شماره ۱۳۴۰ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

دیدار سفیر ایران در قطر
 با نخست‌وزیر این کشور

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر با شیخ عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل‌ثانی نخست‌وزیر و وزیر کشور قطر دیدار کرد. شبکه العرب قطر گزارش داد؛ در این دیدار محمدعلی سبحانی و این مقام عالیرتبه قطری در مورد تقویت و توسعه روابط دو کشور و راهکارهای آن بحث و گفت‌وگو کرده و در مورد مسائل مورد علاقه دوجانبه رایزنی داشتند.

گفت‌وگوی تلفنی ظریف و لاوروف
در مورد سوریه

یک خبرگزاری روس از گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه در مورد تحولات اخیر سوریه خبر داد. به ‌گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ایران و روسیه در یک تماس تلفنی در مورد اجرای تصمیمات اتخاذشده در کنگره ملی سوریه گفت‌وگو‌ کردند. پیشتر در روز سه‌شنبه نیز، روحانی و پوتین در یک تماس تلفنی دیگر در مورد اجرای برجام گفت‌وگو کردند.

مسکو پایبندی واشنگتن
به توافق هسته‌ای را زیرسوال برد

درحالی که وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، این کشور محدودیت‌های ذکرشده در توافق هسته‌ای با آمریکا را انجام داده است، نسبت به نحوه پایبندی واشنگتن به توافق هسته‌ای «استارت جدید» ابراز تردید کرد. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه با اعلام این‌که «همه محدودیت‌های توافق هسته‌ای با آمریکا را در مورد زرادخانه هسته‌ای خود انجام داده است»، اعلام کرد که دکترین هسته‌ای جدید آمریکا می‌تواند آستانه استفاده از تسلیحات هسته‌ای را کاهش دهد. توافق هسته‌ای «استارت جدید» 2011، روسیه و آمریکا را ملزم می‌کند که سقف تعداد کلاهک‌های هسته‌ای آماده پرتاب خود را به 1550 کلاهک هسته‌ای به روی 700 موشک بالستیک کاهش دهد. ضرب‌العجل انجام تعهدات دوطرف تا روز دوشنبه بود.
براین اساس وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور اکنون دارای 527 موشک بالستیک قاره‌پیما است که روی آنها در مجموع 1444 کلاهک هسته‌ای نصب شده است. پیشتر آمریکا نیز اعلام کرده بود که تا ماه آگوست امسال به تعهدات خود در این‌باره عمل کرده است. وزارت خارجه روسیه همچنین با اشاره به این‌که آمریکا درحال ساخت زیردریایی‌ها و بمب‌افکن‌های جدید است، ابراز نگرانی کرد که ممکن است آنها قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را داشته باشند. در بیانیه‌ای وزارت خارجه روسیه همچنین آمده است: فدراسیون روسیه پایبندی خود را به معاهده استاتر جدید اعلام می‌کند و از آمریکا می‌خواهد با روسیه برای حل موضوعاتی که ممکن است در این معاهده مطرح شود، همکاری کند. در واکنش به بیانیه وزارت خارجه روسیه هیتر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا در راستای پایبندی به معاهده استارت جدید با روسیه حرکت کرده است.

قزاقستان: دور بعدی مذاکرات
 آستانه اواخر فوریه خواهد بود

وزیر امورخارجه قزاقستان اعلام کرد: دور بعدی مذاکرات آستانه درباره سوریه اواخر ماه فوریه خواهد بود. به گزارش ایسنا، غیرت عبدالرحمانف وزیر امورخارجه قزاقستان روز سه‌شنبه(دیروز) از برگزاری نشست آتی آستانه برای حل مسأله سوریه در اواخر ماه فوریه (اسفندماه) خبر داد. وی در ادامه تصریح کرد: طبق اطلاعاتی که از روند مذاکرات آستانه کسب کرده‌ایم، کشورهای تضمین‌کننده، یعنی روسیه، ایران و ترکیه درحال آماده‌سازی برای دور جدید این رایزنی‌ها طبق توافقات قبلی هستند. احتمال می‌رود که این مذاکرات در 10روز آخر فوریه برگزار شود اما تاریخ دقیق آن باید توسط این سه کشور قطعی شود. مذاکرات آستانه با ابتکار عمل ایران، روسیه و ترکیه برای حل بحران سوریه در پایتخت قزاقستان آغاز شد که به حصول توافق‌هایی برای برقراری آتش‌بس و ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه انجامیده است. هشتمین دور مذاکرات بین‌المللی برای حل مسأله سوریه در دسامبر 2017 در آستانه برگزار شد که براساس آخرین نتایج آن، ایران، روسیه و ترکیه متعهد به برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در ژانویه 2018 شدند. این رایزنی‌ها نیز هفته گذشته در شهر سوچی روسیه برگزار شد.

تأکید وزیران امورخارجه روسیه
و فرانسه بر پایبندی به برجام

وزیران امورخارجه روسیه و فرانسه در گفت‌وگو با یکدیگر بر پایبندی کامل به برنامه جامع اقدام مشترک تأکید کردند. به گزارش ایسنا، وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد که ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه روز دوشنبه در یک تماس تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفت‌وگو کرد. بنابر اعلام وزارت امورخارجه روسیه، دوطرف در این گفت‌وگو بر پایبندی کامل به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تأکید کردند. لاوروف همچنین در این تماس تلفنی، همتای فرانسوی خود را در جریان نتایج کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه که هفته گذشته در شهر سوچی روسیه برگزار شد، قرار داده است.


تعداد بازدید :  256