شماره ۱۳۴۰ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
اعضاي شورای شهر تهران بخش درآمدي بودجه ۱۷هزار و ۴۲۹‌میلیارد تومانی شهرداري را تصويب كردند
جنجال فروش اموال شهرداري
میزان درآمد شهرداری از فروش اموال منقول و اسقاطی هم از 300‌میلیون تومان به 3‌میلیارد تومان افزایش یافت محمد سالاري: رقم ۸۰۰‌میلیارد تومانی پیشنهادی تحت عنوان سود حاصل از فروش دارایی‌های ثابت همان فروش املاک است افشين حبيب‌زاده در گفت‌و‌گو با «شهروند»: روند حذف كمك‌هاي دولتي ادامه يابد، تغييري در حمل‌ونقل عمومي نخواهيم داشت

شهروند| اعضاي شوراي شهر ديروز را هم به بررسي لايحه بودجه شهرداري تهران گذراندند؛ اگر چه نقدهاي زيادي درباره رديف‌هاي بودجه‌اي فروش اموال غيرمنقول شهرداري و تراكم‌فروشي از سوي اعضا وجود داشت، اما در نهايت هم بدون حذف اين رديف‌ها، بخش درآمدي بودجه ۱۷هزار و ۴۲۹‌میلیارد تومانی شهرداری تهران تصويب شد و البته میزان درآمد شهرداری از فروش اموال منقول و اسقاطی هم از 300‌میلیون تومان به 3‌میلیارد تومان افزایش یافت.
محمد سالاري، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران يكي از افرادي بود كه در اين جلسه درباره بند مرتبط با فروش املاك و اراضي توضيح داد: «آنچه در این بند آمده همان روش گذشته برای فروش املاک و اراضی شهر است‌ که مورد انتقاد بود. رقم ۸۰۰‌میلیارد تومانی پیشنهادی تحت عنوان سود حاصل از فروش دارایی‌های ثابت همان فروش املاک است. در دوره مدیریت شهری گذشته با عناوین مختلف املاک و اراضی شهر به فروش رفت و آنچه در این بند آمده همان روش گذشته است‌ که مورد انتقاد بود. املاک و اراضی ارزشمند شهر که برای همیشه تاریخ می‌توانست برای شهر درآمد ایجاد کند را از دست دادیم و اکنون دوباره همان موضوع تکرار می‌شود.» اين تذكر سالاري البته حاشيه‌هايي را هم در صحن به وجود آورد. محمد پندار، مديركل بودجه شهرداري كه از مديران زمان محمد‌باقر قاليباف است، اين موضوع را توجيه كرد اما رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شورا در پاسخ به توجیه او گفت: «این تنها یک توجیه است و شما در 10 ‌سال گذشته هم با این شیوه برای فروش املاک مصوبه گرفتید و دارایی‌های شهر به اسم سرمایه‌گذاری و تبدیل به احسن از بین رفت تا حدی که به فروش شهروند و شهرآفتاب و برج میلاد رسیده بودید که شورای جدید مستقر شد. قرار نیست شورای جدید مانند گذشته عمل کند.» مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران هم البته در مخالفت با فروش تراكم گفت: «نباید شهرداری را به سمت فروش تراکم تشویق کنیم، با هر پیشنهادی درباره افزایش تراکم‌فروشی مخالفم.» درنهايت پيشنهاد حذف اين بند با مخالفت برخي اعضا ازجمله بهاره آروين و حسن رسولي مواجه شد و درنهايت هم اين پيشنهاد رأي نياورد. علی اعطا، رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری هم با اشاره به وجود 400‌هزار خانه خالي در تهران، پيشنهاد کاهش ٢٠درصدى درآمد از محل منابع ساخت‌وساز را مطرح كرد: «ساختمان‌های تجاری فراوانی در پایتخت وجود دارد که فاقد متقاضی است و این هم به معنای كثرت ساختمان تجاری خالی است. در این شرایط اگر رونق ساخت‌وساز هم وجود داشته باشد، مثل سال‌های گذشته نخواهد بود.» او پیشنهاد داد که بودجه ۳‌هزار و ۸۰۰ میلیاردی از محل درآمدهای ساخت‌وساز کاهش ۲۰‌درصدی پیدا کند و به رقم ۳هزارمیلیاردی تغییر پیدا کند.» البته اين پيشنهاد هم در شورا رأي نياورد.
