؛ اگر نرخ ارز بین سه تا ۳۰‌درصد کاهش یابد، نوسانات نرخ برای صادرات پوشش داده می‌شود. به‌عنوان نمونه، اگر نرخ دلار اکنون ۴۷۰۰ تومان باشد و تا سقف ۱۵۰ تومان کاهش قیمت پیدا کند، خود صادرکننده باید آن را پوشش دهد، اما بیش از آن به عهده صندوق ضمانت صادرات ایران است.
او با بیان این‌که پوشش نوسان نرخ ارز در شرایط امروز معنا می‌یابد، در جمع خبرنگاران ادامه داد: البته آن زمان که این مصوبه اخذ شد، برخی بر این باور بودند که این مصوبه محافظه‌کارانه است و تقاضایی نخواهد داشت؛ ولی اکنون با توجه به نوسانات نرخ ارز، این موضوع جای کار دارد. آن‌گونه که معاون صندوق ضمانت صادرات ایران اعلام کرده؛ این محصول را فقط برای صادرکنندگان طراحی کرده‌ایم، نه برای سفته‌بازان و واردکنندگان؛ بنابراین، این مصوبه صادرات کشور را از زیان‌های ناشی از کاهش نرخ ارز بیمه می‌کند.
البته او این نکته را اضافه کرد که این پوشش نوسانات نرخ ارز به‌عنوان یک الحاقیه محصول دیگر صندوق اجرایی می‌شود، به این معنا که باید صادرکننده، یک کیس واقعی داشته که به صورت اعتباری، کالای خود را فروخته باشد، باید اول کالای خود را بیمه کند و اگر مطالبات را نگرفت، صندوق آن را بپردازد و بنابراین همراه با این پوشش می‌تواند نوسانات نرخ ارز را هم پوشش دهد. اما این تنها خبر خوش دولتمردان برای صادرکنندگان نبود. مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران هم از راه‌اندازی کلینک صادرات در ‌سال آینده خبر داد. فرهاد نوری که معتقد است؛ در فضای پسابرجام در روابط بانکی واردات‌محور از روابط بانکی صادرات‌محور موفق‌تر بوده‌ایم، می‌گوید: برقراری روابط کارگزاری ایران با کشورهای هدف ازجمله مشکلات صادرکنندگان به شمار می‌رود. او همچنین در ادامه بیان کرد: ‌سال 1397 راه‌اندازی کلینیک صادراتی (اکسپورت کلینیک) را خواهیم داشت که براین اساس در دو حوزه امداد صادرات و رشد صادرات، کار خواهیم کرد. به گفته او، با استفاده از امداد صادرات مشکل صادرکنندگان را در حداقل زمان ممکن حل خواهیم کرد، بدین ترتیب که صدای صادرکنندگان برای حل مشکلات خود ازجمله (بانکی و لجستیک) را به برطرف‌کنندگان آن مشکل انتقال می‌دهیم.


تعداد بازدید :  188