شماره ۱۳۴۹ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
پرواز شماره3704 با 66 مسافر و خدمه صبح دیروز در میان رشته کوه‌های دنا از رادار خارج شد
سقوط آسمان
190 امدادگر هلال احمر در ارتفاعات برفگیر دنا درحال جست‌وجو برای یافتن ردی از ATR72 و سرنشینان آن هستند وجود ۴۰ قله مرتفع جست‌و‌جو برای یافتن لاشه هواپیما را سخت کرده است خلبان در آخرین مکالماتش با برج مراقبت هیچ وضع غیر عادی را اعلام نکرده است با گذشت ساعت ها ،محل دقیق حادثه همچنان نامشخص بود بازماندگان سرنشینان این هواپیما دیروز با تجمع در فرودگاه مهر آباد از اهمال و کم کاری شرکت آسمان به «شهروند» گفتند

ادامه از صفحه اول|
190  امدادگر  هلال احمر  در ارتفاعات برفگیر  دنا   
در حالی که وجود ۴۰ قله مرتفع جست و جو برای یافتن لاشه هواپیما را سخت کرده است،مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر هم در توضیح آخرین اقدامات صورت گرفته برای یافتن هواپیما و مسافران این پرواز به «شهروند» گفت:«از همان لحظات نخست این حادثه تیم های جست و جو و اکیپ های امدادی به محل حادثه اعزام شدند و در حال حاضر 45 تیم واکنش سریع در منطقه مورد حضور دارند و عملیات تجسس با وجود شرایط نامناسب جوی از سوی نیروهای هلال احمر دنبال می شود.» او با اشاره به اعزام و آماده باش نیروهای هلال احمر از 5 استان به ارتفاعات«پادنا»، در توضیح بیشتر جزییات این عملیات گفت:«78 نفر در قالب 20 تیم از استان اصفهان،49 نفر در قالب 12 تیم از استان کهگیلویه و بویراحمد، 34 نفر در قالب 7 تیم امدادی از چهارمحال بختیاری، 10 نفر از استان لرستان و 10 نفر هم از استان فارس و نیز 2 تیم متشکل از 9 نیروی واکنش سریع از سازمان امداد و نجات همراه با 44 خودروی عملیاتی به منطقه محل حادثه اعزام شده اند.» رئیس سازمان امداد و نجات همچنین درباره اعزام بالگرد امدادی گفت:« آمادگی اعزام بالگرد از استان های فارس و لرستان وجود دارد. اما با توجه به شرایط کوهستانی وصعب العبور بودن منطقه، بارش باران و برف و مه غلیظ در ارتفاعات این رشته کوه عملیات به سختی پیش می‌رود.»  این در حالی است که چندین قلاده سگ زنده یاب و جستجوگر هلال احمر برای کمک به نیروهای امدادی وارد منطقه سقوط هواپیما شدند.
حضور هزاران نفر از مردم محلی در عملیات جست‌‌وجو
در حالی که نیروهای امدادی از روی زمین مشغول ردیابی محل حادثه بودند، سیگنالی از تلفن همراه یکی از مسافران این هواپیما امیدها را برای یافتن هواپیما و زنده‌بودن احتمالی تعدادی از مسافران افزایش داد. جلال پورانفر، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نخستین کسی بود كه این خبر را اعلام کرد. به گفته او این ردیابی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده بود و بر همین اساس نیروها به محل مورد نظر اعزام شدند. او همچنین درباره مکان‌یابی تقریبی محل سقوط هواپیما هم گفت: «از طریق GPS محل تقریبی سقوط هواپیما مشخص شده است؛ ولی هنوز چیزی از لاشه هواپیما یا پیکر مسافران پیدا نکرده‌ایم» اما ساعتی پس از اعلام این خبر داریوش کریمی، معاون امدادونجات هلال‌احمر استان اصفهان از بی‌نتیجه بودن جست‌وجو‌ها در محل اعلام‌شده خبر داد و گفت: «در محلی که اعلام می‌شد گوشی تلفن همراهی در آن روشن است نیز جست‌وجو انجام شد؛ اما چیزی در آن‌جا هم پیدا نشد.» در همین حال مسئولان هلال‌احمر از احتمال قرارگیری لاشه‌های هواپیمای حادثه‌دیده در نزدیکی روستایی به نام کهنگان خبر دادند، چرا که به گفته برخی مردم محلی حوالی ساعت 9 صبح صدای انفجار مهیبی در ارتفاعات نزدیک این روستا شنیده شده است. به گفته ساکنان این روستا صدای برخورد مهیبی در روستا شنیده شده است ولی تاکنون در جست‌و‌جوهای انجام‌شده توسط مردم این روستا چیزی یافت نشده است. این درحالی است که حدود یک‌هزار نفر از ساکنان این روستا و مناطق اطراف برای یافتن لاشه هواپیما و پیکر مسافران آن در تلاش‌اند. هلال‌احمر، اورژانس، پلیس و همه نهادهای مربوطه در منطقه حضور دارند و جست‌و‌جو‌ها همچنان ادامه دارد.
اطلاعات سر به مهر جعبه سیاه
نمی‌توان درباره چرایی سقوط هواپیما اظهارنظر کرد. علت این حادثه هنوز مشخص نیست. این جمله آشنا و تکراری براساس روال معمول مسئولان هواپیمایی کشوری درخصوص دلایل این حادثه اعلام کردند. صبر و تحمل روال تا بازخوانی محتویات جعبه سیاه، هرچند هنوز اطلاعات جعبه سیاه بسیاری از حوادث هوایی کشور سر به مهر باقی مانده است. با این وجود «رضا جعفرزاده» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور این‌بار به همین صحبت‌ها و جملات تکراری بسنده کرد و درباره علت بروز این حادثه گفت: «این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان در ۱۴مایلی فرودگاه از صفحه رادار محو شده است. کار کارشناسی روی موضوع درحال انجام است و بعد از بررسی همه پارامترها می‌توان در مورد چرایی موضوع اظهارنظر کرد، اما هم‌اکنون نمی‌توان در مورد چرایی موضوع سقوط هواپیمای آسمان صحبتی انجام داد. درهمین حال سیدمحمدتقی طباطبایی مدیر روابط عمومی آسمان هم با اشاره به صحبت مطرح‌شده درخصوص سابقه نقص فنی این هواپیما گفت: «این‌گونه نیست و هواپیمایی آسمان بشدت این مسأله را تکذیب می‌کند. سازمان هواپیمایی کشوری برای تمام هواپیماهای آسمان صلاحیت پرواز صادر می‌کند و این‌گونه نیست که ایرلاین‌ها هرچه دلشان بخواهند انجام دهند. ایمنی پرواز هواپیماها به‌طور دایم تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد.» این صحبت‌ها درحالی از سوی مسئولان هواپیمایی مطرح می‌شود که در 6 بهمن‌ماه امسال همین هواپیما در این مسیر به ‌علت مشکل فنی و با مهارت خلبان از میانه راه به فرودگاه مهرآباد تهران بازگشته بود. همچنین 16 آذرماه‌ سال 1392 بار دیگر مدیر فرودگاه یاسوج در پرواز «تهران- یاسوج» با همین هواپیما اعلام کرده بود که تنها 4دقیقه پس از پرواز شماره 3205، کاپیتان «حجت‌الله فولاد» خلبان هواپیما متوجه نقص فنی و از کارافتادن موتور سمت راست هواپیما شد که توانست دقایقی بعد از این پرواز، این هواپیما را در فرودگاه یاسوج سالم به زمین بنشاند.
از سویی دیگر علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: «مکالمه خلبان با مراقبت را از اول پرواز به‌طور کامل گوش دادیم هیچ نکته ای مبنی بر اتفاق یا وضعیت غیر عادی در مکالمات وجود نداشت.خلبان قبراق و سرحال در  وضعیت خوبی مکالماتش را با برج مراقبت اصفهان انجام داده بود. تحویل فرآیند ناوبری هوایی از برج مراقبت اصفهان به برج مراقبت فرودگاه  یاسوج در مکالمات واضح است .چند فروند بالگرد امدادی به منطقه اعزام و درحال جست‌وجو در طول رشته کوه دنا هستندمحل دقیق حادثه همچنان نامشخص و به‌علت وضعیت جوی اعزام تیم‌های امدادی زمینی برای یافتن لاشه یا قطعات هواپیما به سختی درحال انجام است.»

