شماره ۱۳۴۰ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
گزیده های هفتگی اقتصاد مقاومتی

17 بهمن : طرح دادور رفع‌کننده موانع سرمایه‌گذاری

مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان این‌که طرح دادور رفع‌کننده موانع سرمایه‌گذاری در کشور است، گفت: اجرای طرح دادور نمونه‌ای از طرح اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود. او در این‌باره توضیح داد: یکی از گلوگاه‌ها برای فعالان اقتصادی کاغذبازی‌ها در نظام اداری است؛ در فضای کسب‌وکار فعلی در کشور درگیرشدن با سیستم‌های نظام اداری زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و سرمایه‌گذاری‌ها را با مشکل مواجه می‌کند لذا اجرای طرح دادور این رویه را بهبود می‌بخشد. وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان این‌که طرح دادور موانع سرمایه‌گذاری در کشور را به حداقل کاهش می‌دهد، گفت: این وزارتخانه خود را مکلف به اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی در کشور می‌داند و رونمایی طرح دادور نمونه‌ای از اجرای این طرح مهم ملی است. کرباسیان با بیان این‌که فعالان اقتصادی باید از فرصت پیش رو در طرح دادور استفاده کنند، تصریح کرد: درگاه کسب مجوز برای راه‌اندازی واحد تولیدی و صنعتی باید از یک سامانه صورت گیرد و سامانه دادور در درازمدت به افزایش اشتغال در کشور کمک می‌کند.

 

16 بهمن : افزایش سلامت اداری با فرآیند الکترونیکی

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی گفت: الکترونیکي‌شدن امور علاوه بر سرعت یافتن کارها در سلامت اداری و افزایش سرعت ارایه خدمات موثر بوده است. او در مراسم افتتاح ۷۲۷ پروژه مخابراتی که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، گفت: در شروع‌ سال ‌جاری (۱۲فروردین) با حضور وزیر ارتباطات و وزیر کار ۱۹ تفاهمنامه به امضا رسید و شاید برخی این موضوع را نمایش عنوان کردند و گمان نمی‌کردند تبدیل به عمل شود اما با پیگیری‌های صورت‌گرفته این تفاهمنامه‌ها رو به ازدیاد است و بیش از ۲۰‌هزار اشتغال انجام شده است.
 استاندار خراسان‌رضوی گفت: باید بتوانیم زیرساخت‌ها را توسعه دهیم. در موضوع دولت الکترونیک استان پیشرویی بودیم و این الکترونیک‌شدن امور علاوه بر سرعت یافتن کارها، در سلامت اداری و افزایش سرعت ارایه خدمات موثر بوده و این روند شرایط بهتری را برای کسب خدمات دولتی فراهم می‌کند.

 

 15 بهمن : رفع زمین‌خواری با اجرای طرح کاداستر.

محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور گفت: اجرای طرح کاداستر معضل زمین‌خواری، کوه‌خواری، دریاخواری و تعدی برخی افراد به منابع دولتی را به ‌طور کامل رفع خواهد کرد.  او ادامه داد: قرار بود در کمیسیون تلفیق طرح کاداستر اجرایی بشود؛ اما به علت عدم تخصیص بودجه در مجلس باز هم این طرح عقب افتاد.
دشتی اردکانی افزود: با توجه به الکترونیکی‌شدن سازمان ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی در این زمینه ایران جزو پنج کشور دنیا به شمار می‌رود.
او با بیان این‌که طی امسال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۸۰‌میلیون سند را به ثبت رسانده است، تصریح کرد: بیش از ۹۰‌درصد این تعداد اسناد به صورت الکترونیکی انجام شده است.
دشتی اردکانی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی عملا در سازمان ثبت اسناد و املاک اجرا شده است، گفت: پیش از الکترونیکی‌شدن ثبت اسناد، بعضا برای تهیه کاغذ به سمت چاپخانه‌های دولتی روی می‌آوردیم و حتی گاهی کمبود کاغذ سبب تعطیلی دفترها می‌شد.