شهرداری 750 ساختمان اداری دارد
در جريان بررسی درآمدها و منابع بودجه‌ سال 97 شهرداری تهران میزان درآمد شهرداری از فروش اموال منقول و اسقاطی به پیشنهاد شهربانو امانی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر از 300‌میلیون تومان به 3‌میلیارد تومان افزایش یافت. میرلوحی يكي از اعضاي شورا در جريان تصويب اين پيشنهاد گفت: «شهرداری 750 ساختمان اداری دارد و با توجه به امکانات و ساختمان‌هایی که شهرداری دارد می‌توان به راحتی درآمد شهرداری را از فروش اموال اسقاطی افزایش داد. زمانی که به شورا آمدم 100‌میلیون تومان وسایل اسقاطی در آشپزخانه همین شورا بود. در میدان شوش هم من انبار وسایل فرسوده شهرداری را خودم بازدید کردم که کرایه انبارهای این وسایل فرسوده بیشتر از 3‌میلیارد تومان می‌شود. من ضمانت می‌دهم که می‌توانیم از این بخش درآمد کسب کنیم.» محسن‌هاشمی، رئیس شورای شهر هم پس از تصویب این بند گفت‌: «الان رانت ضایعات ایجاد می‌شود و خبرنگارها حواستان درباره این مسأله جمع باشد.»
علي اعطا، سخنگوي شورا هم در پايان جلسه شورا درباره تغييرات ايجادشده در لايحه بودجه گفت: «لایحه بودجه شهرداری که به شورا تقدیم شد، 17‌هزار و 500‌میلیارد تومان بود، عوارض مازاد بر تراکم در طرح جامع و تفصیلی 3 هزار و 800‌میلیارد تومان در لایحه بود که این رقم به 3‌هزار و 500‌میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.» او از افزايش درآمدهای پایدار شهرداری خبر داد و البته اين‌كه باقی درآمدهای سرمایه‌ای از 7‌هزار و 700‌میلیارد به 7‌هزار و 400‌میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.»
انتقاد از حذف تأمین منابع مالی نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی
همزمان با جلسه شورا، تهران يك روز آلوده ديگر را هم سپري كرد؛ آن هم در شرايطي كه در كميسيون تلفيق، مجلس تأمین منابع مالی نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را حذف كرده است. اعضاي شوراي شهر ديروز در نامه‌ای كه به امضای 17 تن از آنان رسيده است، نسبت به کاهش تأمین مالی برنامه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کمیسیون تلفیق اعتراض کردند. در اين نامه كه خطاب به کمیسیون تلفیق است، آمده است: «جناب آقای دکتر لاریجانی، ریاست محترم مجلس، تقویت حمل‌ونقل ریلی به لحاظ راهبردی مهمترین راهکار برای غلبه بر ابرچالش آلودگي هواست که انتظار می‌رود عزم و اراده نمایندگان منتخب ملت برای حمایت از این مهم در بودجه ‌سال 1397 بروز داشته باشد. با وجود پیشنهاد مناسب کمیسیون عمران مجلس برای تأمین منابع مالی برنامه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی ازجمله تعمیر تجهیزات و واگن و احداث قطار حومه‌ای در کلانشهرها و شهرهای اقماری متاسفانه کمیسیون تلفیق تصمیم به کاهش چشمگیر و تعدیل آن گرفته است. ما نمایندگان مردم در شورا با توجه به شرایط آلودگی هوای تهران بازنگری در مصوبه کمیسیون تلفیق را خواستاریم.»
