شماره ۱۳۴۰ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۸ بهمن
صفحه را ببند
میز خبر
سید علی خمینی: برای اصلاح جامعه لازم نیست به تندترین روش برخورد کنیم

جماران| حجت الاسلام سید علی خمینی نوه امام خمینی(ره)  در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق با بیان اینکه  برای اینکه فردی را یا جامعه ای را درست کنیم لازم نیست در تریبون های عمومی  گزینه آخر را بگوییم؛ به تندترین روش برخورد کنیم و بگوییم اسلام همین است، گفت: وقتی امروز این را می‌گویی جامعه ای که با پارادایم غرب زندگی می‌کند تند می‌بیند و تو را پس می‌زند. تمام هنر امام این بود که توانست فرهنگ و ارزش را عوض کند؛ شاه این هنر را نداشت و هرچه تندتر می‌رفت داشت به سراشیبی می‌رفت. وقتی چیزی در جامعه ارزش نیست، داد زدن در مسجد و نماز جمعه فایده ندارد؛ اما وقتی ارزش را عوض کردیم همه خودشان جلو می‌روند.
او  تأکید کرد: توجه تمام عیار به دشمن بیرونی باعث می‌شود ما از نفس خودمان غفلت پیدا کنیم. اگر توجه نکنیم که بزرگترین دشمن نفس من است، یک وقت چشم باز می‌کنیم و می‌بینیم مرزهای ما همه محکم و مستحکم هستند اما می‌بینیم که در درون خانواده به مشکل خورده ایم. اگر به اینکه دشمن نفس من و شما است توجه نکنیم به کجا می‌رسیم؟ پیامبر (ص) به همه ما، در طول تاریخ، می‌گوید که اگر می‌خواهید در مقابل مظاهر جاهلیت به سراغ مدنیت بیایید، بدانید که بزرگترین دشمن نفس شما است.
سید علی خمینی ادامه داد: ما بزرگ تر از نفس دشمنی نداریم. اول خودمان را اصلاح کنیم؛ لحظه به لحظه باید این اتفاق بیفتد. امام نکته جالبی می‌فرماید که مگر شما مریض می‌شوید دکتر نمی روید؟ چطور نفس انسان که به مراتب پیچیده تر از جسم انسان است احتیاج به معلم اخلاق ندارد؟ مگر می‌شود گفت ما امراض نفسانی خودمان را خودمان اصلاح می‌کنیم؟
او گفت: تغییر بعدی تغییر مفهوم «کرامت» و «عزت» است. پیامبر (ص) گفت من کرامت و عزت را قبول دارم؛ اما هرچه عزت هست برای خداست؛ آنچه علو و برتری و کرامت است متعلق به اسلام است. پیش خدا کسی که تقوایش بیشتر باشد با کرامت تر است؛ نه کسی که اموالش بیشتر است. ما بعضی اوقات عزت را با مفهوم «اتصال به قدرت» اشتباه می‌گیریم. قبل از انقلاب می‌گفتیم اگر به شرق یا غرب، شوروی یا آمریکا، متصل نباشیم عزیز نیستیم. این مفهوم، عزت نیست بلکه  اتصال به قدرت است.
نوه امام خمینی با تأکید بر اینکه استکبار توی سر زن است، تصریح کرد: یعنی اگر شما به آن نزدیک شوید عزت پیدا نمی کنید. یعنی اگر شما با همه دنیا هم دوست شوید عزت پیدا نمی کنید. عزت در دوستی و دشمنی با دنیا نیست. از منظر پیامبر (ص) عزت به آن مفاهیم انسانی است که تو دنبالش هستی. عزت به نگاه افراطی و تفریطی نیست. نگاه افراطی می‌گوید که ما هیچ دشمنی در دنیا نداریم و باید با تمام دنیا ارتباط داشته باشیم و هر کاری خواستند بکنند؛ فلسطین و یمن را با خاک یکسان کردند بکنند. نگاه تفریطی هم این است که دور خودمان دیوار می‌کشیم و با هیچ کس مذاکره، معامله و تعامل نمی کنیم. افراط و تفریط هر دو غلط است.
او افزود: پیامبر به ما می‌گوید اگر عزت می‌خواهید به سراغ ارزش های انسانی بروید. هر وقت ما پای ارزش های انسانی و اسلامی خود ایستاده ایم عزت پیدا کرده ایم. زمان شاه خود سردمداران می‌گفتند هرچه به آنها می‌دهیم یک قدم جلوتر می‌آیند. در همین انقلاب های اخیر اطراف، کشورهایی که فکر کردند اتکای به آمریکا و اتکای به غرب و شرق آنها را نگه می‌دارد خیلی سریع تر از بین رفتند.
او با بیان اینکه حقوق بشر خیلی چیز خوبی است، تأکید کرد: حقوق بشری که امروز غرب به آن رسیده چیز بسیار خوب و برای خودشان پیشرفتی بسیار عالی است. اما تا وقتی که ما در زمین حقوق بشر آنها قدم برداریم همیشه محکوم هستیم. شما نمی توانید در زمین حقوق بشر غربی حرکت و آمریکا را محکوم کنید. اگر لیبرالیزم را به عنوان دین غرب بدانیم، حقوق بشر به عنوان احکام و فقه آنهاست. البته دست آوردهای آنها حتی از منظر خود غربی ها اشکالاتی دارد که خودشان دارند به مرور اصلاح می‌کنند. البته ما معتقدیم یا باید اصلاحات اساسی انجام دهند و یا در نهایت به زمین خواهند خورد و باید به جایی برگردند که آماده ظهور ولی عصر (عج) شوند. نوه امام خمینی گفت: اگر ما خیال می‌کنیم که  مسئولین باید تشریفات داشته باشد؛ از عقب افتادگی ماست چون سالها قبل غربی ها این کار را انجام می‌دادند. ولی شما امروز به برخی کشورهای غربی  بروید و ببینید وزیرشان چطور به خیابان می‌رود. آنها دارند خودشان را اصلاح می‌کنند. غربی ها در طول تاریخ جلو آمده اند؛ ولو انحرافاتی دارند که یا باید اصلاحش کنند یا آنها را مضمحل خواهد کرد. نکته این است، اگر ما با آنها مبارزه داریم اشتباه استراتژیک این است که بخواهیم در زمین آنها به جنگ آنها برویم. در این صورت شکست ما قطعی است.


تعداد بازدید :  121