شماره ۱۳۴۳ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
حماسه تماشایی
مردم ایران سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را با راهپیمایی‌های گسترده در تهران و سایر شهرهای کشور جشن گرفتند مقام معظم رهبری: ملت سربلند ایران! عزم و بصیرت شما حادثه‌ای بزرگ وخیره کننده آفرید رئیس جمهوری: برخی را از قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم رئیس جمعیت هلال‌احمر، مسئولان ارشد هلال، امدادگران و داوطلبان در راهپیمایی 22بهمن شرکت کردند

شهروند|  دیروز مردم تهران و بیش از ‌هزار شهرستان،‌ شهر و بخش و بیش از ۴‌هزار روستا به خیابان‌ها آمدند تا ورود انقلاب اسلامی به چهلمین ‌سال پیروزی را جشن بگیرند؛ راهپیمایی‌کنندگان درحالی قطعنامه پایانی این روز را صادر کردند که سخنرانی رئیس‌جمهوری پایان‌بخش این مراسم بود. حسن روحانی در اظهاراتش در بین راهپیمایی‌کنندگان تهرانی از لزوم حفظ وحدت و اتحاد ملی در آستانه ورود به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب گفت و اشاره کرد که انقلاب ما وقتی پیروز شد که همه با هم بودیم و در قطار انقلاب مسافران فراوانی بودند، البته برخی زودتر از قطار پیاده شدند و برخی را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم و اکنون باید همه را به قطار انقلاب دعوت کنیم.  او درحالی از دستاوردهای دولت در چند‌سال اخیر گفت که اشاره‌ای هم به کاستی‌های کشور کرد و گفت که شاید در بیان واقعیت با مردم خودمان صادق نبودیم. او با بیان این‌که 40‌سال بس است، کینه را رها کنید، گفت: «چند ‌سال کینه و سخن ناروا گفتن؟ متحد شویم و کنار هم قرار بگیریم. من به مردم عزیز ایران اعلام می‌کنم که در بحث اشتغال که همواره خواست شما مردم بوده، در‌ سال قبل 700‌هزار شغل درست کردیم و امید دارم‌ سال بعد بیشتر از این باشد، اما باز هم عقب هستیم.» رئیس‌جمهوری در پایان اظهاراتش با بیان این‌که برای حفظ نظام، انقلاب و کشور راهی جز مشارکت مردم نداریم و اگر انقلاب ما تاکنون باقی مانده به خاطر برگزاری انتخابات‌هاست؛ انتخابات‌ها این انقلاب را پایدار نگه می‌دارد؛ از همه نهادها، ارگان‌ها و شورای نگهبان خواستم که راه انتخابات را سهل کنند، گفت: «اسلام گفته که اگر 40 نفر شهادت دهند فردی که از دنیا رفته آدم خوبی بوده حتی اگر بد باشد، خداوند او را می‌بخشد، اما حالا اگر 400 نفر، یک جناح و چند‌میلیون شهادت دهند یک آدمی خوب است، کافی نیست.» او همچنین بار دیگر بر دخالت نکردن در حریم خصوصی مردم تأکید کرد و گفت که برای یک‌بار هم که شده فرمان 8ماده‌ای امام را بخوانیم و طبق آن عمل کنیم. آستانه تحملمان را نیز بالا ببریم.
هرکس به قانون اساسی عقیده دارد، انقلابی است
رئیس‌جمهوری در ادامه سخنرانی خود در مراسم 22 بهمن با بیان این‌که امروز در مسیرمان نیاز به همه اصولگرایان، همه اصلاح‌طلبان و همه اعتدالیون داریم که اعتقاد به قانون اساسی دارند، گفت: هر کس به قانون اساسی عقیده دارد، انقلابی است. همه اقوام ایرانی و تمام مذاهب ایرانی و شیعه و سنی و تمام ادیان ازجمله اسلام و مسیحیت و یهودی و زرتشتی، هر کس که این قانون اساسی را قبول دارد، او انقلابی به حساب می‌آید و باید به او احترام بگذاریم.  رئیس‌جمهوری بزرگترین ثمره انقلاب اسلامی و میراث امام(ره) را قانون اساسی دانست و افزود: این معیار را همواره به‌عنوان معیار اساسی برای وحدت و اتحاد باید بدانیم.
