شماره ۱۳۴۷ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
حسن روحانی در رأس هیأتی بلندپایه به هند سفر کرد
سوغات هندوستان
انتظار می رود در این سفر ده ها توافقنامه سیاسی، اقتصادی و تجاری میان دو کشور امضا شود

شهروند|  حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به دعوت «نارندرا مودی» نخست وزیر هند برای یک دیدار رسمی سه روزه روز پنجشنبه وارد هند شد و سفر خود را از حیدرآباد آغاز کرد. رئیس‌جمهوری به هنگام ورود به حیدرآباد مورد استقبال مقامات هند و ایرانیان مقیم این شهر قرار گرفت. گروهی از ایرانیان با خواندن سرود جمهوری اسلامی و سردادن شعار به رئیس‌جمهوری خوشامد گفتند. برخی از ایرانیان هم در طول مسیر عبور رئیس‌جمهوری تجمع کرده و پارچه نوشته‌هایی درباره روابط ایران و هند و همچنین خوشامد‌گویی به روحانی در دست داشتند.
قرار است در جریان سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به هند 15توافقنامه و یادداشت همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور امضا شود و یک بیانیه سیاسی مشترک از سوی ایران و هند منتشر خواهد شد و امضای موافقتنامه ارتقاي همکاری‌های کنسولی بین دو کشور و تسهیل روادید از دیگر اهداف این سفر اعلام شده است. روز جمعه نیز پس از ورود به دهلی نو مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهوری به عمل آمد.
رئیس‌جمهوری با هیأتی متشکل از محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری، محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن زنگنه وزیر نفت، عباس آخوندی وزیر راه‌و‌شهرسازی، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، وارد حیدرآباد شد. همچنین هیأتی مرکب از فعالان اقتصادی و تجاری بخش خصوصی همراه رئیس‌جمهوری به هند سفر کرده‌اند. قرار است در جریان سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به هند نزدیک به 15توافقنامه و یادداشت همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور امضا شود. در این سفر یک بیانیه سیاسی مشترک از سوی ایران و هند منتشر خواهد شد. امضای موافقتنامه ارتقاي همکاری‌های کنسولی بین دو کشور و تسهیل روادید از دیگر اهداف این سفر اعلام شده است. روحانی در این روز با رامنات کنوید رئیس‌جمهوری هند، نارندرا مودی نخست‌وزیر و سوشما سواراج وزیر خارجه دیدار و همچنین در نشست اقتصادی ایران و هند شرکت خواهد کرد. نخست‌وزیر هند خرداد ماه‌ سال 95 به ایران سفر کرد و در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس‌جمهوری با مقام معظم رهبری نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. دیدار نخست‌وزیر هند به ایران نخستین دیدار یک نخست‌وزیر هند در 15‌سال گذشته به ایران محسوب می‌شد و در آن دیدار 12 توافقنامه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری به امضا دو کشور رسید.
بر اساس گزارش‌های روزنامه هندی انتظار می‌رود سفر روحانی فرصتی به دو کشور بدهد تا جدید‌ترین تحولات منطقه را بررسی کرده و روابط اقتصادی خود ازجمله پروژه بندر چابهار را گسترش دهند. مسأله واردات نفت هند از ایران در طول دیدار حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران با مودی مطرح خواهد شد. فرش قرمز در انتظار رئیس‌جمهوری ایران است؛ چون این سفر به روابط دو کشور در بخش‌های اقتصادی، میدان گازی فرزاد ب، واردات نفت، بندر چابهار و همچنین امنیتی کمک خواهد کرد.
بر اساس اعلام بانک مرکزی آمریکا، هند احتمالا طی ۱۰‌سال آینده با رشد قوی اقتصادی روبه‌رو خواهد شد و گوی سبقت را در تولید ناخالص داخلی از ژاپن خواهد ربود؛ این کشور در حال حاضر در مسیر رسیدن به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تا ‌سال ۲۰۱۹میلادی حرکت می‌کند. پیش از این، هند در میان کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) موفق به پشت سر گذاشتن برزیل و روسیه شده و بعد از چین خود را به دومین اقتصاد بزرگ این گروه تبدیل کرده است؛ اکنون پیش‌بینی می‌شود تا ‌سال ۲۰۱۹ میلادی هند کشورهای فرانسه و بریتانیا را پشت سر بگذارد و بعد از آلمان پنجمین اقتصاد بزرگ جهان شود. بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد، هند تا‌ سال ۲۰۲۸ میلادی در رشد تولید ناخالص داخلی از آلمان و ژاپن هم پیش خواهد افتاد و رشد اقتصادی این کشور به ۱۰‌درصد در‌ سال تا یک دهه آینده می‌رسد و عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان را از آن خود خواهد کرد.
