شهروند| چینیها تنها در ساخت قطعه سوم آزادراه تهران - شمال همکاری میکنند و بقیه پروژه به دست پیمانکاران داخلی است. این موضوعی است که خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد و گفت: به احتمال زیاد آزادراه تهران - شمال امسال عید هم زیر بار ترافیک نمیرود. این درحالی است که خادمی به «شهروند» میگوید که از سههزار و 800میلیارد تومان منابع اعتباری این شرکت امسال رقمی نزدیک به 82درصد آن تحقق داشته است. این درحالی است که خادمی این رقم اعتبار را کافی نمیداند. خیرالله خادمی گفت: حدود ۲۷۸ کیلومتر راه در انواع مختلف مسیرهای جادهای، ریلی و... در ایران داریم که ۲۲۱هزار کیلومتر آن راه روستایی است.معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب در جمع نمایندگان رسانههای گروهی افزود:۲۰هزار کیلومتر بزرگراه و راه اصلی است که ۱۷هزار کیلومتر آن بزرگراه است.معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۲هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه بهرهبرداریشده داریم، تصریح کرد: ۱۳هزار و ۳۵۰ کیلومتر راهآهنهای موجود ماست و ۴۱هزار کیلومتر انواع مختلف ریل و راهآهن باید بسازیم که ۱۵هزار کیلومتر به بهرهبرداری رسیده است.خادمی عنوان کرد: بیش از ۱۴هزار کیلومتر در مرحله اجراست که ۵۰هزار میلیارد تومان بودجه میخواهد و اجرای ۱۱هزار کیلومتر نیز شروع شده است.او با اشاره به اینکه ۲۷هزار میلیارد تومان قرارداد در حوزه ریلی و راهآهن داریم، متذکر شد: ۱۴۰هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۴۱هزار کیلومتر شبکه ریلی نیاز است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سالانه در مجموع نزدیک به ۵هزار میلیارد تومان دولت تزریق میکند، گفت: ۲هزار میلیارد تومان بخش خصوصی میدهد و این پروژهها اشتغالزایی بسیار بالایی دارد. ۷۰هزار نفر در پروژههایی که گفته شد، اشتغال دارند.او در پاسخ به این پرسش که ورود چینیها به آزادراه تهران - شمال قطعی شده است؟ تصریح کرد: آنچه بنیاد مستضعفان اعلام کرده، مربوط به قطعه سوم آزادراه است. قطعه دوم آزادراه پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و همه پیمانکاران ایرانی هستند. قطعه یک را هم ایرانیها دارند به پایان میرسانند. در رابطه با قطعه سوم قرار است برای کمک، از منابع خارجی استفاده شود.معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: قطعه سوم، سنگینترین و البته موثرترین بخش آزادراه (کوتاه شدن و ایمنی مسیر) است.