شماره ۱۳۴۳ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
وزیر بهداشت با اشاره به پوشش 96‌درصدی بیمه در کشور اعلام کرد:
بیمه رایگان 35‌میلیون ایرانی
وضع بهداشتی و درمانی روستاها بهتر از حاشیه شهرهاست بعضی اعتقاد داشتند که نباید به مردم حاشیه‌نشین شهرها خدماتی ارایه شود تا به این مناطق مهاجرت نکنند

شهروند| وزیر بهداشت گزارش داد: امید به زندگی ایرانیان قبل از انقلاب، 35‌سال و در سال‌های اول انقلاب 55‌سال بود و حالا به 80‌سال رسیده است. قبل از انقلاب، پوشش واکسیناسیون، 30‌درصد بود، حالا صددرصد است، مرگ مادران، 130 در هر صد‌هزار نفر بود، حالا به کمتر از 18 مورد در هر صد‌هزار نفر رسیده، مرگ نوزادان 136‌هزار در صد‌هزار تولد زنده بود، حالا به 9.6‌درصد رسیده است.
اینها بخشی از گزارش حسن‌ هاشمی به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی است که در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد. وزیر بهداشت گزارش‌اش را با افزایش امید به زندگی ایرانیان شروع کرد و گفت: «سن امید به زندگی برای مردان حدود ۷۴‌سال و برای زنان حدود ۷۸‌سال است که دلیل عمده آن، ارتقای سواد، دانش، توسعه وسایل ارتباط جمعی، تأمین آب آشامیدنی سالم و ارتقای بهداشت عمومی در کنار خدمات دولت‌های بعد از انقلاب بوده است.
او ادامه داد: «بین امید به زندگی ایرانیان با کشورهای همتراز خود، تفاوت زیادی وجود دارد و اگر جنگ تحمیلی و آمار بالای قربانیان حوادث جاده‌ای در کشور نبود، مردم هم مراقبت بیشتری می‌کردند، تحرک بیشتری داشتند و مراقبت‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند، طول عمر مردم بیشتر بود.» به گفته وزیر بهداشت، قبل از انقلاب اسلامی، ۷۰‌درصد مرگ مردم به دلیل بیماری‌های واگیر بود و دلیل عمده آن پوشش ۳۰‌درصدی واکسیناسیون بود، درحالی ‌که امروز پوشش واکسیناسیون در کشور صد درصد است.
وزیر بهداشت با بیان این‌که 15‌سال است که فلج اطفال در کشور ریشه‌کن شده است، افزود: «در کنار آن، بیماری‌هایی مثل دیفتری، آبله و سرخک به حداقل و حدود صفر رسیده است. حالا بیماری‌های واگیر علت کمتر از ۱۰‌درصد از مرگ مردم ایران است.» ‌هاشمی ادامه داد: «شیوع بالای بیماری‌های غیرواگیر نشان‌دهنده تمول جوامع است، در برخی از کشورهای همسایه بیماری‌های واگیر، قربانی‌های زیادی می‌گیرد اما در ایران بیماری‌های قلبی و عروقی، سبک زندگی و رژیم غذایی نامناسب و بیماری‌های غیرواگیر، دلیل عمده مرگ مردم است.» به گفته ‌هاشمی، وضع ایران در کنترل بیماری‌های واگیر در منطقه، بی‌نظیر است که یکی از دلایل آن، ایجاد شبکه بهداشتی مدرن و مجهز در روستاها بعد از انقلاب بود.
