شماره ۱۳۴۹ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
چگونه مثل باب دیلان بیندیشیم!

«هنر خوب زیستن» با این عبارت آغاز می‌شود: «این کتاب تفکر شما را دگرگون خواهد کرد»! جالب است بدانید این کتاب آخرین اثر نویسنده کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» است. این کتاب مجموعه‌ای از ابزارهای کاربردی برای یک زندگی خوب است. 52 ترفند برای رسیدن به شادکامی، از دوری گزیدنِ بدونِ احساس گناه از فناوری‌های روز گرفته تا پرداخت سرخوشانه جریمه‌های پارک ممنوع که هدفشان یاری به خواننده در رسیدن به خشنودی و شادکامی است. این نکته‌ها شاید نتوانند تضمین‌کننده یک زندگی خوب باشند اما دست کم شانس بیشتری برای رسیدن به آن در اختیارتان می‌گذارند.
در همان صفحات اولیه کتاب به این نکته اشاره شده که از روزگاران قدیم و از 2500 سال پیش و شاید قبل‌تر از آن انسان‌ها همواره از خودشان پرسیده‌اند معنای داشتن یک زندگی خوب چیست؟ چطور باید زندگی کنیم؟ اجزای تشکیل‌دهنده یک زندگی خوب چه هستند؟ نقش تقدیر در این میان چیست؟ نقش پول چطور؟ آیا چگونگی برخورداری از یک زندگی خوب پرسشی ذهنی یا مربوط به در پیش گرفتن نگرش خاص است؟ در چند دهه گذشته، انقلابی بی سروصدا در حوزه‌های مختلف اندیشه رخ داده است. در علوم، سیاست، اقتصاد، پزشکی و بسیاری حوزه‌های دیگر پژوهشگران این نکته را دریافته‌اند که دنیا آن قدر پیچیده است که خلاصه کردن در یک نظریه بزرگ یا تعدادی اصل علمی غیرممکن است. ما به یک جعبه ابزار ذهنی نیاز داریم مجموعه‌ای متشکل از ابزارهایی که امکان فهم بهتری از جهان را به ما می‌دهند اما در عین حال به ابزارهایی برای بهبود عملی زندگی نیز محتاجیم.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «وقتی باب دیلان در سال 2016 برنده جایزه نوبل ادبیات شد برای هفته‌ها خبری از قدردانی و پذیرش نبود، نه بیانیه‌ای و نه مصاحبه‌ای. او حتی به تماس‌های تلفنی آکادمی سوئدی متولی جایزه هم جواب نمی‌داد. انتقادها از هر طرف شروع شد. چقدر یک آدم می‌تواند ناسپاس باشد؟ چقدر متکبر! چقدر بی‌تفاوت! هنگامی که بالاخره در مصاحبه با یک روزنامه بریتانیایی پاسخی از دیلان منتشر شد. او خیلی خشک عنوان کرد: «بابت افتخاری که نصیبم شد سپاسگزارم.» باب دیلان می‌گوید: «وقتی نوشتن را شروع کردم، برایم بسیار مهم بود که بدانم دیگران در مورد کتاب‌هایم چه فکر می‌کنند، با نقدهای مثبت خوشحال می‌شدم و هرگونه انتقادی پریشانم می‌کرد. من تشویق دیگران را معیاری برای سنجش موفقیتم می‌دانستم، اما جایی در چهل و چند سالی، لحظه باب دیلانیِ من فرارسید؛ دریافتم که درک عمومی نسبت به نوشته‌های من ارتباطی به کیفیت آن‌ها ندارد و موجب بهتر شدن یا بدتر شدن آن نمی‌شود. با درک این موضوع حس کردم از زندانی که خودم ساخته بودم آزاد شده‌ام.»  «هنر خوب زیستن» نوشته رولف دوبِلی با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 23 هزار و 500 تومان از سوی مهرگان خرد منتشر شد.    


تعداد بازدید :  350