شماره ۱۳۶۹ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۴ اسفند
صفحه را ببند
آمادگی صلیب‌سرخ جهانی برای کمک به تخلیه غیرنظامیان از مناطق جنگی سوریه

کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام آمادگی برای مشارکت در عملیات تخلیه بشردوستانه غیرنظامیان در سوریه، خواستار رعایت قوانین و استانداردهای مربوط به چنین عملیات‌هایی از جانب تمام طرف‌های مخاصمه در این کشور شد. به گزارش ایسنا، دفتر مرکزی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ژنو با صدور یک بیانیه خبری برای راهنمایی مسئولان عملیات تخلیه بشردوستانه غیرنظامیان از غوطه شرقی، عفرین یا هر مکان دیگر در سوریه، خواستار رعایت قوانین و استانداردهای بشردوستانه مربوط به چنین عملیاتی شد.
براساس این بیانیه، تمام طرف‌‌های مخاصمه باید همیشه و ازجمله در زمان عملیات تخلیه، غیرنظامیان و هر کسی را که مشارکت مستقیمی در خصومت‌ها ندارند، مورد احترام و حمایت قرار دهند.
بنا به گزارش کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ تاکنون هیچ‌یک از طرفین مخاصمات درباره عملیات تخلیه تماسی با این سازمان نگرفته‌‌اند و در نتیجه تاکنون این سازمان در این عملیات دخیل نبوده است. همچنین کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ اعلام كرد که آماده همکاری با طرفین مخاصمه است تا از رعایت استانداردها و قوانین زیر در زمان انجام عملیات تخلیه بشردوستانه اطمینان حاصل شود:
- کسانی که خارج می‌شوند باید از قبل نسبت به شروط قید‌شده در توافقنامه مقصد و روند تخلیه مطلع شوند.
 - غیرنظامیان باید به انتخاب خود اجازه داشته باشند تا محل را ترک کرده و یا در همان مکان باقی بمانند.
 - غیرنظامیان باید تحت هر شرایطی چه بمانند و چه بروند، در برابر حملات تحت حمایت باشند.
- برای غیرنظامیانی که تخلیه می‌‌شوند باید گذرگاه امنی تدارک شود.
- تمامی اقدامات لازم جهت اطمینان از حفظ وحدت خانواده‌‌ها باید انجام شود.
 - با غیرنظامیان، بازداشت‌شدگان و کسانی که دیگر مشارکت مستقیمی در مخاصمات ندارند، باید بدون در نظر گرفتن وضعیت، دین، نژاد و گرایشات سیاسی آنان به شکلی انسانی و بر مبنای حقوق بین‌‌الملل رفتار کرد.
- نباید تخلیه‌شوندگان را از دسترسی به ملزومات ضروری برای بقا محروم کرد و یا در زمان عملیات تخلیه یا بعد از آن مانع از دسترسی آنان به کمک‌‌ها و خدمات بشردوستانه شد.
- تخلیه‌شوندگان باید اجازه برداشتن و حفظ مقدار معقولی از لوازم شخصی خود را تا حدی که مانع عملیات تخلیه نشود، داشته باشند. اسناد مالکیت و اشیای باارزش، مدارک هویت و قبض‌‌های برق و آب ازجمله مهمترین این لوازم هستند.
- اشخاص دارای نیازهای خاص و آسیب‌‌پذیر مانند زخمی‌‌ها و بیماران، کودکان بدون همراه و جدا‌مانده، سالمندان و افرادی که دارای ناتوانی جسمی هستند، باید از حمایت و مراقبت خاص برخوردار شوند.
- در مقصد عملیات تخلیه، آوارگان غیرنظامی باید از آزادی رفت و آمد، دسترسی به سرپناه‌هایی با شرایط قابل قبول، بهداشت، درمان، ایمنی، تغذیه مناسب، خدمات عمومی و حمایتی و فرصت‌‌های معیشتی برخوردار باشند.
- فعالان بشردوستانه باید اجازه دسترسی به سایت‌های مقصد را داشته باشند و بتوانند امور تخلیه‌شدگان را پیگیری کنند تا با ارزیابی نیازهای ایشان پس از آوارگی، به ارایه خدمات و کمک‌‌های بشردوستانه به ایشان بپردازند.
- عملیات تخلیه باید اقدامی موقت قلمداد شود و آوارگان حق دارند تا به مجرد این‌که دلیل آوارگی آنان برطرف شد به خانه‌های خود بازگردند. آنان باید اطلاعات دقیقی از چشم‌‌انداز موجود برای بازگشت به خانه دریافت کنند.


تعداد بازدید :  153