شماره ۱۳۴۷ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
روی خط خبر

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: رئیس‌جمهوری می‎تواند در برخی موضوعات پیشنهاد همه‎پرسی بدهد
دولت|  معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با بیان این‌که رئیس‌جمهوری می‎تواند در برخی موضوعات پیشنهاد همه‎پرسی بدهد، گفت: سخنان رئیس‌جمهوری در ۲۲ بهمن‌ماه، دعوت عام به وفاق ملی براساس قانون اساسی بوده است.
لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در تبیین سخنان رئیس‌جمهوری در مورد رجوع به همه‌پرسی گفت: یکی از مظاهر اعمال حاکمیت در کشور قانون‌گذاری است. قانون، قاعده کلی، عام و لازم‌الاجرا درباره یکی از امور و شئون عمومی کشور است.
او افزود: برابر قانون اساسی جمهوری اسلامی، اعمال قوه مقننه از راه مجلس شورای اسلامی است (اصل ۵۸)، ولی برابر اصل ۵۹ قانون اساسی که در فصل پنجم این قانون تحت عنوان حق حاکمیت مردم و قوای ناشی از آن آمده است: «در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دوسوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.»
جنیدی گفت: همه‌پرسی می‌تواند درباره تصویب یا بازنگری در قانون اساسی، پیوستن یا عدم پیوستن به یک معاهده یا سازمان بین‌المللی یا در مورد قانون‌گذاری عادی باشد.
معاون حقوقی دفتر رئیس‌جمهوری افزود: مروری بر قانون اساسی نشان می‌دهد در سه اصل از این قانون، همه‌پرسی پیش‌بینی شده است. این اصول عبارتند از: همه‌پرسی برای قانون‌گذاری عادی (موضوع اصل ۵۹)؛ همه‌پرسی با صلاحدید مقام رهبری (موضوع بند ۳ اصل ۱۱۰) در موارد مهمی که اتخاذ تصمیم با استظهار به آرای عمومی لازم یا مناسب باشد و سرانجام همه‌پرسی برای بازنگری در قانون اساسی (موضوع اصل ۱۷۷) معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با بیان این‌که بدیهی است سخنان ریاست محترم جمهوری در ۲۲ بهمن‌ماه ‌سال ۱۳۹۶، در واقع، دعوت عام به وفاق ملی براساس میثاق ملی یعنی قانون اساسی بوده است که چارچوب مشروعیت عمل و رفتار همه احزاب، جناح‌ها و آحاد مردم است، گفت: رئیس‌جمهوری ابتدا حق همه احزاب و جناح‌ها و فراتر از آن حق همه باورمندان به قانون اساسی را برای مشارکت سیاسی در اداره کشور به رسمیت شناخت تا امید جمعی و وحدت ملی را تقویت کند و سپس برای فرض اختلاف بین جناح‌ها یا بروز برخی معضلات جدی عمومی، یکی از ظرفیت‌های موجود در قانون اساسی یعنی همه‌پرسی موضوع اصل ۵۹ این قانون را در کنار دیگر راه حل‌ها و ظرفیت‌ها مورد تأکید قرار داد. بنابراین، هر گونه سوء تعبیر یا سوء برداشت از سخنان ایشان که متکی به نصوص قانون اساسی است، روا نخواهد بود.

ا‌مام‌ جمعه موقت تهران: مدیران مراقب سخنان خود باشند
ایسنا|  حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد در نخستین خطبه نمازجمعه خود گفت: مدیران کشور مراقب سخنان خود باشید. چرا سخنانی بگوییم که دارای محمل‌های مختلفی است. او گفت: امیدوارم آنچه را تاکنون در دانشگاه و حوزه آموخته‌ام، بتوانم در خدمت نمازگزاران بگذارم و با هدایت الهی و یاری حق و با زبان دانشگاه و حوزه با شما سخن بگویم که زبان علم، برهان، استدلال و ادب است.
او گفت: در مقام عمل زاویه جدی در مجلس و دولت با سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری مشاهده می‌شود که به اختلاف نظرهای سیاسی و حزبی هم برنمی‌گردد؛ این ویژگی تمام نهادها و قوا در فراز و نشیب‌های مدیران کشور است. سکاندار انقلاب برای خلق قدرت سیاسی، ‌فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و دفاعی برای ملت چشم‌انداز ۲۰ساله را تدوین کردند، سیاست‌های کلی با نگاه به دستیابی به چشم‌انداز تدوین می‌شود و آینده را می‌بیند و این اقتضاهایی دارد اما در تدوین لایحه بودجه ۹۷ نگاه به ‌سال ۹۷ است. در مجلس هم با نگاه به‌ سال ۹۷ بودجه را تصویب می‌کنند و این نگاه کوتاه‌مدت و روزمره روزبه‌روز بر مشکلات کشور خواهد افزود.
 
تشییع پیکر شهدای سانچی بعد از نماز جمعه در تهران
تسنیم|  طبق آخرین اخبار از سوی وزارت کار، پیکر شهدای سانچی بعد از اقامه نماز جمعه تهران تشییع و به محل‌های اعلام شده از سوی خانواده‌های آنها اعزام  شد. مراسم ورود پیکر 3 تن از شهدای حادثه سانچی ساعات ابتدایی صبح دیروز در فرودگاه امام خمینی(ره) برگزار شد. مسئولان وزارت نفت، شرکت ملی نفتکش ایران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم حضور داشتند اما علی ربیعی که مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش ایرانی بود در این مراسم حاضر نشد. این مراسم با حضور خانواده‌های این شهدای خدمت که بر دوش تیم دژبان کل ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار داشتند، پس از قرائت سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و پیکر شهدا برای وداع خانواده آنان راهی پزشکی قانونی و سپس معراج‌الشهدا شد. 


تعداد بازدید :  242