شماره ۱۳۴۷ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
میز سیاست

احتمالا مطهری دور بعد
 تأیید صلاحیت نمی‌شود
خبرآنلاین نوشت: محمدرضا خاتمی در نشست «انقلاب اسلامی و چشم‌انداز پیش رو» که به همت حزب اتحاد ملت برگزار شده بود، گفت: در زمان انتخابات اصلاح‌طلبان بین منافع ملی و منفعت خودشان انتخاب کرده و برای منافع ملی در صحنه انتخابات حضور پیدا کردند. براندازان مجلسی همچون مجلس نهم را می‌پسندند. او با اشاره به موضوع نظارت استصوابی که همواره از مجلس ششم مورد انتقاد جدی جریان اصلاحات بوده است، گفت: ما در یک دور معیوب گیر کرده‌ایم. دو عامل ایجاد شد تا نظارت استصوابی شل بشود. یکی از آنها متاسفانه ترس از خارج است. به‌هرحال می‌خواهند دموکراسی را رعایت کنند. امثال ما را که تأیید نمی‌کنند. چند نفری را در این میان تأیید می‌کنند که به نظرم در دور بعد هم مطهری و صادقی را دیگر تأیید نمی‌کنند. باید برای دور بعد دنبال آدم‌های سفید بگردیم. نایب‌رئیس مجلس ششم ادامه داد: علت دوم تحرکات اجتماعی است. تا زمانی که می‌گوییم هر کاری که سرمان آوردید، ما در انتخابات شرکت می‌کنیم، درست نیست. البته من نظر شخصی خود را می‌گویم. باید در درون جریان اصلاحات در این باب صحبت کنیم. چه لزومی دارد 30 نفر را از تهران وارد مجلس کنیم. چهار نفر را وارد می‌کنیم، اما می‌گوییم این افراد قطعا به اصول اصلاح‌طلبی پایبند‌ند. خاتمی در همین رابطه افزود: برای براندازان مجلس نهم بهتر است؛ چرا که نارضایتی مردم بیشتر می‌شود اما الان هم اصلاح‌طلبان باید پاسخگوی حمایت‌کردن‌هایشان باشند. باید بگویم که من آینده کشور را بسیار روشن می‌دانم؛ البته عنصر زمان را هم باید در نظر بگیریم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به آزادی یکی از زندانیان سیاسی گفت: آقای نبوی را ۹‌سال به زندان انداختند و بعد می‌گویند ببخشید ۴سالش اشتباه بوده است. گریه آدم درمی‌آید.
عارف با سلیقه ما جور نیست
اما خودزنی نکنیم
ایسنا نوشت: دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: ما که می‌دانیم اگر گفتمان براندازی شکل بگیرد، هزینه‌های بیشتری به‌بار می‌آورد، باید از تمام ظرفیت‌های نظام استفاده شود. باید جلوی رادیکالیزه شدن فضا را بگیریم.
علی شکوری‌راد در نشست «انقلاب اسلامی و چشم‌انداز پیش رو» با بیان این‌که «در سیاست نباید حرف خطا زد»، گفت: برای کارهایمان باید توجیه عقلانی داشته باشیم و کارهایی به نفع مردم انجام دهیم. من می‌گویم باید برای تهران اگر لیست می‌دهیم، لیست کامل بدهیم. به جز دو گزینه تحمیلی از حضور هیچ‌کدام از بیست‌وهشت نفری که وارد مجلس شدند، پشیمان نیستم. توانایی‌هایشان متفاوت است. یک نقوی حسینی از قرچک داریم که برایمان بس است. حالا فکر کنید از این دست افراد از لیست تهران می‌رفتند. بعضی‌ها هستند که اگر در این مجلس نبودند، بهتر بود. او در دفاع از عملکرد محمدرضا عارف گفت: من از آقای عارف هم دفاع می‌کنم، ممکن است با سلیقه ما جور نباشد اما در حد خودش خوب است. اصلی‌ترین مشکل کشور این است که مملکت از ظرفیت‌هایی که دارد، استفاده نمی‌کند. کارکرد عارف در مجلس در مجموع مثبت است. مثلا من باید از کمک ایشان برای تشکیل حزب اتحاد تشکر کنم. بودن این حزب بهتر بود یا نبودنش؟ آقای عارف براساس روش خودش کارهای خوبی انجام می‌دهد. خودزنی نکنیم. باید از ظرفیت عارف استفاده کنیم، همچنین نقدش هم باید بکنیم. دبیرکل حزب اتحاد در پایان گفت: باید به ظرفیت‌های اصلاح‌طلبی و ‌اصولگرایی توجه شود. مرحوم‌ هاشمی می‌گفتند که دولت در کنار مهار تورم به رکود اقتصادی هم توجه کند. پوپولیست‌ها فقط به تورم توجه می‌کنند اما ما باید کمک کنیم تا دولت به رکود‌ها هم توجه کند.