احتمال برخورد در ارتفاع 3‌هزارمتری
حسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان با اشاره به بدی آب‌وهوا در محل سقوط هواپیما و بی‌نتیجه‌بودن استفاده از بالگرد در عملیات جست‌وجو، توضیح داد: «تاکنون 2 مرتبه به منطقه، هلی‌کوپتر اعزام شده اما نتوانستند جلو بروند و به عقب برگشتند و اکنون در منطقه حضور دارند تا درصورت بهبود وضع جوی مجددا پرواز کنند. این درحالی است که براساس اعلام هواشناسی شرایط جوی نامناسب و بارش‌ها طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هم در این منطقه ادامه دارد و از اوایل یکشنبه‌شب بر شدت مه‌گرفتگی افزوده می‌شود. همچنین بیش از 40 کوهنورد به محل حادثه اعزام شده‌اند، اما شرایط جوی بسیار نامساعد است و هر لحظه بر شدت بارش برف افزوده می‌شود و شدت باد باعث ایجاد کولاک در ارتفاعات این منطقه شده است. همچنین به احتمال فراوان این هواپیما در ارتفاع بالای 3‌هزار متری با ارتفاعات دنا برخورد کرده و این مسأله با توجه به شدت بارش‌ها و وضع جوی نامناسب عملا دسترسی به آن مکان غیرممکن است.


تعداد بازدید :  1513