شماره ۱۳۴۷ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
اخبار جهان

مخالفت سنای آمریکا با طرح اصلاحات مهاجرتی دولت ترامپ
ایسنا|  مجلس سنای آمریکا تمامی چهار طرح پیشنهادی ارایه شده برای رسیدگی به وضع مهاجران جوان غیرقانونی تحت‌پوشش طرح حمایتی مشهور به «داکا» را رد کرد. این درحالی است که این مجلس به مدت یک هفته مشغول رایزنی بر سر مناقشه مربوط به وضع افرادی که در سنین کودکی به شکل غیرقانونی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند و اکنون مشمول یک طرح حمایتی مربوط به دولت اوباما برای ادامه اقامت در آمریکا قرار می‌گیرند، بوده است. چهار طرحی که در سنا شکست خورده‌اند، عبارتند از طرح‌های پیشنهادی دو حزب اصلی برای اعطای مسیری به این مهاجران غیرقانونی برای شهروندی آمریکا و تقویت مرزهای آمریکا، طرح کلی و فراگیر مهاجرتی دونالد ترامپ و همچنین طرحی برای برخورد با شهرهایی که با مقام‌های مهاجرتی فدرال همکاری نمی‌کنند. در این راستا طرح مهاجرتی دولت ترامپ کمترین میزان آرای مثبت را یعنی تنها ۳۹ رأی مثبت از مجموع ۱۰۰رأی کسب کرد و ۶۰ سناتور نیز علیه آن رأی دادند.
کاخ سفید در بیانیه‌ای دموکرات‌های سنا را متهم کرد که «یک طرح پیشنهادی حاوی یک مسیر بسیار سخاوتمندانه را با اطاله بررسی متوقف کرده‌اند زیرا این طرح شامل اصلاحاتی برای امنیت مرزها و نظام مهاجرتی بوده است». در این بیانیه تصریح شد: دموکرات‌ها تصمیم به مانع شدن برای تصویب این طرح گرفتند زیرا چپ‌گرایان تندرو در حزب آنها این نمایندگان را به گروگان گرفته‌اند و این گروه مخالف هرگونه کنترل مهاجرتی هستند.
این درحالی است که نزدیک به ۸۰۰‌هزار مهاجر جوان غیرقانونی در آمریکا مشمول طرح حمایتی داکا می‌شوند که به آنها به شرط تلاش برای کار و تحصیل در آمریکا تمدید اقامت می‌دهند. ترامپ‌سال گذشته میلادی حکمی برای لغو این برنامه صادر و تاریخ ۵ مارس را برای پایان اجرای این برنامه تعیین کرده است. کاخ سفید در بیانیه خود اعلام کرد: «ردشدن این طرح سبب سیلی از مهاجرت‌های غیرقانونی جدید شده و امنیت و ایمنی خانواده‌های آمریکایی را به سبب تضعیف امنیت مرزها و قوانین مهاجرتی موجود به خطر خواهد انداخت.»
این طرح پیشنهادی که توسط ۱۶سناتور هر دو حزب سیاسی اصلی به جریان افتاد، قرار بود مسیری برای شهروندی در مقابل جوانان مهاجر غیرقانونی قرار دهد، یک بودجه ۲۵‌میلیارد دلاری صرف تقویت امنیت مرزها کند و اعمال قانون مربوط به مهاجرت غیرقانونی را در سه دسته یعنی مجرمان، تهدیدها علیه امنیت ملی و مهاجرانی که بعد از پایان ژوئن به شکل غیرقانونی به آمریکا می‌روند، تشدید کند.

اخباری از توافق دمشق با کردها برای استقرار ارتش سوریه در عفرین
ایسنا| منابع آگاه در سوریه می‌گویند، دولت سوریه و یگان‌های مدافع خلق کرد به توافقی برای استقرار ارتش سوریه در شهر عفرین دست یافتند؛ اقدامی که برای ممانعت از ورود ارتش ترکیه به این شهر اتخاذ شده است. این منابع سوری اعلام کردند: «دولت سوریه و یگان‌های مدافع خلق کرد بعد از مذاکراتی میان دو طرف به توافق برای استقرار نیروهای دولتی در شهر عفرین دست یافتند.» به گفته این منابع این اقدام در راستای مقابله با حمله ترکیه به این شهر است.
خبرنگار المیادین در عفرین گزارش داد که دولت سوریه از یگان‌های مدافع خلق حمایت نظامی کرده و برخی از نیروهای کرد از کانتون «جزیره» در شرق سوریه به عفرین منتقل شده‌اند. بنا بر این گزارش، حمایت دولت سوریه از عفرین بسیار گسترده‌تر از چیزی است که اعلام می‌شود و طی روزهای آتی میزان این حمایت اعلام خواهد شد. به گفته منابع سوری، اظهارات فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه درباره دفاع از عفرین خیلی زود عملی می‌شود به‌ویژه این‌که یگان‌های مدافع خلق اعلام کرده‌اند که مخالفتی با ورود ارتش سوریه به شهر کردنشین عفرین ندارند.
ترکیه نزدیک به یک ماه است عملیات گسترده‌ای را در شمال غرب سوریه علیه کردها آغاز کرده است.

کشته‌شدن ۶غیرنظامی یمنی در حمله ائتلاف متجاوز سعودی
ایسنا|  شش غیرنظامی یمنی در حمله هوایی ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان به استان تعز واقع در جنوب غربی یمن جان باختند. یک منبع محلی در استان تعز اعلام کرد، نیروی هوایی ائتلاف متجاوز عربی روز پنجشنبه حمله‌ای را به این استان آغاز و موجب کشته شدن شش غیرنظامی شد. به گفته این منبع، به دلیل در اختیار نبودن اطلاع از سرنوشت برخی‌ از مردم در اثر بمباران اخیر، آمار قربانیان نهایی نیست. طبق آمار سازمان‌های بین‌المللی، درگیری‌ها در یمن علاوه بر نابسامان کردن وضع انسانی، تاکنون منجر به کشته شدن دست کم ۱۰‌هزار تن و زحمی شدن صدها‌هزار غیرنظامی دیگر شده است.


تعداد بازدید :  292