شماره ۱۳۴۱ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۹ بهمن
صفحه را ببند
زمین‌لرزه 4/6 ریشتری به ساختمان‌های شهر هوآلین در ویتنام آسیب زد
شهری که کج شد
این زمین لرزه تا ظهر روز چهارشنبه 5 کشته، 250 زخمی و 145 مفقودی بر جای گذاشت

شهروند| زمین‌لرزه ۶.۴ ریشتری، شهر هوآلین تایوان را لرزاند و 600 نیروی ارتش و 750 آتش‌نشان را به محل حادثه کشاند. این زمین‌لرزه 5 کشته و 250 زخمی برجای گذاشت. این درحالی است که تا ظهر روز چهارشنبه، 145نفر زیر آوار ساختمان‌های تخریب‌شده ماندند که براساس اعلام مسئولان، ممکن است این آمار افزایش پیدا کند. در میان ساختمان‌هایی که در این زمین‌لرزه تخریب شدند، ساختمان یک هتل معروف در این شهر نیز دیده می‌شد که به طرز هولناکی ریزش کرد و در هوا معلق ماند. این زمین‌لرزه در تایوان، تقریبا بعد از 100 زمین‌لرزه کوچک که طی سه روز گذشته در منطقه اتفاق افتاده است، روی داد. تایوان یک جزیره خودمختار است که همواره در تهدید زمین‌لرزه قرار دارد؛ چراکه نزدیک محل اتصال دو صفحه پوسته زمین واقع شده و مرتبا شاهد وقوع زمین‌لرزه است. این سومین زمین‌لرزه قدرتمند در تایوان است. در‌ سال ۲۰۱۶ میلادی نیز، در نتیجه زمین‌لرزه 6.4 ریشتری، ۱۰۰نفر کشته و در ‌سال ۱۹۹۹ بر اثر زمین‌لرزه شدید ۷.۶ ریشتری، 2400نفر در تایوان کشته شدند.
ساختمان‌ها فرو ریختند
براساس اعلام مرکز زمین‌شناسی آمریکا، زلزله ساعت 23:56 سه‌شنبه‌شب به وقت محلی، در سواحل شرقی تایوان در 17کیلومتری شمال‌شرق شهر هوآلین رخ داد. طبق اعلام مرکز لرزه‌نگاری آمریکا، این زمین‌لرزه در عمق ۱۰کیلومتری رخ داده و کانون آن در ۲۲کیلومتری شرق- شمال‌شرق شهر هوآلین بوده است. این درحالی است که مرکز زمین‌شناسی آمریکا قدرت این زمین‌لرزه را 6.1 و مقام‌های تایوانی 6.4 ریشتر اعلام کرده‌اند. نیروهای امدادونجات بلافاصله پس از وقوع حادثه به محل اعزام شدند. طبق آمارها، این زمین‌لرزه تا ظهر روز چهارشنبه 5 کشته و حدود 250 زخمی برجای گذاشته است. در میان زخمی‌ها 28 تبعه خارجی، ازجمله 14 تبعه کره‌جنوبی، 9 ژاپنی، 2 سنگاپوری، 2 تبعه چک‌اسلواکی و یک فیلیپینی دیده می‌شدند. شبکه تلویزیون جهانی چین گزارش داد که در اثر این زمین‌لرزه، 5 ساختمان نیز در تایوان فرو ریخت. هولناک‌ترین اتفاقی که در این زمین‌لرزه رخ داد، فروریختن هتلی معروف بود که نیمی از آن در هوا معلق ماند. طبقه اول این هتل در شهر هوآلین بشدت خسارت دیده است. به گفته مقام‌های تایوان، علاوه بر ریزش و تخریب هتل معروف محل اسکان گردشگران خارجی به نام مارشال، یک بیمارستان نیز ریزش کرده و تعدادی آسیب دیده‌اند. این درحالی است که گفته می‌شود؛ شماری از ساکنان این ساختمان‌ها به دلیل تخریب طبقات اول در ساختمان محبوس شده‌اند و نیروهای آتش‌نشانی و امدادونجات درحال بیرون آوردن آنها از طریق نرد‌بان و جرثقیل هستند. همچنین به دلیل قطع ارتباطات رادیویی در این شهر، آماری دقیق از کشته‌ها و تلفات احتمالی این زمین‌لرزه مخابره نشده است. این درحالی است که این دومین تجربه زمین‌لرزه شهر هوآلین طی 2‌سال گذشته محسوب می‌شود. پیش از این نیز، زلزله‌ای به قدرت ۶.4 ریشتر این شهر تایوانی را لرزاند.
تا ساعت ۳ صبح درگیر زلزله بودیم
این زمین‌لرزه درحالی رخ داد که تیم‌ملی فوتسال کشورمان هم در تایوان حضور داشت و اعضای این تیم شب سختی را گذراندند. سیدمحمد ناظم‌الشریعه سرمربی تیم‌ملى فوتسال کشورمان در این‌باره به تسنیم گفت: «اعضای این تیم سه‌شنبه‌شب گذشته تا پاسی از شب به ‌علت زلزله‌های متوالی چین‌تایپه بیدار بودند. خدا را شکر در بازی سخت تیم‌ملی فوتسال ایران مقابل عراق در آخرین دیدار مرحله گروهی مسابقات قهرمانی آسیا، به پیروزی رسیدیم و به‌عنوان سرگروه به یک‌چهارم نهایی صعود کردیم، اما به خاطر زلزله‌های پیاپی و شدید در چین‌تایپه بشدت سختی کشیدیم. ما تا ساعت 3 صبح درگیر زلزله بودیم. چند زلزله شدید در چین‌تایپه آمد که برای مردم این کشور عادی است. این اتفاق اما برای ما غیرعادی بود و بیشتر بازیکنان تا صبح نخوابیدند.»
پس‌لرزه‌ها ادامه خواهد داشت
دولت تایوان اعلام کرد؛ عملیات امدادونجات همچنان ادامه دارد، چراکه با توجه به شمار مفقودان، احتمال افزایش قربانیان وجود دارد. همچنین تسای
 اینگ-ون، رئیس‌جمهوری تایوان برای نظارت بر عملیات امدادونجات به شهر هوآلین رفت. «تسای اینگون» رئیس‌جمهوری تایوان در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد که امدادرسانی سریع به این فاجعه لحظاتی بعد از واقعه برای کمک‌رسانی به ساکنان این جزیره آغاز شده است. گفته می‌شود که در برخی مناطق این کشور امکان پس‌لرزه‌ها تا دوهفته دیگر نیز وجود دارد. این زمین‌لرزه بیشتر در قسمت‌های شهر هوآلین رخ داده است که در آن یکصدهزار نفر زندگی می‌کنند. در نتیجه زمین‌لرزه در این جزیره تایوان، نزدیک به 400‌هزار خانه بدون دسترسی به آب شده‌اند و ۲هزار خانه دیگر از برق محروم شدند اما سپس برای برخی از این خانه‌ها، برق و آب مهیا شد. همچنین فیلم‌های تلویزیون تایوان نیز نشان‌دهنده شکستگی و ترک‌خوردن جاده‌ها، شکاف در بزرگراه‌ها و ساختمان‌های آسیب‌دیده است. مقام‌های هواشناسی تایوان نیز اعلام کردند؛ بعد از این، زمین‌لرزه 6.4 ریشتری، از سه‌شنبه‌شب گذشته تاکنون 15 پس‌لرزه نیز روی داده است.


تعداد بازدید :  227