شماره ۱۳۴۱ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۹ بهمن
صفحه را ببند
میز سیاست

روایتی از روزهای نوفل لوشاتو:
فقط عدسی و تخم‌مرغ آب‎پز می‌خوردیم
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: محمد ‌هاشمی‌رفسنجانی می‌گوید؛ در روزهای اقامت امام‌خمینی(ره) در نوفل لوشاتو، به دلیل کمبود امکانات فقط تخم‌مرغ آب پز و عدسی می‌خوردیم. خبرنگارانی که به دیدن امام(ره) می‌آمدند، وقتی می‌دیدند ما هر روز تخم‌مرغ داریم، سوال می‌کردند که آیا تخم‌مرغ در مکتب تشیع جایگاه خاصی دارد. قبل از‌ سال 42، مبارزاتی در کشورمان وجود داشت که عمده اعضای آن را چپ‌ها و جبهه ملی تشکیل می‌دادند. آنها معتقد بودند که براساس قانون اساسی مشروطه شاه فقط باید سلطنت کند نه حکومت. حکومت را دولت یا نخست‌وزیر برعهده گیرد. آنها در مبارزاتشان خواهان براندازی شاه نبودند، بلکه اشکال قانون اساسی داشتند و می‌گفتند باید قانون اساسی اجرا شود و شاه فقط سلطنت کند. از سال 42 به بعد روحانیت وارد صحنه مبارزه شد و امام(ره)، رهبری آنان را برعهده داشتند. خانه محل اقامت امام(ره) بسیار کوچک بود و دو اتاق و یک زیرزمین نمور داشت؛ بعد از گذشت مدتی از اقامت امام(ره) در نوفل لوشاتو خانه روبه‌روی محل اقامت ایشان را اجاره کردم و با همسرشان به آن خانه رفتند، چون فضای زیادی هم وجود نداشت، چادر هم زده بودیم. در آن روزها سه تن از سرمایه‌داران زمان شاه یعنی آقای لاجوردی، تولیت و فرد دیگری از انگلیس به دیدن امام(ره) آمدند. پالتوهای کشمیری شیکی هم پوشیده بودند. به آنان گفتیم ناهار بمانید و قبول کردند، در خانه امام(ره) تراس کوچکی جلوی اتاق وجود داشت، آن‌جا فرش پهن کردیم، سفره هم انداختیم. غذای آن روز عدسی به همراه نان باگت بود، آن سه میهمان غذا را که دیدند، با حالت تعجب به یکدیگر نگاه می‌کردند. به آقایان گفتم غذای این‌جا همین است و فکر نکنید که این پیش‌غذاست بلکه غذای اصلی است.
علاقه رهبری به فیلم سینمایی
«آدم برفی»
شهروند| عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صداوسیما تصویری از صبحانه‌خوردنش با حجت‌الاسلام محمدعلی زم را در اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت: حاج آقای زم پیشکسوت عرصه هنر در جمهوری اسلامی است. دوره طولانی مدیریت و پدری او در حوزه هنری فراموشی‌شدنی نیست. بسیاری از نام‌آوران و بزرگان سینما و شعر و ادبیات انقلاب اسلامی و آثار برجسته‌شان در این مجموعه و در آن دوران به ثمر رسیده است. فیلم سینمایی «آدم برفی» از تولیدات ارزشمند حوزه هنری بود که به دلیل خودداری ایشان از انجام پاره‌ای اصلاحات، در دوره مدیریت من امکان اکران نیافت. اگر من و او هرکدام یک قدم عقب‌نشینی می‌کردیم، مشکل حل می‌شد. آدم برفی بسیار مورد توجه و علاقه رهبری معظم هم قرار گرفت. سفارش ویژه ایشان را هم به دنبال داشت، البته با این تبصره که چارچوب‌های قانونی و نظارتی هم رعایت شود. وظیفه داشتم که نظرات اصلاحی شورای قانونی اکران را در حداقل ممکن رعایت کنم.
اجازه نمی‌دهیم آقازاده‌ای
از فیلترها عبور کند
مرکز خبر حوزه نوشت: رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همایش گرامیداشت دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: با آن‌که در قانون اساسی در مورد بیان دارایی رئیس قوه‌قضائیه موردی نبود، بنده در پذیرش مسئولیت دارایی‌ام را گفتم بنده یک ریال حقوق از قوه‌قضائیه نگرفتم و فقط رهبری بودجه‌ای را برای کمک به قضات درنظر می‌گرفتند. او گفت: شورای نگهبان مورد افتراهای زیادی قرار می‌گیرد، درحالی ‌که همواره به رسالت خود بر مبنای قانون عمل می‌کند. بنده در اوایل انقلاب مدتی در شورای نگهبان بودم و سپس 10‌سال در قوه‌قضائیه به خدمت پرداختم، باید گفت، شورای نگهبان اسلامی‌بودن طرح‌ها را توسط فقها تأیید می‌کند و در دوران انتخابات صلاحیت افراد را شناسایی می‌کند و مدرک را به فرد ارایه می‌دهیم. در هر انتخاباتی از هر جناحی تأیید صلاحیت شده‌اند، یکی از اتهامات این است که شورای نگهبان مصلحت‌اندیشی می‌کند، درحالی ‌که ما صلاحیت فرد را طبق قانون مشخص می‌کنیم، قانون به‌ صراحت ویژگی افراد را مشخص می‌سازد، حتی اجازه نمی‌دهیم آقازاده‌ای به ‌واسطه آقازادگی از فیلترها عبور کند.
