شماره ۱۳۴۰ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
بعد از ممنوعیت ورود تلفن همراه به سالن‌ها، ظاهرا قرار شده هیچ‌ عکسی از زنان ورزشکار برداشته نشود
ورزش زنان ‌ بدون تصویر
معاون فرهنگی وزارت ورزش در گفت‌وگو با «شهروند»: عکاسی از زنان بر عهده فدراسیون‌هاست نایب‌رئیس بانوان فدراسیون کشتی در گفت‌وگو با «شهروند»: برخی عکس‌ها برای زنان دردسرساز می‌شود

شهروند| اتفاقاتي که در هفته‌های اخیر درباره ضبط و انتشار تصاویر از مسابقات ورزشی بانوان رخ داده، این شائبه را به وجود آورده که قرار است به صورت کلی عکاسی و تصویربرداری از ورزش بانوان در ایران با ممنوعیت مواجه شود. این شایعه در فضای مجازی منتشر شد اما به صورت رسمی هیچ‌کس آن را تأیید نکرد؛‌ اگر چه نگاهی به اتفاقات هفته‌های اخیر برخی ابهامات را در ذهن به وجود می‌آورد.
چرا از وزنه‌برداری عکسی منتشر نشد؟
چند روز قبل نخستين رکوردگیری وزنه‌برداری بانوان در سالن همایش ایرانیان برگزار شد اما با نظر مسئولان حراست وزارت ورزش هیچ‌گونه دوربینی به سالن وارد نشد. این رقابت‌ها تحت تدابیر شدید امنیتی بود تا مبادا حتی یک تصویر در فضای مجازی در وزنه‌زدن زنان روی تخته منتشر شود. فدراسیون هم خودش را بی‌تقصیر می‌دانست و این اتفاق را حاصل تصمیم وزارت ورزش می‌دانست. این اتفاق در حالی رخ داد که تمامی حاضران در سالن و وزنه‌برداران از حجاب کامل برخوردار بودند اما حتی فدراسیون وزنه‌برداری هم تصویری از رکوردگیری زنان منتشر نکرد. چندی پیش نخستین دوره مسابقات کشتی کلاسیک بانوان برگزار شد که فدراسیون اعلام کرد خودش تصاویری را منتشر می‌کند تا رسانه‌ها نیز از آن استفاده کنند. این‌بار اما حتی اجازه همراه‌داشتن تلفن همراه در سالن هم وجود نداشت. نکته جالب این‌که دختران وزنه‌بردار با هر ورود و خروج به سالن بازرسی بدنی می‌شدند و به گفته برخی حاضران باید کفش‌های‌شان را مقابل ماموران حراست درمی‌آوردند تا نشان دهند دوربین یا گوشی تلفني را درون کفش‌های‌شان جاسازی نکرده‌اند.
شایعه ممنوعیت عکاسی
اتفاقاتی که پیرامون مسابقات وزنه‌برداری زنان رخ داد، باعث شد تا شایعاتی پیرامون ممنوعیت کلی در این زمینه ایجاد شود. با این‌که تا به حال خیلی از فدراسیون‌ها ازجمله والیبال عکس‌های مربوط به مسابقات لیگ را هر هفته منتشر می‌کردند، گفته می‌شود نامه‌ای به فدراسیون‌ها رسیده که از این پس حق انتشار تصاویر مسابقات زنان را ندارند؛ البته تمامی مسابقات داخلی ورزش زنان با حجاب برگزار می‌شود و حتی گاهی اوقات تصاویر آن از صداوسیما نیز پخش شده است. با این حال هیچ وقت آقایان اجازه عکاسی از مسابقات بانوان را نداشتند؛ اگر چه اخیرا عکاسان اصفهانی به ممنوعیت حضور آقایان در مسابقات فوتبال بانوان اعتراض کردند. آنها معتقد بودند تا ‌سال گذشته عکاسان مرد هم در مسابقات لیگ بانوان حاضر می‌شدند و عکاسی می‌کردند اما امسال از ورود آنها جلوگیری می‌شود.
برخی عکس‌ها به ضرر بانوان تمام می‌شود!