اگر همين روند ادامه پيدا كند
تغييري در حمل‌ونقل عمومي نخواهيم داشت
اعضاي شوراي شهر تهران حالا البته براي گسترش حمل‌ونقل عمومي بيشتر نگاهشان به دولت و مجلس است و حتي افشين حبيب‌زاده، عضو شوراي شهر تهران معتقد است كه اگر كمك‌هاي دولتي حذف شود، تغييرات زيادي در حمل‌ونقل عمومي نخواهيم داشت. او در اين‌باره به «شهروند» گفت كه حمل‌ونقل عمومي از طريق دو بخش دولت و شهرداري تامين خواهد شد: «بخش عمده‌اي از پيشنهاداتي كه از سوي كميسيون عمران ذيل كمك دولت براي خريد واگن يا قطعات مترو بخش حومه‌اي به كميسيون تلفيق داده شده بود، حذف شده است كه اگر همين روند ادامه پيدا كند، شاهد تغيير چشمگيري در حوزه حمل‌ونقل عمومي نخواهيم بود. مجلس حتما بايد كمك كند و رديف‌هايي كه توسط كميسيون عمران و با نظرخواهي از اعضاي شوراي شهر پيش‌بيني شده بود را در نظر بگيرد، چون اگر بخواهند اين كمك‌ها را حذف كنند قطعا آسيب‌هاي زيادي در حوزه آلودگي هوا و حمل‌ونقل عمومي ايجاد خواهد شد.» او درباره بخش ديگري از كمك‌ها كه مرتبط به شوراست، توضيح داد: «در بودجه درصد قابل ‌توجهي يعني حدود 40‌درصد از هزينه‌ها بايد به سمت حمل‌ونقل عمومي برود كه در اين‌صورت تاثيرگذار خواهد بود. در حوزه فاينانس هم كميته‌اي تشكيل شده است كه اختصاص عدد قابل‌ توجهي براي اين حوزه را بررسي كند. اگر همه اين موارد دست‌به‌دست هم دهد، مي‌توانيم شاهد تحول باشيم اما اگر هر كدام از اينها با مشكل مواجه شود، ما هم در شهر با مشكل مواجه خواهيم بود.» حبيب‌زاده درباره افزايش قيمت بليت مترو براي‌ سال آينده هم از حذف جداول پيشنهادي شهرداري تهران در كميسيون حمل‌ونقل شورا خبر داد و گفت: «قیمت بليت مترو در بخش بليت‌هاي تك‌نفره 25‌درصد افزايش خواهد يافت، اما در بليت‌هاي پيمايشي 10 تا 66‌درصد تخفيف در نظر گرفته شده است كه رقم آن از 300 تا 1000 تومان خواهد بود.»
تذكر درباره ساختمان‌های ناایمن
و بحران آب
همزمان با جلسه شوراي شهر، ديروز ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو هم در خيابان وليعصر درحال سوختن بود؛ آتش‌سوزي‌ای كه از روز دوشنبه شروع شد. حجت نظري به‌عنوان يكي از اعضاي شورای شهر ديروز بعد از بررسي لايحه بودجه تذكري در اين‌باره داشت: «درباره ساختمان‌های ناایمن بی‌توجهی می‌شود که این بی‌توجهی درباره ساختمان‌های نیمه‌فرسوده برای شهروندان و نیروهای امدادی خطراتی را به همراه دارد.» او از شهرداران مناطق خواست نسبت به اجرای بند 14 قانون 55 شهرداری‌ها درباره ساختمان‌های ناایمن بیش از پیش توجه داشته باشند. نظري درباره آلودگي هواي تهران و تعطيل نشدن ادارات هم حرف‌هايي داشت: «به‌نظر می‌رسد دولت یازدهم برای اثبات این‌که همه کارهای دولت گذشته غلط بوده است، در شرایط خطرناک هم در برابر تعطیلی ادارات مقاومت کند. متوجه شدم که خط مترو تجریش - کهریزک دچار نقص فنی شده است، در شرایطی که شهروندان از استفاده از خودرو شخصی محروم‌اند و حمل‌ونقل عمومی هم دچار اشکال است، دولت باید ادارات را تعطیل کند.» آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط ‌زیست شورای شهر تهران هم در تذكري درخواست كرد تا تدابیر عملیاتی لازم برای کسب آمادگی از سوی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در مقابله با کم‌آبی در نظر گرفته شود. او به بند دو ماده ۷۱ قانون شوراها هم اشاره كرد: «در گزارش مربوطه ضرورت دارد به تفکیک مناطق و انواع فضاهای سبز، آخرین وضع اقدامات برای تغییر الگوی کاشت فضای سبز، نحوه ابلاغ الزامات آن به پیمانکاران مربوطه و شرایط فعلی تأمین منابع ذخیره آب به صورت روشن و دقیق اعلام شود.»


تعداد بازدید :  254