شماره ۱۳۴۱ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۹ بهمن
صفحه را ببند
میز خبر

رئیس شورای استان تهران در نشست «مبارزه با سرطان» یونسکو مطرح کرد:جاي خالي توجه به سلامت روان در بيماري سرطان
شهروند| رئیس شورای استان تهران گفت: «نکته فراموش‌شده در مورد سرطان اهمیت سلامت روان است. در این حوزه ما با یک تأخیر علمی و تاریخی روبه‌رو هستیم.»
الهام فخاری در نشست «مبارزه با سرطان» که در دفتر یونسکو تهران برگزار شد، درباره سرطان و عوامل محيطي توضيحاتي داد: «کسی به موضوع آلودگی‌های فرکانسی در استان و شهر تهران به صورت جدی نمی‌پردازد، گویا چون می‌خواهیم مخابرات کار کند یا باید برق‌رسانی شود، به شرایط لازم نپرداخته‌ایم. فضا و شرایط زندگی شهری، شرایط فرکانسی، مدل‌های ترافیکی و حمل‌ونقل در پیوند با فعال‌شدن سرطان مطرح هستند.» او در ادامه به بيمارهاي مرتبط با زنان اشاره كرد: «سرطان پستان جزو لیست سرطان‌های کشنده است؛ ولی اگر زود تشخیص داده شود به‌ خوبی مهار می‌شود. آمار دانش‌آموختگان دختران بالا رفته و به ورودی بالای 50درصد دختران به دانشگاه افتخار می‌کنیم اما آیا تغییری در زندگیشان اتفاق افتاده است؟ سرانه‌ها برای همه به ويژه زنان بسیار پایین است، سرانه ورزشی در استان تهران 43صدم عنوان می‌شود و میانگین کشوری 75صدم است. از نظر سرانه ورزشی یک استان نابرخورداریم.» نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره زندگی زنان در شهر گفت: «مسأله زنان و سرطان به فقر شهری هم مرتبط است و دشواری‌های زن‌بودن در شهر و حتی در روستا بر کیفیت زندگی آنها اثر می‌گذارد. پیامدهای بیماری خاص زنان ازجمله سرطان زنان پیامدهای گسترده‌ای دارد که نه‌تنها خودشان بلکه خانواده را بشدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است یک بیماری به از هم پاشیدن کل نظام خانواده بینجامد. در مورد هر فردی که مبتلا به سرطان شود، این صدق می‌کند ولی شاید در مورد یک مادر به‌عنوان نخ تسبیح خانواده خیلی مخرب‌تر است.» فخاري در ادامه از جاي خالي سلامت روان در تحليل‌هاي ايراني حرف زد: «نکته فراموش‌شده در مورد سرطان اهمیت سلامت روان است. در این حوزه ما با یک تأخیر علمی و تاریخی روبه‌رو هستیم. با وجود آن‌که مقالات و تحقیقاتی صورت گرفته که پیوند یا اثر عامل‌های روانشناختی را با مسائل و بیماری‌های خاص مثل سرطان دنبال می‌کنند، اما جای سلامت روان در تحلیل‌های ایرانی کجاست؟ ممکن است زیرساخت‌های کشور اشکال داشته باشد اما اگر در حوزه سلامت روان توانمندسازی و مهارت‌آموزی خوبی انجام گیرد، مردم کمک می‌کنند و جامعه به وضع بهتری می‌رسد.» او معتقد است كه اگر مهارت‌های روانشناختی را حتی در مورد موضوعاتی مثل سرطان که به‌ظاهر خیلی فیزیکی و بدنی است جدی نگیریم مثل بقیه آسیب‌ها و مسائل ایرانی همچنان هزینه‌زا خواهد ماند. ما همچنان می‌دویم و بیماری جلوتر از ما می‌رود و همه حوزه‌های زندگی را درگیر می‌کند: «اگر کسی خویشتن‌دوستی و مراقبت از خویشتن (نه خودخواهی) را به ‌عنوان یک مهارت اصلی یاد گرفته باشد در معاینات و پیشگیری یک گام جلوتر است؛ ولی ما هنوز به‌ طور اساسی در مهارت‌ها مشکل داریم.» فخاري در ادامه به صنف‌هاي آلاينده اشاره كرد: «صنف به صنف هم نگاه کنیم، طبق نظرسنجی‌ها شاید ازجمله آلوده‌ترین صنف شهرداری‌ها باشند، ولی همه ما داریم دچار آن می‌شویم و در حرکت به سوی یک وضع نامعلوم یک شتابزدگی بی‌معنایی داریم.»

 

نشست تخصصی «واکاوی نقش مداخلات حمایتی از کودکان در زلزله کرمانشاه» برگزار می‌شود
شهروند| انجمن حمایت از حقوق کودکان به ‌عنوان نخستین انجمن فعال در حوزه حقوق کودک در کشور با مشارکت فرهنگسرای ارسباران روز دوشنبه، 23بهمن‌ماه 1396 از ساعت 16میزبان تمامی افرادی خواهد بود که در ماه‌های گذشته با دغدغه کرمانشاه و مشکلات پس از زلزله زیسته‌اند.
این برنامه با شعار «کرمانشاه ادامه دارد» در تالار هنر فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود و علاوه بر ارایه گزارش عملکرد انجمن حمایت از حقوق کودکان درباره خدمات ارایه‌شده در کرمانشاه توسط این سازمان، شامل پنل تخصصی «واکاوی نقش مداخلات حمایتی از کودکان در زلزله کرمانشاه» خواهد بود. افراد حاضر در این پنل عبارتند از محمد فرید لطیفی، معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران کل کشور، شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امدادونجات هلال‌احمر، فرید براتی سده، سرپرست وقت ستاد بحران سازمان بهزیستی، شهاب نادری، نماینده شهرستان‌های پاوه و جوانرود و ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی، نماینده رسانه‌های حاضر در مناطق زلزله‌زده و نماینده انجمن حمایت از حقوق کودکان.
از دیگر مدعوين این نشست نمایندگان رسانه‌ها و هنرمندان و ورزشکارانی‌اند که در زلزله کرمانشاه و بحران‌های مشابه فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند؛ هدف از برگزاری این نشست تبادل اطلاعات در ادامه روند یاری‌رسانی هر چه موثرتر به آسیب‌دیدگان حادثه اخیر زلزله كرمانشاه است.


تعداد بازدید :  223