 

14 بهمن : چایکاران به خاک سیاه می‌نشینند

اسدالله عباسی، نماینده املش و رودسر گفت: وزیر امور اقتصادی و دارایی نهم بهمن 96 نامه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن عرضه و واردات انواع چای از تاریخ لازم‌الاجراشدن قانون برنامه ششم توسعه از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده معاف می‌شود. او افزود: با این ابلاغ بیش از 65‌هزار خانوار چایکار و همچنین بیش از 500‌هزار شغل که به ‌طور مستقیم و غیرمستقیم در تولید و عرضه چای داخلی نقش دارند، زمینگیر شده و به خاک سیاه می‌نشینند. عباسی تأکید کرد: به این شکل نمی‌توان اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال را الگو قرار داد، تولید چای داخلی زمینگیر مي‌شود و شاهد واردات بی‌رویه می‌شویم.  او تأکید کرد: انتظار ما از دولت این است که سریعا دستور داده و به این موضوع رسیدگی کند. نماینده مردم رودسر در مجلس ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی، سازمان چای را از فرابخشی و ملی به استانی تبدیل کرده است و از سویی دیگر وزیر اقتصاد این دستور را ابلاغ کرده است، همچنین ما شاهد واردات بی‌رویه برنج هستیم.  به عقیده او این اقدامات کشاورزان را به نابودی می‌کشاند و انگیزه را از آنها می‌گیرد.

 

13بهمن : سرمایه‌گذاری 16‌هزار‌میلیارد تومانی در صنایع مس

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تا پایان این دولت ۱۶‌هزار‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون تومان سرمایه‌گذاری در صنایع مس صورت خواهد گرفت.
شریعتمداری مجتمع مس سرچشمه را یکی از بهترین الگوهای اقتصاد مقاومتی در کشور خواند و افزود: اقدامات خوبی در مجموعه مس در این دولت صورت گرفته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اشتغال ۲۰‌هزار نفر به صورت مستقیم در شرکت ملی صنایع مس یادآور شد: سهم مس در ایران ۵۴ صدم‌درصد است و معادل کل صنایع سیمان ایران است.
شریعتمداری به مهمترین آثار برجام در حوزه اقتصاد اشاره و تصریح کرد: این شرکت قبل از برجام جزو مجموعه شرکت‌های در تحریم کامل بود که وضع شرکت را بسیار حاد کرده بود و در حالی ‌که شرکت مس با سه‌ هزار و ۶۶۲‌ میلیارد تومان بدهی روند اضمحلال را طی می‌کرد، امروز این شرکت به مجموعه‌ای بدون یک ریال بدهی به سیستم بانکی تبدیل شده است.

 

12 بهمن : پیشگیری از هزینه‌سازی زلزله

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که نمی‌توانیم در برابر زلزله فقط تماشاگر باشیم، گفت: باید خانه‌های مردم را مقاوم کنیم و محله‌ها تغییر کند و دولت می‌خواهد اقداماتی در این زمینه آغاز کند.  او در جلسه شورای اداری استان کرمان با اشاره به نقش پیشگیری از هزینه در اقتصاد مقاومتی گفت: کشور ما زلزله‌خیز است و باز هم با این حوادث مواجه خواهیم شد اما مهم این است به گونه‌ای ساختمان‌ها را مقاوم کنیم که در برابر زلزله حداقل خسارت را ببينیم. در حال حاضر در جهان بعضی از کشورها زلزله‌خیز هستند که برخی توانسته‌اند مشکلاتشان را حل کنند و برخی هم مانند ما در مسیر راه هستند.
رئیس‌جمهوري با اشاره به این‌که توانایی دولت محدود است، ادامه داد: نباید تنها به منابع خودمان تکیه کنیم چرا که این منابع کافی نیست؛ اگر همه منابع کشور را هم بیاوریم حتی در نفت و گاز و پتروشیمی که ۲۰۰‌میلیارد دلار طرح و پروژه آماده دارد نمی‌توانیم اقدامی کنیم؛ بنابراین باید از همه امکانات و توانمندی‌ها استفاده کنیم.

 

 

 

 

 


تعداد بازدید :  205