شماره ۱۳۴۷ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
وقتی غمگین بودن از تماشای سریال بهتر است

صدف عباسی| بعد از یک روز سخت کاری یا ناکامی‌های پشت سر هم، برای ما خیلی راحت‌تر است که به پتو پناه ببریم، بخوابیم یا تا صبح سریال ببینیم، به سمت غذاهای چرب و سرخ کردنی برویم و پرخوری کنیم، یا سیگار بکشیم. اما همه این کارها، راه‌هایی موقتی برای خفه کردن احساسات ناخوشایندی هستند که تجربه می‌کنیم. در حقیقت، شاید بهترین کاری که می‌شود در این جور مواقع انجام داد این است که سعی کنیم بدون پس زدن یا تحریف کردن احساساتمان، اجازه دهیم تحت تاثیرشان قرار گیریم تا این که بخواهیم خودمان را موقتاً سرگرم یا آرام کنیم.
احساسات ما مثل یک دیگ بخار عمل می‌کند، زمانی که اوضاع خوب است و همه چیز روی روال پیش  می‌رود، شاد و سرحالیم و دیگ بخار هم خیلی عادی کار می‌کند، اما به محض این که احساساتمان به فوران بیفتند و ناآرام، خشمگین، غمگین و مضطرب شویم، دیگ بخار که به حال جوش افتاده، مجرایی برای خروج فشار هوا نخواهد داشت و به زودی منفجر خواهد شد. احساسات ما نیز باید مورد توجه قرار بگیرند، لمس شوند و در نهایت راه خروجشان را پیدا کنند وگرنه در طولانی مدت، باعث تنش و ناآرامی‌های ریشه‌ای خواهند شد.
می‌شود گوشه دنج و ساکتی نشست و به اتفاقاتی که افتاده فکر کرد، یا بهتر از آن، کاغذی برداشت و در مورد آن نوشت. بدون انتقاد کردن از خود و یا تحت فشار قرار دادن و سانسور کردن خودتان، بنویسید و با درونی‌ترین صدای وجودتان همراه شوید. مراقبه، دعا کردن و عبادت کردن هم در چنین شرایطی تأثیر بسیار مطلوبی دارد. همچنین، به اثری که احساسات ناخوشایند روی بدنتان می‌گذارد توجه کنید و سعی کنید با کشیدن نفس‌های عمیق، ذهن و بدنتان را آرام کنید. حتی در صورتی که امکان نشستن در جایی ساکت و آرام را ندارید، باز هم می‌توانید ذهن آگاه بمانید و بدنتان را تحت کنترل بگیرید. از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است به فعالیتی که در حال انجامش هستید توجه کنید یا حواس خود را به اطرافتان معطوف کنید، چه می‌بینید؟ چه صداهایی می‌شنوید؟ جایی که قرار گرفته‌اید بدنتان چه حسی را تجربه می‌کند؟
در نهایت، سعی کنید در مقابل ناراحتی و رنجشی که احساس می‌کنید مقاومت نکنید و اجازه دهید در طول زمان به مرور بهبود یابید. یادتان باشد حالتی که در حال تجربه‌اش هستید بخشی از طبیعت انسانی است؛ یک روز شادیم و روز دیگر غمگین، مهم این است که چطور خودتان را از این حالت بیرون می‌آورید و به سمت رشد و سلامت روانی بیشتر قدم بر می‌دارید.


تعداد بازدید :  282