مردم به آمریکا جواب رد دادند
روحانی با اشاره به این‌که در یک‌سال گذشته شاهد شکست آمریکا بودیم، گفت: آمریکایی‌ها می‌خواستند در امور داخلی کشور ما مداخله کنند، اما مردم ما به آنها جواب رد دادند و با وحدت، اتحاد و ایستادگی‌شان طرح آمریکایی‌ها و توطئه‌شان را خنثی کردند.  او افزود: به شورای امنیت سازمان ملل رفتند و می‌خواستند علیه ملت ایران توطئه کنند، اما خوشبختانه پاسخ منفی گرفتند.
دستاوردهای یک‌سال گذشته
روحانی ادامه داد: در‌ سال ‌جاری نیز به حول و قوه الهی دارای رشد اقتصادی بیش از رشد جهانی خواهیم بود. در یک‌سال گذشته بیش از سال‌های دیگر سرمایه خارجی وارد کشور شد. 32‌میلیارد سرمایه خارجی به‌صورت سرمایه‌گذاری مستقیم یا فاینانس جذب کردیم که این به معنای رشد ایران است. از سویی، پنج‌میلیارد نیز در اجرای پروژه‌ها جذب کردیم که این به معنای توانمندی اقتصادی ماست. رئیس‌جمهوری کشورمان به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در عرصه نفت و گاز اشاره کرد و افزود: امسال برای نخستین‌بار در تولید و استخراج گاز در پارس‌جنوبی از همسایه‌مان قطر پیشی گرفتیم. درعین‌حال، در حوزه نفت در ابتدای دولت یازدهم 70‌هزار بشکه نفت استخراج می‌کردیم و امروز 305‌هزار بشکه در روز استخراج می‌کنیم که این به معنای حراست از سرمایه کشور است.  او افزود: چند روز پیش، پروژه فولادی را افتتاح و اعلام کردم که ایران اکنون در تولید آهن اسفنجی مقام اول در دنیا را دارد و ظرفیت تولید ما در فولاد 32‌میلیون تن است. رئیس‌جمهوری کشورمان همچنین گفت: ما در بسیاری از محصولات به سمت خودکفایی حرکت می‌کنیم و در گندم و گازوییل به خودکفایی رسیدیم و حتی آن را صادر هم می‌کنیم. ‌سال آینده نیز در بنزین به خودکفایی می‌رسیم. ما در فضای مجازی و زیربناهای اینترنت جزو پیشرفته‌ترین کشورهای منطقه هستیم و در ‌سال گذشته 200‌هزار شغل در سایه اینترنت و پهنای باند و موبایل‌های نسل سه و چهار ایجاد کردیم و در ‌سال آینده نیز این مسیر پیشرفت را ادامه خواهیم داد. دو‌هزار شرکت دانش‌بنیان نیز توانستند به جایگاه تولید برسند و این روند در‌ سال آینده نیز طی می‌شود.
مردم پای صندوق آرا هستند
او با تأکید بر این‌که در حاکمیت ملی، مردم در تمام زمینه‌ها پای صندوق آرا هستند، توضیح داد: مردم 12 بار در ریاست جمهوری، 10 بار در مجلس، 5 بار خبرگان، 5 بار در شوراها و همچنین برای همه‌پرسی‌ها ازجمله در قانون اساسی پای صندوق رأی آمدند. یعنی مردم با انتخابات و صندوق رأی و حاکمیت ملی مسیر خود را پیموده‌اند و خواهند پیمود. روحانی گفت: در طول 39‌سال از کشورمان به‌خوبی دفاع کرده‌ایم و در یک روز 19‌هزار متجاوز را در خرمشهر اسیر گرفتیم.
در زمینه‌هایی هم کاستی داشتیم
روحانی با بیان این‌که در 39‌سال در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت کردیم و پیروز شدیم، اما در زمینه‌هایی هم کاستی و تأخیر داشتیم، خاطرنشان کرد: شاید گاهی در تصمیم‌گیری‌ها تأخیر کردیم و شاید در بیان واقعیت با مردم با شفافیت سخن نگفتیم.  او با بیان این‌که در زمینه بانک، مالیات و بودجه‌ریزی عقب‌ماندگی‌هایی داریم که باید جبران کنیم، توضیح داد: از اهداف بلند دولت دوازدهم ایستادگی در برابر فشارهای مختلف داخلی و خارجی برای اصلاح ساختاری اقتصاد کشور است و در بودجه 97 قدم‌هایی در این زمینه برداشته‌ایم. به حضور ملت ایران اعلام می‌کنیم در زمینه محیط‌ زیست کاستی‌هایی داریم و کلانشهرهایمان دچار آلودگی هوا هستند و مصرف انرژی‌مان قابل قبول نیست.