برگزاری رفراندوم رئیس‌جمهوری
 برآیند خواست مردم است
اعتمادآنلاین نوشت: مدیرعامل بنیاد باران با بیان این‌که گفته رئیس‌جمهوری برای برگزاری رفراندوم برآیند خواست مردم است، تأکید کرد: آنها که نمی‌خواهند پاسخگوی مردم باشند، معترض برگزاری رفراندوم هستند. جواد امام درباره بحث برگزاری رفراندوم گفت: سازوکار برگزاری رفراندوم در قانون مشخص شده است. این گفته آقای رئیس‌جمهوری نیز برآیند خواست مردم است و حداقل آن هم برگزاری رفراندوم درباره اصلاح ساختار و اتفاقاتی است که تا الان شاهدش بودیم.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: براساس همین روال قانونی جایگاه مجلس بسیار اهمیت دارد چرا که به شکل مستقیم با رأی و خواست مردم ارتباط دارد، اما با وجود نظارت استصوابی و تفسیرهایی که از قانون می‌شود، می‌توان گفت تا به الان بحث جمهوریت نظام تا حدودی زیر سوال رفته است. همین مسأله از بخش‌هایی است که می‌تواند مورد مطالبه واقعی مردم باشد و با تجدیدنظر در نظارت استصوابی، انتخاب مردم را از دو مرحله‌ای بودن خارج کرد. درواقع مردم انتخاب می‌کنند قبل از این‌که شورای نگهبان انتخاب مردم را محدود کند. من فکر می‌کنم یکی از گام‌های اساسی این است که این مسأله در قالب رفراندوم قرار بگیرد. مدیرعامل بنیاد باران درباره مخالفان برگزاری رفراندوم تأکید کرد: احتمالا منافع برخی در میان است؛ آنهایی که نمی‌خواهند پاسخگوی مردم باشند بیشتر معترض این مسأله و برگزاری رفراندوم هستند.
انتقاد علم‌الهدی
 از طرح موضوع همه‌پرسی
ایلنا نوشت: خطیب نماز جمعه مشهد مقدس با انتقاد از طرح موضوع همه‌پرسی با استناد به اصل ۵۹ قانونی اساسی گفت: در این سیل چندمیلیونی که در حمایت از نظام برخاستند و در این سیل جمعیت که عکس رهبری این حرف را می‌زنید، می‌دانید چه در ذهن‌ها تداعی می‌شود. این‌که شما طرفدار مردمسالاری سکولار هستید، نه مردمسالاری دینی. حجت‌الاسلام سیداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشهد تصریح کرد: می‌بینید که مسأله، دینی بودن و اسلامیت این نظام و انقلاب است و بحث از مردمسالاری سکولار در میان این مردم غلط است. ما مردمسالاری دینی داریم. آن وقت شما مردم را به اصل ۵۹ قانون اساسی حواله می‌دهید. عضو مجلس خبرگان رهبری با قرائت این اصل از قانون اساسی گفت: اصل ۵۹ قانون اساسی می‌گوید «در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دوسوم مجموع نمایندگان مجلس برسد» و بعد شما می‌آیید در این سیل جمعیت چندمیلیونی اصل ۵۹ به رخ مردم می‌کشید؟ مردمی که عکس رهبری در دست‌شان است.
کسی ‌هاشمی را از نماز جمعه
کنار نگذاشت
خبرآنلاین نوشت: مجتبی ذوالنور با مثبت ارزیابی کردن تغییرات ایجاد شده در نماز جمعه‌ها به کسانی که با نماز جمعه قهر کرده‌اند، توصیه کرد: افرادی که به دلیل نرفتن آقای ‌هاشمی با نماز جمعه قهر کرده‎اند باید تجدید نظر کنند؛ چراکه کسی آقای ‌هاشمی را کنار نگذاشت و تشخیص خودش بود که دیگر به نماز جمعه نیاید؛ بنابراین کسانی که قهر کرده‎اند با نماز جمعه دوباره آشتی کنند و به این صفوف بازگردند. نماینده مردم قم گفت: وقتی حاکم مسلمین کسی را به‌عنوان خطیب نماز جمعه نصب کرد، احراز عدالت برای ماموم کافی است؛ یعنی نصب ولی فقیه در اثبات عدالت برای آن‌که من بتوانم اقتدا کنم، کافی است و رفتن به نماز جمعه و نماز خواندن پشت هر امامی هیچ منعی ندارد. برای مثال من خودم به شهرهایی می‌روم که خط سیاسی امام جمعه آن‌جا 180 درجه با خط سیاسی من متفاوت است، ولی بنده هیچ‌گاه در اقتدا تردید نمی‌کنم و اقتدا می‌کنم. مثلا من رفتم به استان گلستان و شهر گرگان، هیچ‌گاه در اقتدا به آقای نورمفیدی تردید نکردم. لذا این اختلافات سیاسی را نباید بهانه‌ای برای خلوت کردن نماز جمعه قرار دهیم. به هر صورت این تغییرات در ایجاد تنوع و این‌که افراد جدیدی به نماز جمعه بیایند اثر جدی دارد. نکته دیگر این‌که مرحوم آقای‌ هاشمی‌رفسنجانی با تصمیم خود دیگر به نماز جمعه نرفتند. چندین‌بار هم افرادی مانند آیت‌الله امامی‌کاشانی و دیگران رفتند و از ایشان درخواست کردند که به نماز جمعه بیایند اما ایشان خودش قبول نکرد. به هر دلیلی از این مسأله استقبال نکردند، لذا اگر افرادی به دلیل نرفتن ایشان با نماز جمعه قهر کرده‌اند باید تجدیدنظر کنند، چراکه کسی آقای ‌هاشمی را کنار نگذاشت و تشخیص خودش بود که دیگر به نماز جمعه نیاید، بنابراین کسانی که قهر کرده‌اند با نماز جمعه دوباره آشتی کنند و به این صفوف بازگردند.


تعداد بازدید :  304