شماره ۱۳۴۹ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
سینمای ایران

مهر گزارش داد: انیمیشن سه‌بعدی و ایرانی «شنگول و منگول» که در بازار جهانی با نام «گولز» عرضه می‌شود، به تهیه‌کنندگی موسسه تصویر گستر پاسارگاد و به کارگردانی فرزاد دالوند تولید شده است. این اثر برای نخستین‌بار در بازار فیلم برلین رونمایی شد. تولید این انیمیشن که از اوایل‌ سال ۹۴ آغاز شده
۲ سال طول کشیده است. دوبله و بازیگردانی صدای این انیمیشن سه‌بعدی ایرانی، توسط صداپیشگان‌ هالیوودی در لس‌آنجلس انجام شده است.

جعفر گودرزی منتقد و نویسنده سینما و نایب‌رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در یادداشتی به بررسی سی‌وششمین جشنواره ملی فیلم فجر پرداخت. او در یادداشت خود، حاشیه‌های جشنواره را نتیجه مستقیم سوء‌مدیریت دانست، صبوری اهالی نقد و خبر را ستود و نوشت: «فیلم‌ها عموما شبیه هم بودند». به اعتقاد او، جای خالی جسارت و نوآوری در طراحی و اجرا، احساس می‌شد که وقتی با مدیریت ضعیف همراه می‌شود، «دیر و دور از ذهن نیست که مسیر قهقرایی سینمای ایران سرعت بگیرد». فقدان تحمل نظر مخالف و داوری عجیب از ضعف‌های این جشنواره بیان شد. گودرزی تأکید دارد؛ «همین که مجبوریم جشنواره را نه با درخشش فیلم‌ها که با حرف‌های جنجالی و بهت سینماگران و اهالی رسانه و منتقدان در اختتامیه به یاد بیاوریم، نشان می‌دهد جای خالی فیلم‌های خوب چقدر پررنگ بوده است.»

انیمیشن «آلفابت» ساخته کیانوش عابدی به‌عنوان یکی از پنج نامزد فیلم کوتاه جشنواره «مووینگ پیکچرز» بلژیک معرفی شد. این اثر، در کنار ۲ فیلم از بلژیک، یک فیلم از اسپانیا و یک فیلم از لهستان در این رقابت حضور دارد. جشنواره «مووینگ پیکچرز» دومین‌سال برگزاری‌اش را تجربه می‌کند که برنده‌ها را به رأی تماشاگران انتخاب می‌کند. این جشنواره ۲۴ فوریه برابر با ۵ اسفندماه در شهر آنتورپ دومین شهر بزرگ بلژیک برگزار می‌شود.

روابط‌عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، خبر داد که در جلسه اخیر شورای پروانه نمایش خانگی که با حضور اکثریت اعضا برگزار شد، با عرضه فیلم‌های «این خلوت تنهایی» به تهیه‌کنندگی مجید حاجی‌باشی و کارگردانی سعید ابراهیمی‌فر، «سورنجان» به تهیه‌کنندگی ‌هادی علیمحمدی و کارگردانی محمدرضا رسولی و انیمیشن «قلب سیمرغ» به تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و کارگردانی وحید نصیریان موافقت شد. در این جلسه با عرضه ۲ عنوان فیلم خارجی، ۵ عنوان فیلم مراکز فرهنگی و جشنواره‌ها و سه عنوان فیلم مستند آموزشی موافقت به عمل آمد.

۲ فیلم سینمایی «شاخ کرگدن» به کارگردانی محسن محسنی‌نسب و « بلوک ۹ خروجی ۲» به کارگردانی علیرضا امینی به صورت همزمان در پردیس سینمایی ملت به صورت خصوصی اکران شد. این مراسم با حضور سینماگران، اهالی رسانه و عوامل هر ۲ فیلم برگزار شد و حاضران در ۲ سالن به صورت همزمان به تماشای فیلم‌ها نشستند.


تعداد بازدید :  343