شماره ۱۳۴۷ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

واکنش وزارت امورخارجه به سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه
اجازه نمی‌دهیم در جهت کاهش توان دفاعی و بازدارندگی ایران سخن بگویند

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: ایران هرگز اجازه نخواهد داد كه دیگران در جهت کاهش توان دفاعی و بازدارندگی ایران صلح‌جو سخن گفته و یا تلاشی با معیارهای دوگانه داشته باشند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به سخنان اخیر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خواستار تحقق و تحکیم صلح و امنیت همسایگان و منطقه حساس و پرالتهاب خاورمیانه است و در این راه و با در نظر داشت اصول ثابت خود که تقویت ثبات و امنیت برای خود و همه منطقه است، تمامی تلاش و توان خود را در جهت مبارزه با تهدیدات امنیتی و بی‌ثبات‌ساز گروه‌های تروریستی به کار گرفته است.
قاسمی افزود: اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش و تروریسم تکفیری به درخواست برخی دولت‌ها و با همکاری و مشارکت دیگر دولت‌های منطقه انجام شده است و این اقدامات نه‌تنها مغایرتی با موازین بین‌المللی نداشته بلکه در ایجاد امنیت در منطقه و حفظ یکپارچگی و حاکمیت ملی دولت‌هایی که در معرض تهدید تروریسم داعشی بودند و همچنین صلح و امنیت جهانی و حفاظت از دیگر مردم بیگناه در سایر کشورها ازجمله کشور فرانسه مفید و موثر واقع شده است؛ بی‌شک این کشورها باید قدردان این تلاش مهم جمهوری اسلامی ایران باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری فرانسه مبتنی بر نوعی پیشداوری و نگاه غیرواقع‌بینانه به تحولات منطقه است. داشتن چنین رویکرد جانبدارانه کمکی به بهبود اوضاع نخواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران با نگاهی منطقی و واقع‌بینانه و با درک شرایط اروپای امروز و به‌خصوص شرایط فرانسه بعد از ایالات متحده آقای ترامپ انتظار دارد اروپا بتواند در مسیر همگرایی و استقلال و داشتن درک واقع‌بینانه از تحولات جهانی و این منطقه حساس گام‌های دقیق‌تری در جهت صلح و امنیت جهانی بردارد.
قاسمی تصریح کرد: توانمندی‌های موشکی ایران در چارچوب دکترین نظامی ایران که مبتنی بر سیاست‌های تدافعی و بازدارندگی است، قرار دارد و آنچه خطر واقعی است رقابت ایالات‌متحده و برخی کشورهای اروپایی در فروش سلاح‌های پیچیده و پیشرفته به برخی کشورهای خاص منطقه است که اقدامی تحریک‌کننده به شمار می‌رود و با این انباشت تسلیحات و تقویت و گسترش زرادخانه‌های پرشمار ناامنی و بی‌ثباتی منطقه‌ای را افزایش می‌دهد.
وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از تجارب تاریخی و به‌خصوص تجارب تلخ چند دهه اخیر که باعث تجاوز و حمله نظامی یک رژیم دیکتاتور سر تا پا مسلح به سلاح‌های دریافتی از بسیاری از کشورهای جهان و به‌خصوص برخی کشورهای اروپایی که دوستان فرانسوی بدان بیش از دیگران واقفند، هرگز اجازه نخواهد داد، دیگران در جهت کاهش توان دفاعی و بازدارندگی ایران صلح‌جو سخن و یا تلاشی با معیارهای دوگانه داشته باشند و در عین تکرار و ابراز نگرانی از توان دفاعی ایران به فروش و تسلیح دیگر کشورهای منطقه به انواع سلاح‌های فوق پیشرفته اقدام کنند.

گزارش موسسه مطالعاتی بروکینگر از شرایط ایران در منطقه در‌ سال 2018؛ تغییر تعادل ژئوپلیتیکی قدرت به نفع ایران پس از برجام و جنگ سوریه
موسسه مطالعاتی بروکینگر گزارش داد: معاهده هسته‌ای ایران یک توافق تاریخی میان غرب و ایران است؛ اما از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در مسند ریاست‌جمهوری، این معاهده در خطر لغو قرار گرفته است.
به‌ گزارش «انتخاب» نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه و تقابل این کشور با ایالات متحده باعث تغییراتی چشمگیر در چشم‌انداز روابط مستقیم یا غیرمستقیم با ایران شده است. ایران از زمان آغاز جنگ علیه داعش و البته جنگ داخلی سوریه، که طی آن ده‌ها ‌هزار تن از افراد حزب‌الله و دیگر مأموران به بقای حکومت اسد کمک کرده‌اند، نفوذی رو به گسترش در خاورمیانه را تجربه می‌کند. جنگ در سوریه تعادل ژئوپلیتیکی قدرت را به نفع ایران تغییر داده است و موجب واکنش چشمگیر دیگر قدرت‌های منطقه‌ای، به‌ویژه عربستان‌سعودی و اسراییل نسبت به این قدرت‌گیری شده است. آنها آشکارا در بخش زمینی و به‌ویژه بخش‌هایی که تحت کنترل ایران قرار دارند تحت فشار هستند. موضوعی که بارها در سخنان سران‌شان در مورد تهران تا بیروت مطرح شده و نسبت به آن هشدار داده شده است.
در این شرایط ترامپ قرارداد هسته‌ای ایران را با ایجاد برخی تحریم‌ها حفظ کرده است. گر چه وی در آخرین مرتبه امضای معاهده به‌صراحت اعلام کرده است که دیگر حاضر به تمدید تعهد‌نامه نخواهد بود، مگر آن‌که توافقنامه اصلاح شود. اصلاحاتی که به اعتقاد سران ایالات‌متحده زمینه را برای کاهش نگرانی‌های آمریکا و دیگر متحدان آمریکا در منطقه درخصوص آنچه از دید آنان دخالت تلقی می‌شود، فراهم خواهد کرد. در نتیجه تلاش‌های مکرر برای نجات این معامله هنوز چندان رضایت‌بخش نیستند.

 


تعداد بازدید :  284