جریان اصولگرا دامنه وسیع
و گسترده‌ای دارد
 اعتمادآنلاین نوشت: محمدجواد آرین‌منش، عضو حزب موتلفه اسلامی معتقد است؛ اندیشه چهره‌های اصولگرایی چون علی لاریجانی، محمدرضا باهنر و علی مطهری بیش از اندیشه افرادی چون حسن رحیم‌پور ازغدی و حسن عباسی در بین افکار عمومی طرفدار دارد و موردپذیرش است.
محمدجواد آرین‌منش با بیان این‌که «جریان اصولگرا دامنه وسیع و گسترده‌ای دارد» گفت: «جریان اصولگرا مثل جریان اصلاحات و سایر جریان‌های سیاسی دارای تنوع سلیقه است و در آن از گروه‌های رادیکال و تندرو تا طیف‌هایی که از افکار اعتدالی برخوردار هستند، وجود دارد. از یکسو مرزش به برخی جریان‌های تندرو مثل انصار حزب‌الله و پایداری و جریان‌های رادیکال بشدت مخالف با دولت می‌رسد و از سوی دیگر طیف‌هایی چون علی لاریجانی و علی مطهری فعالیت می‌کنند.»
پایگاه اصلاح‏‎طلبان را برای انتخابات
 بعد توجیه کنیم
خبرآنلاین نوشت: معاون رئیس‌جمهوری گفت: جریان اصلاحات و جریان اعتدال و هر جریان زنده و پویای سیاسی باید متناسب با انتظارات و مطالباتی که جامعه دارد، دایم خودش را ارزیابی و نقد کند.
معصومه ابتکار گفت: تا یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خیلی فرصت داریم؛ بنابراین زمان زیادی هنوز خیلی باقی مانده است که بخواهیم قضاوتی بکنیم. این یک اتفاق خاص و یک تنش در کشور بود که گرچه ممکن است دلایل واقعی داشته باشد و ما نمی‌خواهیم این مسأله را انکار کنیم و نادیده بگیریم اما تا انتخابات مجلس آینده زمان زیادی باقی است. همیشه پایگاه مردمی جریان اصلاحات با توجیه، درک و فهم شرایط به پای صندوق‌های رأی آمده‌اند. هیچ‌گاه تبعیت محض نداشتند، حضور آنها اجباری نبوده؛ بنابراین خیلی طبیعی است که ریزش و رویش داشته باشند. مهم این است که دولت با عملکرد خوب و تبیین عملکرد و دستاوردهایش و جریان اصلاحات با برگزاری این گفتمان و پیگیری مطالباتش به پیش برود. اصلاح‌طلبان در مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و شهرداری‌ها باید پیگیری‌هایی برای تحقق مطالبات مردم انجام دهند، طبیعتا عملکرد خوب و توان با تعامل با انتقادپذیری و شنیدن حرف جوانان محقق می‌شود. مهم این است که واقعا ما چطور می‌توانیم در این فرصت باقیمانده کار کنیم که آن پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی توجیه شوند. این خیلی مهم است.
درخواست روحانی اصولگرا
 برای محاکمه احمدی‌نژاد
ایرنا نوشت: سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درخصوص گفت‌وگوی ملی با اشاره به تأکیدات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب بر ضرورت اتحاد و وحدت ملی بیش از پیش گفت: ما هم از این وحدت ملی و گفت‌وگو برای نزدیک‌شدن مواضع و دیدگاه‌ها استقبال می‌کنیم.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم ادامه داد: در مورد وحدت و همگرایی گروه‌های سیاسی رهبر معظم انقلاب مکررا اظهارنظر کردند؛ به نظرم در حدود سال‌های 80، 83 و 84 بود که ایشان یک‌بار از جامعه روحانیت مبارز، یک‌بار از جامعه مدرسین و یک‌بار هم از مجمع روحانیون مبارز دعوت کردند که این مجموعه‌های روحانی با هم نشست برگزار کنند تا تلاششان بر این باشد که گفت‌وگو و مواضعشان را به هم نزدیک کنند.
مصباحی‌مقدم گفت: مطمئنا امروز هم رهبر معظم انقلاب خواهان وحدت ملی و خواهان این هستند که گروه‌های سیاسی با هم گفت‌وگو داشته باشند که هرچه انسجام ملی ما بالاتر رود، پشتوانه مهمتری برای انقلاب ما در مقابل نقشه‌های شوم استکباری خواهد بود.  او با اشاره به این‌که ما هم از این وحدت ملی و گفت‌وگو برای نزدیک‌شدن مواضع و دیدگاه‌ها به هم استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: بنای ما بر این است که هم تلاش کنیم تا اقوام مختلف ایرانی به یکدیگر نزدیک شوند که این نزدیکی موجب پیروزی انقلاب اسلامی و مقاومت ملت ایران شد و هم پیروان مذاهب مختلف در ایران روی وحدت ملی تکیه کنند و هم احزاب، گروه‌ها و جمعیت‌های سیاسی با رعایت خط قرمزهای نظام و مصالح و منافع ملی به گفت‌وگو با هم بپردازند و از این حرکت استقبال می‌کنیم.
او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که به دنبال اظهارات پیشین مطرح‌شده درخصوص محاکمه محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم و با توجه به اقدام‌های اخیر وی اعم از نامه به رهبری، چه اقدام‌های دیگری صورت دادید، اظهار داشت: بعد از این‌که بنده به‌عنوان سخنگوی جامعه روحانیت مبارز موضع آن را در مورد ضرورت محاکمه آقای احمدی‌نژاد با توجه به تخلفاتی که داشته، مطرح کردم، دیگر اقدام خاصی از ناحیه جامعه روحانیت نداشتیم.
وی افزود: طبعا در انتظاریم که دستگاه قضائی وظیفه خودش را در این راستا انجام دهد و هرچه که دادگاه به نتیجه رسید، نسبت به آن خاضع خواهیم بود.


تعداد بازدید :  242