نوسازی ناوگان، یکی از تصمیمات مهم این دولت
رئیس‌جمهوری گفت: تصمیم دولت این است که تمام خودروهای فرسوده را در دولت دوازدهم از رده خارج کند. در صورتی که تولید داخلی بتواند همپای دولت بیاید ما مصمم هستیم و بودجه را تأمین می‌کنیم. هر کس اتوبوس، کامیون فرسوده سنگین و نیمه‌سنگین داشته باشد، می‌تواند با کامیون نو به نصف قیمت معاوضه کند و نصف قیمت آن را دولت برعهده می‌گیرد.
در برابر آلودگی و ریزگرد تسلیم نمی‌شویم
روحانی با تأکید بر این‌که ما مردم در برابر آلودگی و ریزگرد تسلیم نمی‌شویم، اظهار کرد: با کمک هم دولت، ملت، قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح با این بلایا مقابله می‌کنیم، می‌ایستیم، هوا را سالم می‌کنیم، سلامت را به کشور برمی‌گردانیم و مردم را در رفاه قرار می‌دهیم. روحانی در ادامه گفت: ما کشوری زلزله‌‌خیز هستیم و چه بخواهیم یا نخواهیم روزهایی زیر پای ما خواهد لرزید. ما نباید در برابر زلزله‌ تسلیم شویم بلکه باید مقاوم‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده را آغاز کنیم.
قدم‌های محکم در مسکن
وی تصریح کرد: من اعلام می‌کنم ما در زمینه مسکن و به‌ویژه بافت‌های فرسوده قدم‌های محکمی برخواهیم داشت و ما در محله‌هایی که بافت فرسوده دارند، با 20‌درصد اضافه خانه می‌سازیم. یعنی اگر 80 متر خانه است، ما 100 متر می‌دهیم و پولی هم نباید پرداخت شود. در عین حال برای خانه‌اولی‌ها نیز با سود بانکی 6‌درصد خانه می‌سازیم. چون بزرگترین هدف ما مسأله سلامت مردم در برابر زلزله‌ است.
درخواست از صداوسیما
او گفت: از صداوسیما، روزنامه‌ها، فضای مجازی و جوانان می‌خواهم که واقعیت‌های کشور را به خوبی منعکس کنند. صداوسیما به جای این‌که بگوید 25‌میلیون قطعه مرغ را برای سلامت مردم از بین بردیم، چون سلامت مردم برای ما مهم بود و به جای تشکر از دولت، نیاید بگوید که تخم‌مرغ، طلایی شده است. رسانه‌های ما اخلاق خوش اسلامی را پیش بگیرند و به ملت امید و نشاط دهند. ‌سال آینده نیز ‌سال نشاط و امید برای ملت ایران است و باید دشمن را مأیوس کنیم. اصلاح‌طلب، اصولگرا، معتدل، همه تشکل‌ها و احزاب بیایند تا با هم باشیم، چون ‌هزار دوست کم و یک دشمن زیاد است.
با مردم مدارا کنید
رئیس‌جمهوری تأکید کرد: راه قانونی را سهل کنیم. احراز صحت و سلامت و شایستگی را سهل کنیم و مردم را در احرازها مشارکت دهیم. با مردم مدارا کنید و بگذارید همه سلیقه‌ها در انتخابات‌ها شرکت کنند. تا آن‌جا که من می‌فهمم و تجربه دارم و منتخب مردم هستم، می‌گویم که راه این است که انتخاب مردم را سهل کنیم، چون این راه حراست از نظام است.  روحانی یادآور شد: باید بدانیم انتخابات که تمام شد، رقابت هم تمام شده و از همه جناح‌ها، احزاب و جوانان خواهش می‌کنم بدانند که هر کس که انتخاب شد، منتخب مردم است. رأی مردم است که منتخب را می‌سازد. پس باید همه در کنار هم باشیم و مردم را راحت بگذاریم.  روحانی همچنین گفت: اگر جناح‌ها اختلافی دارند صندوق آرا را بیاوریم و هرچه مردم گفتند، عمل کنیم. اسلام، ایران و ملت ایران برای ما اصل است.


تعداد بازدید :  1013