شماره ۱۳۴۹ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
فینال مسابقات کشوری جنجالی شد
تهدید، تبعیض و تحریم در سنگ‌نوردی!
رئیس فدراسیون صعودهای ورزشی: هیچ‌کس تهدید نشده است

شهروند|  انتظار جنجال و حاشیه در هر رشته‌‌ای برای اهالی ورزش ایران وجود دارد به جز سنگ‌نوردی و فینال مسابقات قهرمانی کشور به مناسبت دهه فجر در زنجان! مسابقه‌ای که با جنجالی بسیار بزرگ همراه شد و ورزشکاران مختلف در اعتراض به نحوه برگزاری و سیاست‌های مسئولان تصمیم گرفتند حضور در فینال را تحریم کنند. اما ماجرا از چه قرار بود؟
اعتراض‌ سنگ‌نوردان به همه‌چیز
طبق اعلام ابوالفضل حسن‌پور یکی از شرکت‌کنندگان این رقابت‌ها همه ساله برای حضور در مسابقات قهرمانی کشور جام دهه فجر سنگ‌نوردان خودشان هزینه می‌کردند تا در مسابقات حضور پیدا کنند. با وجود این ، امکانات از سال‌های قبل کمتر و کمتر بود و کار به جایی رسید که شرکت‌کنندگان حتی غذا را هم با هزینه شخصی تهیه کردند و برای ورودی مسابقات نیز 150‌هزار تومان پرداختی داشتند. جالب اینجاست که قانون می‌گوید مسابقات باید 3مرحله‌ای برگزار می‌شد اما با تصمیم برگزارکنندگان مسابقه در دو مرحله انجام شد. اتفاقی که با اعتراض سنگ‌نوردان همراه شد. البته در جواب این اعتراض سنگ‌نوردان تهدید می‌شوند از این رشته حذف خواهند شد.
27‌میلیون درآمد و چند مدال و شاخه گل برای جایزه
بزرگترین مسابقات سنگ‌نوردی که در طول‌سال در کشور برگزار می‌شود همین قهرمانی کشور جام دهه فجر است که امسال با وجود دریافتی ورودی 150‌هزار تومانی از هر سنگ‌نورد و درآمد 27‌میلیون تومانی فقط مدال و یک شاخه گل برای نفرات برتر تهیه شد و جایزه دیگری در کار نبود تا ورزشکاران به سرنوشت پول جمع شده از مبلغ ورودی هم اعتراض کنند. جالب اینجاست افرادی که دیرتر برای حضور در مسابقات ثبت نام کرده‌اند مجبور شده‌اند 300‌هزار تومان به فدراسیون بپردازند تا مجوز حضور در جام دهه فجر قهرمانی کشور را بگیرند.
تهدید سنگ‌نوردان بعد از تحریم مسابقات
تمامی این اتفاقات و همچنین بحث‌های داوری باعث می‌شود 18نفر از ورزشکاران که همگی از بهترین‌های کشور بودند حضور در فینال مسابقات قهرمانی کشور را تحریم کردند. اتفاقی که باعث شد تنها دو شرکت‌کننده از استان‌های خراسان‌رضوی و البرز فینال را برگزار و مسئولان برگزاری مسابقات نفر بیست‌و‌یکم را که در مرحله ما قبل فینال حذف شده بود به‌عنوان نفر سوم اعلام کنند. بعد از این اتفاقات برخی از شرکت‌کنندگان در این رقابت‌ها در صفحات مجازی فیلمی را منتشر کردند که مسئول بازی‌ها به تهدید سنگ‌نوردان می‌پردازد و اعلام می‌کند در صورت عدم‌حضور در فینال، نام آنها را از لیست اعزام به مسابقات داخلی و خارجی خط خواهند زد و با این وجود 18 سنگ‌نورد روی تصمیم خود برای تحریم ماندند.
ابهام در اعزام سنگ‌نوردان به جاکارتا
طبق اعلام فدراسیون از قبل قرار بود نفرات منتخب قهرمانی کشور در زنجان به مسابقات جاکارتا اعزام شوند که حالا با اعتصاب 18سنگ‌نورد برتر کشور و تصمیم آنها برای تحریم مسابقات معلوم نیست فدراسیون چه تصمیمی در این رابطه خواهد گرفت. همان‌طور که اشاره شد نفر بیست و یکم که در دور ماقبل پایانی حذف شده بود به مقام سومی رسید و به همین دلیل نفرات برتر این مسابقات،‌ بهترین‌های سنگ‌نوردی نیستند.
رئیس فدراسیون: کسی تهدید نشد
زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی می‌گوید که در مسابقات سنگ‌نوردی جام فجر، سنگ‌نوردان به دو موضوع هزینه و داوری اعتراض داشتند اما هنوز به صورت مکتوب چیزی به دست او نرسیده است. رضا زارعی در واکنش به جنجال‌های اخیر گفته است: «در بحث داوری در همه مسابقات ایراد و مشکلاتی وجود دارد ولی اینها سبب نمی‌شود که نفراتی بخواهند مسابقات قهرمانی کشور و ملی را به خاطر خطای داوری بر هم بزنند» زارعی درباره مسائل مالی هم گفته است: «در مورد مباحث مالی نیز یک ماه قبل بخشنامه مسابقات روی سایت فدراسیون و همچنین از طریق ادارات ورزشی استان‌ها اعلام شده بود. ورزشکاران با این دید به این مسابقات آمده بودند که می‌دانستند هزینه آنها چقدر است. این هزینه‌ها همیشه و در مسابقات سال‌های قبل نیز (جام فجر و قهرمانی کشور) نیز وجود داشته است».
رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی همچنین درباره تهدید ورزشکارانی که تصمیم به تحریم مسابقات گرفتند هم گفت: «نفری که دوربین گرفته و در قرنطینه و خوابگاه فیلمبرداری و از کمبودها  تصویربرداری کرده است، دوربین را در پیراهن خود به داخل قرنطینه برده و داور و طراح را تحریک می‌کند که حرفی بزنند و او فیلم بگیرد که  از قبل برنامه‌ریزی کرده و فیلم گرفته است. هیچ‌گونه تهدیدی در این مسابقه وجود نداشته است.»


تعداد بازدید :  344