رئیس‌جمهوری در نخستین روز سفر خود به هند در جمع نخبگان، علمای دینی و رهبران جامعه اسلامی حیدرآباد گفت: در سفر خود به این کشور حامل پیام برادری و دوستی ملت ایران به ملت بزرگ هندوستان است. روحانی با تأکید بر این‌که «پیام ملت ایران دوستی و روابط نزدیک‌تر با ملت بزرگ هند است» گفت: ایران خواهان روابط صمیمانه‌تر و نزدیک‌تر با هند در تمام زمینه‌های ممکن است. وی با تحلیل تلاش‌های استعمارگران برای سوءاستفاده از مذاهب برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان افزود: از نظر اسلام همه برای استقرار خوبی‌ها در روی زمین و برای از بین بردن بدی‌ها و مفاسد به پیروی از قرآن و پیامبر اسلام(ص) در روی زمین مسئولیت داریم. وی افزود: فرامین اسلامی فرادینی است؛ پیامبر اسلام (ص) فرمود اگر مظلومی طلب کمک کند و یاری‌اش نکنید، در مسیر اسلام نیستید. روحانی گفت: مسلمانان با هم برادرند و اسلام برای سعادت همه انسان‌ها است. رئیس‌جمهوری تأکید کرد ایران نمی‌خواهد با هیچ کشور اسلامی و کشورهای منطقه و ملت‌های دوست خود فاصله داشته باشد. وی گفت: «اگر مشکلی در جهان اسلام وجود دارد، راه‌حل آن لوله تفنگ و نظامی نیست؛ بلکه با منطق، استدلال و گفت‌وگو می‌توان مسائل را برطرف کرد.»
سخنرانی در نماز جمعه حیدرآباد نیز از دیگر برنامه روحانی در نخستین روز سفرش به هند بود. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که امروز در نماز جمعه حیدرآباد شرکت کردیم تا بگوییم صدای نوا و هدف ما در دنیای اسلام یکی است، افزود: ما مسلمانان در روز جمعه هر هفته، نماز جمعه می‌خوانیم؛ نماز جمعه، نماز وحدت و اتحاد میان همه مسلمانان جهان است. اگر نماز جمعه‌ای وحدت مسلمانان را به هم بریزد و ایجاد تفرقه کند، قطعا به آن هدف واقعی نماز جمعه اسلام دست نیافته است. روحانی خاطرنشان کرد: نه‌تنها ما مسلمانان باید برادر باشیم و با مهربانی و رحمت با یکدیگر رفتار کنیم بلکه مسلمانان باید مایه رحمت برای همه جهانیان باشند. پیامبر اسلام (ص) تنها مسلمانان را هدایت نکرد بلکه علم و اخلاق و مسیر انسانیت را برای همه مردم جهان به ارمغان آورد. رئیس‌جمهوری اظهارداشت: درباره پیامبر اسلام(ص) قرآن می‌گوید پیامبر رحمت برای همه مردم و عالمیان بود. ما مسلمانان خیر و رحمت را برای همه مردم جهان می‌خواهیم. ما در دعای خود می‌گوییم خدایا همه فقرا را نجات بده و هر کس در جهان که در فقر و گرسنگی است، خداوند او را یاری و کمک کند.
روحانی با بیان این‌که اگر اسلام به معنای واقعی کلمه به مردم عالم معرفی شود همه جهانیان به این دین رحمت عشق می‌ورزند، تصریح کرد: اگر امروز در دنیای اسلام مشکل، تفرقه و اختلاف می‌بینیم، نشان آن است که به اسلام واقعی و مفهوم واقعی قرآن واقف نشده‌ایم و این‌که در برخی کشورهای اسلامی خشونت و اختلاف وجود دارد، از آن نشأت می‌گیرد که نسل جوان را به اسلام واقعی هدایت نکرده‌ایم. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است راهی جز وحدت، اتحاد و برادری میان مسلمانان وجود ندارد. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: برادران مسلمان راه نجات ما این است که همه ما تمام مذاهب اسلامی را به رسمیت بشناسیم ما گر چه رودخانه‌های متفاوت هستیم اما آب همه رودخانه‌ها از یک چشمه است و درنهایت به یک اقیانوس منتهی می‌شود. باید آستانه تحمل خودمان را بالا ببریم و به تمام مسلمانان و انسان‌ها در سراسر جهان احترام بگذاریم. قرآن به ما می‌گوید كه شما مسلمانان باید به گونه‌ای رفتار کنید که برای همه جهانیان الگو شوید. قرآن می‌گوید شما مردم مسلمان باید گواه و الگو برای همه مردم جهان باشید.
روحانی تأکید کرد: دشمنان اسلام نمی‌خواهند ما با هم متحد باشیم اما ساختمان همین مسجد به ما می‌گوید که مردم این منطقه یعنی ایران و هند در تمدن، علم و برادری در کنار یکدیگر بوده‌اند. وی اظهارداشت: آنچه ما از آثار تمدنی در حیدرآباد می‌بینیم نشانه آن است که قرن‌ها مردم این سرزمین با مردم ایران متحد و در کنار یکدیگر بوده‌اند و از فرهنگ یکدیگر بهره می‌برده‌اند.

 


تعداد بازدید :  367