شماره ۱۳۴۹ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

تأکید جان کری بر لزوم حفظ برجام در کنفرانس امنیتی مونیخ
وزیر امور خارجه پیشین آمریکا با تأکید بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای گفت: جهان بدون این توافق جای بهتری نخواهد بود.
 به گزارش آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا روز یکشنبه (دیروز) در سخنان خود در کنفرانس امنیتی مونیخ تأکید کرد که حفظ توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی ضروری است. کری که یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد تیم میز مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا بود، تصریح کرد: من بر این باورم که اروپا و جهان باید اطمینان یابند که این توافق حفظ می‌شود؛ چراکه برگشت به عقب غیرقابل دفاع است. این دیپلماسی خوبی نیست.
وی افزود: ما می‌دانیم که جهان بدون توافق هسته‌ای با ایران چگونه خواهد بود و به‌طور قطع جای بهتری نیست. وی درحالی این اظهارات را بیان کرده است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که از منتقدان توافق هسته‌ای به شمار می‌آید، اخیرا همزمان با ادامه تعلیق تحریم‌های ایران به اروپا هشدار داد که اگر آنچه وی نقاط ضعف توافق هسته‌ای می‌خواند اصلاح نکنند، واشنگتن از این توافق خارج خواهد شد.

انتقاد کارل بیلدت به نتانیاهو: نتانیاهو در مسیر جنگ قرار دارد
رئیس شورای روابط خارجی اروپا با انتقاد شدید از اظهارات دیروز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران و فلسطین گفت: همان‌طور که انتظار می‌رود، نتانیاهو در مسیر جنگ قرار دارد.
 به گزارش ایسنا، کارل بیلدت رئیس شورای روابط خارجی اروپا با انتشار پیام‌هایی در صفحه توییتر خود به سخنان روز یکشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس امنیتی مونیخ واکنش نشان داد و بشدت از وی انتقاد کرد و نوشت: همان‌طور که انتظار می‌رود، نتانیاهو در مسیر جنگ قرار دارد. وی توافق هسته‌ای با ایران را با قرارداد 1938 مونیخ مقایسه کرد. او به دنبال صلح نیست.
وی در پیامی دیگر نوشت: ادبیات خصمانه نتانیاهو علیه ایران یادآور این است که چطور وی با همان حرارت و استدلال‌ها در حمایت از جنگ علیه عراق قبل از‌ سال 2003 صحبت کرده بود. وی مدعی شد: به‌طور قطع ایران یک پهپاد را به حریم هوایی اسراییل فرستاده است اما اسراییل نیز به‌طور مرتب حریم هوایی سوریه و لبنان را نقض می‌کند. وزیر امور خارجه پیشین سوئد همچنین نوشت: نتانیاهو ابتدا گفت که بدون امنیت نه فقط آزادی بلکه هیچ چیزی وجود ندارد، اما وی در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت که اسراییل هیچ‌گاه به فلسطین اجازه کنترل امنیت را نخواهد داد.
وی ادامه داد: نمی‌توان از این نتیجه‌گیری پرهیز کرد که احتمال وقوع یک جنگ جدید در اسراییل، سوریه یا لبنان در ‌سال 2018 بسیار بالاست. بهتر است خود را برای موج جدید و بزرگی از مهاجرت‌ها آماده کنیم. کارل بیلدت همچنین در یک پیام به اظهارات جان کری وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ اشاره کرد و نوشت: کری قدرتمندانه گفت آنچه نتانیاهو در مورد توافق هسته‌ای با ایران می‌گوید، اساسا
غلط است.

رویترز خبر داد: تلاش انگلیس، فرانسه و آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در ارتباط با یمن
خبرگزاری رویترز گزارش داد که انگلیس، فرانسه و آمریکا قصد دارند در شورای امنیت سازمان ملل با ادعای این‌که ایران به حوثی‌های یمن موشک می‌دهد، تهران را محکوم کنند. رویترز، با استناد به پیش‌نویس قطعنامه‌ای که آن را مشاهده کرده است، گزارش داد: انگلیس، آمریکا و فرانسه می‌خواهند در شورای امنیت ایران را به دلیل آنچه عدم ‌توقف ارسال موشک‌های بالستیکش به حوثی‌های یمن خوانده شده، محکوم کنند و برای نقض تحریم‌های مربوطه دست به اقدام بزنند.
 به گفته دیپلمات‌ها، این پیش‌نویس خواهان تجدید تحریم‌ها علیه یمن برای یک‌سال دیگر می‌شود و به 15 کشور عضو شورای امنیت اجازه می‌دهد تحریم‌های هدفمندی را برای هر فعالیتی مرتبط با استفاده از موشک‌های بالستیک در یمن اعمال کنند. انگلیس این قطعنامه را با همکاری آمریکا و فرانسه پیش از آن‌که روز جمعه آن را به شورا ارایه دهد، تهیه کرده است.
آمریکا و برخی متحدان منطقه‌ای‌اش ادعا می‌کنند که ایران موشک‌هایی را که حوثی‌ها‌ سال گذشته به عربستان شلیک کردند، تأمین کرده است. هرچند این قطعنامه که باید در روز 26 فوریه به تصویب برسد، احتمالا با مخالفت روسیه مواجه خواهد شد. یک قطعنامه برای تصویب در سازمان ملل نیازمند 9 رأی موافق است و هیچ‌یک از اعضای دایم شورای امنیت، یعنی روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و انگلیس نباید با آن مخالفت کنند.


تعداد بازدید :  311