شماره ۱۳۴۷ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
میز خبر

وزارت بهداشت از آخرین وضع شیوع یک بیماری در میان پرندگان گزارش می‌دهد
موج آنفلوآنزا، بدون ابتلای انسان‌ها

شهروند|  وزارت بهداشت در آخرین گزارش از وضع شیوع بیماری آنفلوآنزا، اعلام کرد که موردی از سرایت آنفلوآنزای پرندگان به انسان دیده نشده است و اعلام کرد که از بابت انتقال این بیماری به انسان، نگرانی خاصی ندارند. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در توضیح بیشتر گفت که بررسی‌ها تاکنون منجر به مشاهده موردی از بیماری آنفلوآنزای نوع H5N6 در میان ایرانیان نشده است و این توضیح را اضافه کرد: «ویروس آنفلوآنزای نوع H5N6 عمدتا ویروسی است که پرندگان را گرفتار می‌کند اما با احتمال کمتر، ابتلای انسان هم به این ویروس وجود دارد.» او که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، ادامه داد: «ممکن است قدرت این ویروس بیشتر شود و انسان را مبتلا کند. البته در کشور چین یک‌سوم مبتلایان به آنفلوآنزای نوع H5N6 با وجود انجام اقدامات درمانی، جان خود را از دست داده‌اند.» به گفته این مسئول در وزارت بهداشت، درمان دارویی این ویروس وجود دارد، اما زمان تشخیص آن مهم است که باید به‌موقع باشد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت راه‌های اصلی انتقال ویروس آنفلوآنزای نوع H5N6 را تماس با پرنده آلوده، دست‌زدن به فضولات، سربریدن، پرکندن و تماس با ترشحات بدن پرنده آلوده اعلام کرد. به گفته گویا، یکی از راه‌های از میان‌رفتن ویروس آنفلوآنزا، حرارت است: «بعید است که این نوع ویروس از راه خوردن منتقل شود و در برخی از کشورها که این ویروس از راه خوردن منتقل شده، از راه مصرف گوشت خام بوده که در کشور ما چنین چیزی مطرح نیست.» گویا با بیان این‌که علایم این نوع ویروس ابتدا به شکل سرماخوردگی است و با تب، سرفه، بدن و گلودرد همراه است و پس از آن پیشرفت می‌کند، افزود: «در برخی افراد این سرماخوردگی بهبود پیدا می‌کند و در موارد پیشرفت بیماری دستگاه تنفسی را گرفتار می‌کند. افرادی که سیستم دفاعی بدن آنها ضعیف است، بیشتر در معرض ابتلا به ویروس آنفلوآنزای نوع H5N6 هستند که ممکن است دچار ذات‌الریه شوند و میکروب‌های دیگری به بدن آنها وارد شود و بیماری این افراد را تشدید کند که باید در بیمارستان‌ها بستری و ایزوله شوند و تحت درمان قرار گیرند.» این مسئول در وزارت بهداشت، در ادامه به ماجرای مشاهده‌شدن آنفلوآنزای پرندگان در دریاچه خلیج‌فارس اشاره کرد و به ایسنا گفت: «نوع آنفلوآنزای پرندگان که در تهران گزارش شده، H5N8 است که با موارد آنفلوآنزای پرندگان گیلان تفاوت دارد. با این حال نگرانی خاصی درباره سرایت آن به انسان وجود ندارد؛ چون تاکنون موردی از ابتلای انسان به این ویروس دیده نشده است.» به گفته او، ویروس آنفلوآنزا می‌تواند بین همه انواع پرندگان ازجمله طیوری که در مرغداری‌ها هستند، دیده شود. علاوه بر آن، این ویروس‌ها می‌توانند تغییر شکل پیدا کنند. او درباره اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌های مسئول در این زمینه برای کنترل شیوع این بیماری به انسان هم توضیح داد: «ما تمام کسانی که با این پرندگان در ارتباط بوده‌اند را واکسینه کرده و به آنها داروی پیشگیری داده‌ایم. علاوه بر آن، برای اطمینان از این‌که آنها در خطر نیستند، ۱۰روز تحت مراقبت قرار می‌گیرند.»
گویا، در ادامه درباره آنفلوآنزای فصلی هم توضیح‌هایی داد. به گفته گویا، موج آنفلوآنزای فصلی همچنان ادامه دارد: «در دوهفته گذشته، موارد بیماری آنفلوآنزای فصلی کم شده، اما این کاهش می‌تواند موقتی باشد و باید اقدامات پیشگیری و مراقبتی همچنان انجام شود.»

رئیس پلیس راهور تهران: تا زمان مهیاشدن زیرساخت‌ها مجوز طرح ترافیک 96 به جاست
عصر ایران|  دارندگان طرح ترافیک 96 تا زمانی که زیرساخت‌های طرح جدید مهیا نشود، همچنان می‌توانند با کارت‌های خود در طرح ترافیک تردد کنند. رئیس پلیس راهور تهران با اعلام این خبر گفت: «تا زمانی که شهرداری تهران زیرساخت‌های طرح ترافیک جدید مانند دروبین‌های خروجی را نصب نکند، این طرح قابل اجرا نیست.»  محمدرضا مهماندار درباره طرح زوج و فرد در ‌سال 97 گفت: «هیچ برنامه‌ای برای تغییر در طرح زوج و فرد در‌ سال آینده وجود ندارد و این طرح مانند‌ سال 96 اجرا می‌شود و پولی‌کردن طرح زوج و فرد نیز به تصویب نرسید.»  به گفته او، این طرح نیز نسبت به‌ سال ۹۶ به جز شیوه پرداخت و مبلغ آن تغییرات اساسی ندارد. رئیس پلیس راهور تهران با بیان این‌که طرح پیشنهادی شهرداری با الزامات ناجا تعدیل شد، ادامه داد: «براین اساس طرح ترافیک پیشنهادی شهرداری با 3 الزام ناجا یعنی افزایش ندادن آلودگی هوا، ترافیک و فشار مضاعف بر مردم تعدیل شد و به این ترتیب سقف مجوزهای طرح ترافیک روزانه از ۱۲۹‌هزار مورد به ۱۰۳‌هزار مورد کاهش یافت.»  او گفت: «تا زمانی که شهرداری تهران زیرساخت‌های طرح ترافیک جدید مانند دوربین‌های خروجی طرح را نصب نکند، این طرح قابل اجرا نیست؛ چراکه شیوه جدید پرداخت بر مبنای زمان ورود و خروج در این طرح است.»
رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به این‌که تاکنون هیچ دوربینی در این‌باره نصب نشده است، گفت: «قطعا پلیس تا زمانی که این دوربین‌ها نصب و توسط پلیس تست نشوند، اجازه اجرای طرح جدید را نمی‌دهد.» 


تعداد بازدید :  192