موضوع دیگر مورد اشاره وزیر بهداشت، مرگ مادران باردار بود: «در دوران قبل از انقلاب، مرگ مادران باردار ۱۳۰ در هر صد‌هزار نفر بود، درحالی ‌که درحال حاضر به کمتر از ۱۸ مورد در صدهزار رسیده و این یعنی ۱۱۲ مادر بیشتر زنده می‌مانند.» براساس اعلام وزیر بهداشت، مرگ نوزادان در دوران قبل از انقلاب، ۱۳۶ در هر صد‌هزار تولد زنده بود اما امروز این شاخص به ۹.۶ در هر صد‌هزار تولد زنده رسیده و این ناشی از خدمات و حمایت‌های وزرای بهداشت سابق، دولت‌ها و مجالس گذشته است: «ما به این حمایت‌ها قانع نیستیم و علاقه‌مندیم که مرگ مادران باردار به ۶ مورد در هر صد‌هزار نفر برسد؛ چراکه رساندن مرگ مادران باردار به صفر، امکان‌پذیر نیست و در بهترین نظام‌های سلامت دنیا این شاخص حدود ۶ در هر صد‌هزار نفر است.» او افزود: «شبکه بهداشت و درمان کشور با وجود موقعیت جغرافیایی ویژه کشور، شیوع بیماری‌های غیرواگیر در کشورهای منطقه و جنگ در کشورهای همسایه و مبارزه با تروریسم، کارآمد است و موفقیت‌های زیادی داشته است.» کمبود پزشک معضل دیگری بود که بنا بر گفته وزیر بهداشت، پیش از انقلاب وجود داشت: «درحال حاضر، هیچ مرکز بهداشتی در کشور بدون پزشک نیست، درحالی ‌که در دوران قبل از انقلاب حتی در بعضی مراکز استان‌ها پزشک متخصص وجود نداشت و در بسیاری از شهرهای کشور تعدادی پزشک هندی و بنگلادشی، خدمات ارایه می‌دادند.»‌ هاشمی گفت: «درحال‌ حاضر ۵۰‌هزار پزشک متخصص و فوق‌تخصص در کشور فعالیت دارند، درحالی ‌که در اوایل انقلاب ۲۹۰۰ پزشک متخصص در کشور فعالیت داشتند.» وزیر بهداشت درباره وضع روستاها هم گفت: «در روستاها علاوه بر فعالیت شبکه بهداشت و درمان، بهورزان حضور دارند و به مردم خدمات ارایه می‌دهند و علاوه بر این، پزشکان نیز حضور دارند و به ازای هر ۳‌هزار نفر در روستاها، یک پزشک فعالیت دارد و شب را در روستاها می‌ماند.»
پوشش 96‌درصدی بیمه در ایران
«96‌درصد ایرانیان، بیمه دارند.» این را هم وزیر بهداشت اعلام کرد و در توضیح بیشتر گفت: «۳۵‌میلیون نفر از مردم به صورت رایگان بیمه هستند و در دولت یازدهم نیز ۱۱‌میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شدند. در دولت یازدهم، یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار زایمان طبیعی به صورت رایگان انجام و دو‌هزار واحد اختصاصی زایمان در کشور تأسیس و تجهیز شد. درحال حاضر هم ۷‌هزار متخصص زنان در کشور فعالیت می‌کنند.» به گفته ‌هاشمی، درحال حاضر، وضع بهداشتی و درمانی روستاها بهتر از حاشیه شهرهاست: «وضع روستاها ایده‌آل نیست اما می‌توان گفت که مناسب است. در این میان وضع حاشیه شهرها خوب نیست، برخی اعتقاد داشتند که نباید به مردم حاشیه‌نشین شهرها خدماتی ارایه شود تا به این مناطق مهاجرت نکنند، اما نخستین گام در ارایه خدمات به مردم این مناطق را حوزه بهداشت و درمان در دولت یازدهم برداشت و نگاه انسانی به ساکنان این مناطق داشت. در حاشیه شهرها، پزشکان و مراقبان سلامت حضور دارند و مراکز بهداشتی و درمانی، پایگاه‌های سلامت و اورژانس ایجاد شده است. البته مردم نباید ترغیب شوند که به حاشیه شهرها مهاجرت کنند، چراکه وضع روستاها بهتر از حاشیه شهرهاست.» او به مشکلات دندان ایرانیان هم اشاره کرد: «تعداد دندان‌های پوسیده مردم ایران از ۲.۲ به حدود ۱.۸ کاهش یافته و اگر این شاخص به یک برسد، وضع ما مطلوب می‌شود. جمعیت هدف ما برای اقدامات دندانپزشکی، افراد کمتر از ۱۴‌سال هستند و بیش از ۴۰‌میلیون خدمت در ۲.۵‌سال گذشته در چند نوبت برای آنها انجام شده است. ۱۷۰۰ کلینیک دندانپزشکی در کشور فعال شده، اما خدمات دندانپزشکی، یکی از گران‌ترین خدمات حوزه سلامت است.» پیوند عضو هم از سوی وزیر بهداشت مورد توجه قرار گرفت: «ما در زمینه پیوند قلب، پانکراس، ریه، کلیه و کبد موفقیت‌های بسیاری داشته‌ایم و سالانه ٢٥٠٠ پیوند کلیه صورت می‌گیرد و فقط در یک بیمارستان ما در یک‌سال بالغ بر ٦٠٠ پیوند کبد انجام می‌شود.» درهمین‌جا بود که‌ هاشمی گفت: «در مدت ٤٠سال، از جنگ تحمیلی تا تحریم‌هایی که انجام شد، مشکلات زیادی برای ما به وجود آمد که بالاتر از ظلم بود.»


تعداد بازدید :  269