شماره ۱۳۴۸ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۹ بهمن
صفحه را ببند
خشونت در شهر، آوارگی گسترده و مهاجرت خطرناک پیامدهای جنگ 8ساله در لیبی
مثلث بحران در یک جنگ داخلی

 کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ اخیرا عملیات‌های نجات خود را در لیبی افزایش داده است که از هرج‌ومرج اقتصادی، بی‌قانونی در بین عموم مردم و گروه‌های مسلح که از زمان انقلاب‌ سال 2011 برای دستیابی به قدرت مبارزه می‌کنند، گسترش یافته است. درگیری مداوم در هشتمین‌‌سال پی ‌درپی جنگ، مانع بازگشت بسیاری از مردم به خانه‌های خود شده است، در نتیجه لیبی در آفریقا از داشتن بالاترین سرانه آوارگان داخلی رنج می‌برد.
به گزارش اداره ارتباطات معاونت بین‌الملل جمعیت هلال احمر به نقل از سرویس رسانه‌ای  کمیته بین المللی صلیب سرخ رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در سفری سه‌روزه به لیبی اعلام کرد: «لیبی در هشتمین‌سال ورود به جنگ خود قرار دارد و با این مدت جنگ و درگیری مداوم وضع بشردوستانه بشدت ناامیدکننده‌ای را برای مردم خود رقم زده است. درگیری‌ها، خشونت‌ها و ناامنی‌های مداوم مردم این قسمت از جهان را بشدت تهدید می‌کند.» پیتر مائورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ پس از بازدید از طرابلس، توبروک و بنغازی که به منظور ارزیابی وضع بشردوستانه و مذاکره با مقامات ارشد لیبی صورت گرفته بود، گفت: «برای ما بسیار مشکل است که تعداد دقیقی از افراد تحت‌تأثیر جنگ در لیبی را به دست آوریم. خشونت‌های شهری و آوارگی گسترده مردم از ‌سال 2011 برای مردم لیبی به یک واقعیت روزانه تبدیل شده است. از سویی مهاجران این منطقه به اروپا اغلب به دام افتاده یا مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند.»
موقعیت انسانی شمار بسیاری از مردم تحت‌تأثیر درگیری‌ها در خطر است. 1.3‌میلیون نفر از ساکنان و مهاجران به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. برآوردها نشان می‌دهد 200‌هزار نفر (3درصد جمعیت) به آوارگی داخلی پناه آورده‌اند که بسیاری از آنها به علت حملات هوایی و استفاده از توپ سنگین در مناطق پرجمعیت از خانه‌های خود آواره شده‌اند. بیمارستان‌ها با کمبود دارو دست‌وپنجه نرم می‌کنند. 20درصد از مردم هیچ عملکردی ندارند. فعالیت‌های جنایی، ازجمله آدم‌ربایی، قاچاق موادمخدر، قاچاق انسان در سراسر کشور رو به افزایش است. مائورر پس از یک‌سری نشست‌های سازنده با مقامات لیبی گفت: «روشن است که برای رفع درد و رنج مردم در لیبی نیازمند تلاش‌های فوری و مصمم باشیم. مدیریت این بحران در سطح بین‌المللی هم بشدت مورد نیاز است. ما قصد داریم که به میزان قابل توجهی کمک‌های خود را افزایش دهیم و همچنان متعهد باشیم که به‌عنوان یک واسطه بی‌طرف بین همه طرف‌ها به منظور کمک به کسانی که به‌طور مستقیم تحت‌تأثیر درگیری‌های مسلحانه و خشونت قرار دارند، عمل کنیم. همچنین متوجه خواهیم شد که پاسخگویی‌های بشردوستانه ما نیاز به انطباق از حمایت از توانایی یک جامعه فرهیخته در این کشور با درآمد متوسط دارد.»
مهاجرت
آشفتگی لیبی باعث بروز آمار بالای مهاجران شده است. بسیاری از مهاجران بازداشت‌شده در لیبی از رفتار و شرایط غیرانسانی رنج می‌برند؛ وضعیتی که باید مورد توجه قرار گیرد. هزاران مهاجر در مراکز مهاجرت از بین می‌روند. با وجود بی‌ثباتی سیاسی و خلأ امنیتی در کشور، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ نگران است که مکان‌های نگهداری بازداشت‌شدگان، الزامات ساختاری اولیه و شرایط مادی را برای تضمین رفتار انسانی مهاجران بازداشت‌شده نداشته باشد. مائورر گفت: «ما بشدت از سیاست‌گذاران برای حمایت از لیبی در توسعه سیاست‌های مهاجرت برای یافتن آن دسته از افرادی که بازداشت شده‌اند و اقدام برای حفاظت از مهاجران آسیب‌پذیر حمایت می‌کنیم.» کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ ایالات دارای اقتصاد قانونی، پیوستگی اجتماعی و نگرانی‌های امنیتی را برای دادن حق مهاجرت منظم تشخیص می‌دهند. با این حال، تحت قوانین بین‌المللی، مهاجران نباید به دام افتاده یا به کشور بازگردانده شوند، جایی که ممکن است در معرض آسیب قرار گیرند. کشورها باید قبل از رد مجوز ورود یا بازگرداندن مهاجران، موارد فردی را بررسی کنند. گزارش‌های متعددی شدت و شمار بالای تعداد مهاجران آفریقا را که در مسیر جان باخته‌اند، نشان می‌دهد. کمیسیون بین‌المللی کیفری، مقامات را تشویق می‌کند تا از طریق تقویت ادارات قانونی و قضائی و با همکاری کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، اقداماتی را جهت مشخص‌شدن سرنوشت مهاجران گمشده انجام دهند.
مائورر گفت: «اروپا نقش مهمی در حفظ کرامت انسانی در سیاست‌ها و اقدامات لازم برای مهاجرت دارد. معیار موفقیت سیاست‌های مهاجرت اروپا نباید این باشد که از رفتن چه تعداد از مردم به اروپا جلوگیری می‌شود. در عوض، این معیار باید موفقیت درچگونگی درمان مهاجران باشد و این‌که چه قوانینی دنبال شده است و آیا کرامت انسانی مورد احترام بوده است؟» کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ با همکاری هلال‌احمر لیبی از ‌سال 2011، بدون وقفه در لیبی برای منفعت و بهبود زندگی همه مردم لیبی به صورت کاملا بی‌طرفانه حضور داشته است. داوطلبان هلال‌احمر معمولا با وجود خطرات و چالش‌ها روز و شب کار می‌کنند تا درد و رنج افراد نیازمند را کاهش دهند. در‌ سال‌جاری، این سازمان قصد دارد کمک‌های اضطراری خود را برای کسانی که تحت‌تأثیر جنگ قرار دارند، ازجمله توزیع مواد غذایی و اقلام ضروری خانگی افزایش دهد و تجهیزات پزشکی بیشتر، حمایت از امکانات بهداشتی را برای اعضای خانواده‌های از یکدیگر جدا شده و به‌ویژه برای مهاجران بازداشت‌شده تهیه کند. ما همچنین امیدواریم که به زندان‌ها و مراکز نگهداری بازداشت‌شدگان در سراسر کشور دسترسی داشته باشیم.


تعداد بازدید :  521