فدراسیون کشتی با وجود تمامی حساسیت‌هایی که وجود داشت، چندی پیش مسابقات کشتی کلاسیک زنان را برای نخستين‌بار برگزار و تصاویری هم در سایت خود منتشر کرد تا رسانه‌ها از این نظر بتوانند اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشند. مریم منظمی، نایب‌رئیس فدراسیون کشتی که یکی از عوامل اصلی این اتفاق بود، درباره شایعات به وجود آمده به «شهروند» می‌گوید: «من در ماموریت به سر می‌برم اما ابلاغی مبنی بر ممنوعیت عکاسی در مسابقات بانوان ندیدم. با این حال ما با هماهنگی وزارت ورزش تصاویر را در دفعات قبلی منتشر کردیم.» داورزنی، معاون وزیر ورزش هم در حاشیه یکی از مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها گفته بود: «موضوعات مربوط به تصویربرداری و عکاسی باید از قبل هماهنگ‌شده باشد تا برای ورود آنها به مسابقه‌ها مشکلی ایجاد نشود؛ البته گاهی برخی تصاویر به ضرر بانوان ورزشکار تمام می‌شود.» مشخص نیست منظور داورزنی از این‌که بعضي عکاسی‌ها به ضرر بانوان تمام می‌شود،‌ چیست!
احمدی: عکاسی از مسابقات زنان در اختیار فدراسیون‌هاست
عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی و آموزشی وزارت ورزش در واکنش به شایعه ممنوعیت عکاسی و تصویربرداری از مسابقات ورزشی بانوان به «شهروند» می‌گوید: «اگر ممنوعیتی وجود دارد، پس چطور این همه عکس در سایت فدراسیون‌ها منتشر می‌شود و رسانه‌ها از آن استفاده می‌کنند. من چنین شایعه‌ای را تأیید نمی‌کنم و نمی‌دانم از کجا مطرح شده است. روال قبلی درباره مسابقات ورزشی بانوان ادامه دارد و قرار نیست اتفاق جدیدی رخ دهد. بارها دیده‌ایم که تصاویر مختلفی از مسابقات ورزشی بانوان که با حجاب برگزار می‌شود، در رسانه‌ها منتشر شده است.»وی درباره ممنوعیت تصویربرداری از رقابت‌های وزنه‌برداری زنان می‌افزاید: «این موضوع حتما تصمیم خود فدراسیون بوده است. چنین مسائلی در اختیار خود فدراسیون‌هاست و آنها می‌توانند با هماهنگی وزارت ورزش تصاویر مسابقات بانوان را منتشر کنند و حتی به رسانه‌ها اجازه تصویربرداری بدهند. بهتر است درباره وزنه‌برداری هم مسئولان این فدراسیون پاسخگو باشند.»احمدی در پایان می‌گوید: «حتی درباره مسابقه فوتسالی که بین تیم‌ملی بانوان ایران و ایتالیا رخ داد، گفته می‌شد ممنوعیت ضبط تصاویر وجود داشته اما چند ساعت بعد از پایان مسابقه تصاویر زیادی از این مسابقه در فضای مجازی منتشر شد. به‌ هر حال ما باید به قوانین کشور احترام بگذاریم. با این حال درباره مسابقات داخلی ورزش زنان هیچ ممنوعیتی لحاظ نشده و نباید به شایعات دامن زد.»
حساسیت‌هایی که نباید از حد بالاتر برود
به نظر می‌رسد گاهی اوقات حساسیت درباره ورزش زنان از حد می‌گذرد و حتی وقتی برخی مقامات عالی ورزش از آن بی‌خبر هستند، ممنوعیت‌های جدیدی هم لحاظ می‌شود. بارها شاهد حضور خبرنگاران خانم در مسابقات ورزشی آقایان مثل بسکتبال و والیبال بوده‌ایم که بدون هیچ مشکلی به رسالت خبری خود پرداختند. این نشان می‌دهد حتی این فضا وجود دارد که عکاسان مرد هم بتوانند با اخذ مجوز در مسابقات ورزشی زنان حضور داشته باشند و وظیفه‌شان را انجام دهند. از این‌که بگذریم، شایعه اخیر خیلی عجیب بود؛ این‌که زنان برای مشاهده مسابقات ورزشی خودشان هم با ممنوعیت‌هایی روبه‌رو شوند، به نظر نمی‌رسد هیچ منطقی پشت آن باشد. این محدودیت‌های عجیب می‌تواند به جای این‌که زنان را به سمت حمایت از ورزش بانوان سوق دهد، آنها را از حضور در این رقابت‌ها منصرف کند. این‌که یک فرد بداند وقتی می‌خواهد برای یک مسابقه ورزشی مثلا از لیگ والیبال بانوان برود، قرار است تلفن همراهش را چند ساعت تحویل مسئولان بدهد و با بازرسی بدنی مواجه شود، قطعا تأثیر منفی در ذهن تماشاگران خواهد داشت. باید دید از این پس رویه فدراسیون‌های ورزشی در قبال ثبت تصاویر از مسابقات ورزشی زنان چیست.


تعداد بازدید :  208