شماره ۱۳۴۷ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
سینمای ایران

خسرو دهقان، عضو هیأت داوران جشنواره فیلم فجر با اشاره به برخی حواشی داوری فیلم فجر گفت: تعجب کردم که چرا رسول صدرعاملی این‌گونه صحبت کرد. داوران همه فیلم‌ها را به دقت دیدند و برخی فیلم‌ها مانند فیلشاه را هم دو بار دیدند. یا مستند بانو قدس ایران را من به‌شخصه و یکی دیگر از داوران، دو بار دیدیم. در مورد فیلشاه در رشته‌های مختلف بحث کردیم اما برای انتخاب رأی نیاورد. این منتقد قدیمی افزود: امسال هم مثل همیشه در انتخاب و داوری بحث سلیقه مطرح بود، ضمن آن‌که هیأت انتخاب اهل فن بودند و اگر فیلم‌هایی را کنار گذاشتند، حتما دلایل خاص داشتند.

فرشته طائرپور، عضو هیأت داوران جشنواره فجر گفت: وجدانا می‌گویم که امسال هیچ بی‌عدالتی در دیده شدن فیلم‌ها یا کوتاهی نسبت به فیلم‌ها صورت نگرفت. او در واکنش به برخی حواشی گفت: تصور می‌کنم آنهایی که شغل‌شان بهانه‌جویی است، اگر شما روی آنتن زنده تلویزیون هم مباحث و جلسات داوری را منعکس کنید، باز صحبت‌ها، شائبه‌ها و حرف‌های خودشان را می‌زنند، درحالی‌که بحث‌های داوران طی چند شبانه‌روز تا 2 بامداد ادامه داشت و شاید بهتر این بود که تصاویر داوری ما ضبط می‌شد. انصاف حکم می‌کند که اعلام کنم هیچ فیلمی در جلسات داوری دیده‌نشده نماند، برخی فیلم‌ها به جای یک‌بار، دو بار یا حتی سه‌بار دیده شدند و روی همه فیلم‌ها دقت شد. حال اگر مسائلی وجود دارد که دست ما را می‌بندد تا بتوانیم به تعداد کاندیداهای بیشتری توجه بکنیم، بحث دیگری است.

چتر سینمای ایران در بازار جشنواره فیلم برلین برپا شد. در چتر سینمای ایران فیلم‌های تنگه ابوقریب بهرام توکلی، هندی و هرمز عباس امینی، به وقت شام ابراهیم حاتمی‌کیا و خوک مانی حقیقی به نمایش درخواهند آمد. جشنواره فیلم برلین که این روزها برپاست، در بخش‌های مختلفی میزبان فیلم‌های ایرانی است. خوک مانی حقیقی در بخش مسابقه، هجوم شهرام مکری در بخش پانوراما، درساژ پویا بادکوبه و هندی و هرمز نیز در بخش نسل‌های جشنواره برلین حضور دارند.

در پی انتشار مصاحبه سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره علت تعویق اکران فیلم سینمایی «عصبانی نیستم!» که نداشتن پخش‌کننده بیان شده، سبحان گستر فیلم، پخش‌کننده این فیلم متنی را منتشر کرد: «سبحان گستر فیلم (بلیت) پخش‌کننده رسمی «عصبانی نیستم!» است که از ظهر روز گذشته کلیه قراردادهای خود با سالن‌های سینما را تحویل شورای صنفی داده بود و ما همچنان در انتظار حواله اکران و اجازه سالن‌های سینما هستیم اما سازمان سینمایی هنوز پاسخی به ما نداده است. ما براساس پروانه نمایش قانونی این فیلم و نامه امضا شده توسط سه تن از افراد معتبر سازمان سینمایی پخش آن را برعهده گرفته‌ایم و به هیچ عنوان از حق قانونی خود کوتاه نمی‌آییم.

رسول صدرعاملی با تاکید دوباره بر نقطه‌نظرش مبنی بر اینکه فیلم‌های مستند و انیمیشن، کوتاه در جشنواره فیلم فجر دیده نشده‌اند گفت: فیلم‌ها دیده نشده‌اند نه از این جهت که در هیات داوری به نمایش در نیامدند بلکه به دلیل سیاست‌های غلط شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر و تاکید دبیر جشنواره بر روی این سیاست‌ها، این فیلم‌ها آنگونه که شایسته‌شان هست، دیده نشدند. این کارگردان و عضو هیات داوری فیلم فجر با بیان اینکه «تعدادی از داوران در این چند روزه تلاش کردند که اظهارات مرا تصحیح کنند که ما فیلم‌ها را دیده‌ایم» ادامه داد: دوباره تاکید می‌کنم بله دیده‌ایم! من خودم به شخصه فیلم فیلشاه را دو بار دیدم؛ یک بار در هیات داوران و یک بار هم با یکی دیگر از داوران. همچنین دو مستند بانو قدس و زنانی با گوشواره‌های باروتی را نیز دیدم اما به دلیل نوع سیاستگذاری‌های غلط جشنواره این فیلم‌ها، آنگونه که شایسته‌شان بود، دیده نشده‌اند. او تصریح کرد: دوباره تاکید می‌کنم مستندسازان و فیلم کوتاهی‌ها هم چشم وچراغ جشنواره فیلم فجر هستند و باید این بخش جدا راه‌اندازی شود و همچنین بخش فیلم‌های اول و دوم نیز باید جدا باشد تا این فیلم‌ها نیز دیده شوند.صدرعاملی با اشاره به برخی حواشی اظهارنظرش درباره فیلم لاتاری گفت: این فیلم به نظر شخص من بر یک زخم چرکین و عمیق اجتماعی دست گذاشته بود که فیلم‌ساز در طول فیلم تلاش می‌کرد برای رسیدن به یک ملودرام قهرمان‌پرور که البته خیلی هم خوب است، در جذب مخاطب تلاش بکند که در این زمینه موفق هم خواهد بود اما نقدهای من بر این فیلم، بماند برای زمان اکران.


تعداد بازدید :  343