شماره ۱۳۴۱ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۹ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

نماینده ایران در سازمان ملل:آمریکا از روش‌های کاری شورای امنیت به نفع خود سوءاستفاده می‌کند
ایسنا|  نماینده کشورمان در سخنانی در بحث عمومی شورای امنیت در مورد روش‌های کاری شورای امنیت گفت که انتخاب موضوع روش‌های کاری شورای امنیت در زمانی که جامعه بین‌المللی با چالش‌های عظیمی در زمینه صلح و امنیت بین‌المللی روبه‌رو است بیش از پیش اهمیت دارد. نماینده ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: «هدف از برگزاری این بحث باید کمک به ایجاد شورای امنیتی دموکراتیک‌تر، شفاف‌تر و پاسخگوتر باشد و این اصول و ملاک‌هایی است که جملگی در منشور ملل متحد مورد تأکید قرار گرفته‌اند.» نماینده ایران در ادامه سخنرانی خود گفت که استفاده ابزاری از شورای امنیت برای پیگیری اهداف ملی و سیاسی یکی از عوامل مهمی است که اعتبار شورای امنیت را خدشه‌دار می‌سازد. نماینده آمریکا در‌ سال ۲۰۰۶ به استفاده ابزاری آمریکا از شورای امنیت اشاره کرد و به نظر می‌رسد که دولت فعلی آمریکا هم همان الگوی رفتاری شکست‌خورده را بی‌پروایانه ادامه می‌دهد. دو نمونه اخیر این رهیافت نمایندگی آمریکا را در ماه ژانویه امسال شاهد بوده‌ایم، نخست برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت در روز ۵ ژانویه در مورد موضوعی که اساسا در حوزه کاری سازمان ملل متحد نبود و دوم برگزاری تور نمایش برای اعضای شورای امنیت در واشنگتن و نشان دادن بقایای موشکی که توسط دولت سعودی در اختیار دولت آمریکا گذاشته بود، به‌عنوان مدرکی برای ارسال اسلحه از سوی ایران به یمن.
نماینده کشورمان در پایان گفت: «این دو نمونه سوءاستفاده دولت آمریکا از روش‌های کاری شورای امنیت درحالی به وقوع پیوست که شورای امنیت در مقابل تهدیدهای واقعی صلح و امنیت بین‌المللی همانند اشغالگری رژیم اسراییل یا تراژدی انسانی پس از سه‌سال جنگ در یمن کوچکترین اقدامی انجام نمی‌دهد. اینها نمونه‌های شکست شورای امنیت در اجرای وظایف اصلی هستند که جملگی به دلیل سیاست‌های مخرب آمریکا در شورای امنیت به وجود آمده‌اند و مایه ناامیدی از دیپلماسی چندجانبه شده‌اند.»

 

ادعای لودریان درباره تأثیر حضور ایران و ترکیه در سوریه
ایسنا| وزیر امور خارجه فرانسه با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود علیه کشورمان مدعی شد ایران و ترکیه با اقدامات خود در سوریه، حقوق بین‌الملل را نقض کرده‌اند. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه فرانسوی بی‌اف‌ام ادعاهای خود علیه ایران را تکرار کرد. لودریان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا پاریس خواستار خروج نیروهای مسلح ترکیه از سوریه است؟ گفت: «ما خواهان خروج تمام نیروها از سوریه شامل شبه‌نظامیان ایرانی و حزب‌الله هستیم.» وی در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود گفت: «حقوق بین‌الملل در سوریه توسط ترکیه، حکومت دمشق و آنهایی که به غوطه شرقی و ادلب حمله می‌کنند، نقض می‌شود.»
وزیر امور خارجه فرانسه افزود: «تضمین امنیت مرزهای ترکیه به معنی کشتن غیرنظامیان نیست و باید محکوم شود. این کشور در شرایط خطرناک کنونی در سوریه نباید آتش جنگ را شعله‌ورتر کند.» این ادعاها درحالی مطرح می‌شود که مقامات ایران همواره هرگونه ادعا مبنی بر حضور نظامی کشورمان در سوریه را رد و تأکید می‌کنند که حضور ایران در سوریه تنها به‌صورت مستشاری و بنا به درخواست دولت مشروع این کشور بوده است.

 

چاووش‌اوغلو با ظریف دیدار کرد
ایسنا| وزیر امور خارجه ترکیه با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه جمهوری ترکیه که در صدر یک هیأت سیاسی به کشورمان سفر کرده است، بعد از ظهر دیروز با محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار طرفین درباره راه‌های مختلف تقویت روابط دو‌جانبه به‌ویژه در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی به تبادل‌نظر پرداختند. گفت‌وگو درباره اوضاع منطقه، ازجمله پیگیری نتایج حاصل از نشست اخیر در سوچی درباره سوریه از دیگر محورهای گفت‌وگوی دو مقام بود.

 

ولایتی در جمع خبرنگاران:ترکیه مرزهای بین‌المللی رامحترم بشمارد
ایسنا| مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در توصیه‌ای با بیان این‌که «ترکیه مرزهای بین‌المللی را محترم بشمارد» گفت: «قطعا جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند.» علی‌اکبر ولایتی در حاشیه مراسم گرامیداشت دهه فجر در محل سازمان بازرسی کل کشور در جمع خبرنگاران درباره حضور آمریکا در سوریه و اقداماتی برای تجزیه این کشور‌ گفت: «جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند و هیچ نوع تجاوزی را به خاک سوریه نمی‌پذیرد.» وی تأکید کرد: «توصیه ما این است که دوستان ترکیه هم مرزهای بین‌المللی را محترم بشمارند، البته خود ملت سوریه و حامیان آنها که حزب‌الله و دیگران باشند آمریکایی‌ها را از شرق فرات بیرون می‌کنند.»


تعداد بازدید :  383