شماره ۱۳۶۹ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۴ اسفند
صفحه را ببند
اخبار جهان

هشدار لاوروف به آمریکا درباره تدابیر غیرمسئولانه
ایسنا| وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه ضمن بررسی مسائل مختلف و دو‌جانبه گفت: روند تحویل اس – ۴۰۰ به ترکیه را سرعت می‌بخشیم. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
لاوروف در بخشی از اظهاراتش با بیان این‌که از قصد و نیت آمریکا مبنی بر تأسیس پایگاه‌ها در سوریه خبر دارد، گفت: «آمریکا برای تجزیه سوریه به راه‌های مختلف و تمرکز بر این کشور برای همیشه اقدام می‌کند.» وی تأکید کرد، درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در غوطه شرقی نیز اقدامات تشنج‌آمیزی در جریان است. وزیر خارجه روسیه تصریح کرد، روسیه به آمریکا شدیدا نسبت به تدابیر غیرمسئولانه در سوریه هشدار داده است.
لاوروف گفت: «معمولا آمریکا توجه جامعه جهانی را به مسأله غیرنظامیان و تلفات غیرنظامیان بی‌گناه جلب می‌کند و از این بهانه برای اعمال قدرت ائتلاف آمریکایی بهره‌برداری می‌کند درحالی‌که ما از تمامی کانال‌ها به آمریکا هشدار دادیم.» وی ابراز امیدواری کرد، آمریکا این طرح‌های غیرمسئولانه را کنار بگذارد.
از سوی دیگر مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: «دو طرف در این دیدار بر گسترش همکاری‌ها در مسائل منطقه‌ای و تلاش برای یافتن راه حل تأکید کردند.» وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد، آنکارا با آمریکا در زمینه لزوم خروج کردها از عفرین و منبج سوریه اتفاق نظر دارد. چاووش اوغلو با بیان این‌که شاهد تغییرات مثبت در خاک سوریه هستیم، تصریح کرد: ترکیه، روسیه و ایران از تمامیت ارضی سوریه به‌طور کامل حمایت می‌کنند. وی تأکید کرد: «تشکیلاتی مثل النصره در سوریه هستند که باید با روسیه در سوریه علیه آنها بجنگیم.»

درخواست انگلیس برای نشست اضطراری شورای امنیت درباره ترور جاسوس روس
ایسنا|  با بالا گرفتن مناقشه بر سر حمله به یک جاسوس سابق روسیه و دخترش با عامل اعصاب در انگلیس و متهم شدن مسکو به دست داشتن در سوء قصد، لندن خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل در این خصوص شد. انگلیس با درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت، خواهان بررسی نقش احتمالی روسیه در این موضوع شده است. وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده که هدف از این نشست ارایه یافته‌های کمیته تحقیقات به اعضای شورای امنیت درباره سوء قصد به جان جاسوس روس است. همچنین منابع دیپلماتیک انگلیسی اعلام کردند که دولت لندن در واکنش به این اقدام تعدادی از دیپلمات‌های روس را اخراج خواهد کرد و تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال می‌کند. انگلیس همچنین قصد دارد که فعالیت رسانه‌های روس در انگلیس را محدود کند. رهبران اتحادیه اروپا نیز قرار است در یک نشست شورای اروپا درباره این مناقشه بحث و بررسی کنند.
در همین حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت، روسیه هیچ ارتباطی با حادثه مسموم شدن این جاسوس سابق روس با ماده اعصاب در انگلیس نداشته و ادبیات اعلام اولتیماتوم از سوی بریتانیا علیه روسیه را نمی‌پذیرد.
براساس گزارش خبرگزاری ایتارتاس، پسکوف گفت: «موضع مسکو کاملا شناخته شده است و این موضع از طریق مجاری دیپلماتیک به لندن ابلاغ شده است.»
او اظهار کرد: «مسکو هیچ ارتباطی با این حادثه که در انگلیس رخ داد ندارد و مطلقا اتهامات بی‌پایه و اساس علیه خود را که هیچ‌گونه سند و مدرکی برای پشتیبانی از آنها ارایه نشده نمی‌پذیرد و ادبیات اعلام اولتیماتوم را نیز نخواهد پذیرفت.» وی افزود: «روسیه حاضر به همکاری در تحقیق درباره این اتفاق است اما هیچ‌گونه اعلام آمادگی متقابل از جانب بریتانیا برای یک چنین همکاری دریافت نکرده است.»
پسکوف تأکید کرد: «ما امیدوار هستیم که عقل سلیم غلبه پیدا کرده و دیگر کشورها دست‌کم فکر نکنند مدرکی در این ارتباط وجود دارد یا وجود ندارد و این‌که این سرزنش‌ها علیه مسکو پایه و اساسی در پشت خود دارند.» کرملین همچنین هشدار داد که هرگونه اقدامی که ترزا می ‌انجام دهد با یک «پاسخ» مواجه خواهد شد.

مرکل بار دیگر صدراعظم آلمان شد
ایسنا|  قانونگذاران آلمانی دیروز (چهارشنبه) بار دیگر آنگلا مرکل را برای چهارمین دوره و احتمالا آخرین بار برای کرسی صدراعظمی انتخاب کردند. قانونگذاری با ۳۶۴ رأی موافق در برابر ۳۱۵ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع به نفع صدراعظمی مرکل ۶۳ساله رأی دادند. ۲۱ عضو پارلمان نیز یا غایب بودند یا رأی‌های غیرمعتبر انداختند. مرکل پس از این رأی‌گیری به قانونگذاران گفت: رأی را قبول می‌کنم. پس از این رأی‌گیری مرکل برای ادای سوگند به کاخ ریاست‌جمهوری فرانک والتر اشتاین‌مایر  رفت.


تعداد بازدید :  403