شماره ۱۳۶۸ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ اسفند
صفحه را ببند
مسئول برگزاری مسابقات لیگ دسته اول: فعلا نام بازیکنان را اعلام نمی‌کنیم
بحران دوپینگ در لیگ یک

شهروند|  هرسال همزمان با حساس‌شدن مسابقات لیگ دسته اول و نزدیک‌شدن به هفته‌های پایانی حواشی زیادی برای تیم‌های حاضر در این لیگ اتفاق می‌افتد. امسال هم بحث دوپینگ با مثبت‌شدن آزمایش 3 بازیکن در لیگ دسته اول حسابی حاشیه‌ساز شده است.
اعتراض باشگاه‌ها به دوپینگ
لیگ دسته اول در روزهای حساسی به سر می‌برد و هفته بیست‌وهفتم آن امروز با بازی تیم خونه‌به‌خونه و آلومینیوم اراک به پایان می‌رسد. درحالی ‌که 7 هفته تا پایان این لیگ و مشخص‌شدن تیم‌های صعود‌کننده به لیگ دسته اول و سقوط‌کننده به دسته دوم باقی‌مانده، ماجرای دوپینگ در این لیگ داغ شده است. چند روز پیش بود که اعلام شد ۳ باشگاه در لیگ دسته اول متهم به دوپینگ هستند و نمونه اولیه آزمایش بازیکنان آنها مثبت اعلام شده است. بعد از این خبر، مدیران و مربیان برخی از باشگاه‌ها نسبت به رواج دوپینگ در این مسابقات ابراز نگرانی کردند. ماجرا وقتی حساس‌تر می‌شود، که هنوز نام بازیکنان دوپینگی اعلام نشده و برخی از باشگاه‌ها نسبت به این موضوع معترض هستند.
فعلا نام بازیکنان دوپینگی منتشر نمی‌شود
طبق قوانین سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ، برای این‌که نام یک ورزشکار دوپینگی اعلام شود، مراحل و سلسله‌مراتب قانونی باید طی شود و بدون طی این مراحل، اعلام نام ورزشکار از سوی هر نهاد یا فدراسیون یا رسانه تخلف آشکار است و ورزشکار متهم به دوپینگ می‌تواند به دادگاه عالی ورزش (CAS) شکایت ببرد. از آنجا که در سه مرحله، ورزشکار اجازه اعتراض به رأی صادرشده را دارد تا زمانی که رأی نهایی توسط کمیته استیناف نادو اعلام نشود، نام بازیکن متهم نباید انتشار پیدا کند. به همین دلیل است که هنوز نام 3 بازیکن متهم به دوپینگ در لیگ دسته اول منتشر نشده است. محمودزاده، مسئول برگزاری مسابقات لیگ دسته اول درباره این موضوع می‌گوید: «در فصل جاری بازیکنانی از سه باشگاه لیگ دسته اول متهم به دوپینگ هستند که فرصت برای اعتراض یک باشگاه درحال اتمام است که پس از آن نام بازیکن دوپینگی توسط فدراسیون پزشکی ورزشی اعلام می‌شود. ۲ باشگاه دیگر لیگ یکی هم هنوز فرصت قانونی برای اعتراض دارند و درصورتی که به رأی اعتراض نکنند، نام بازیکنان متهم به دوپینگ اعلام خواهد شد.» این درحالی است که رسانه‌ها اقدام به گمانه‌زنی برای مشخص‌شدن نام بازیکنان متهم کرده‌اند که شنیده می‌شود یکی از این بازیکنان،‌ هافبک هجومی تیم مدعی صعود به لیگ برتر است که عملکرد خوبی در فصل اخیر داشته و یکی از مهره‌های تاثیرگذار تیمش هم محسوب می‌شود. ظاهرا دو بازیکن دیگر هم از تیم‌هایی هستند که در میانه جدول لیگ دسته اول حضور دارند.


تعداد بازدید :  264