شماره ۱۳۶۹ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۴ اسفند
صفحه را ببند
میز سیاست

زمانی که همه سکوت کرده بودند
 من نامه رد صلاحیت احمدی‌نژاد را نوشتم
جماران نوشت: احمد توکلی درباره لزوم ایجاد سامانه اطلاع‌رسانی حقوق و مزایای مسئولان تا پایان‌ سال گفت: نه‌تنها کارکنان دولت باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند، بلکه همه اجزای حکومت باید در این زمینه شفاف‌سازی کرده و اطلاعات دریافتی خود را در این سامانه منتشر کنند. رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: برای برگزاری راهپیمایی باید از وزارت کشور جواز گرفت؛ زیرا این مسأله جزو امنیت ملی و زیر نظر وزارت کشور است و ممکن است دشمنان مردم از تجمع بدون مجوز سوءاستفاده کنند. در گذشته وزارت کشور برای دادن مجوز به تجمعات و راهپیمایی‌ها سختگیر بود؛ اما پس از حضور خودجوش مردم در راهپیمایی‌های دی‌ ماه، رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهوری و مقامات وزارت کشور در این‌باره اعلام کردند که تظاهرات و راهپیمایی با جواز حق مردم است، زمینه برای این امر مساعد شده است. توکلی گفت: طبق قانون برای تمامی گروه‌های سیاسی و مدنی در کشور این امکان وجود دارد که از وزارت کشور برای برگزاری راهپیمایی و تجمع اعتراضی درخواست مجوز کنند. قانون به‌صراحت گفته است که این حق مردم است. هر «ان‌جي‌او»يي طبق آیین‌نامه مصوب هیأت وزیران‌ سال 1374 حق این کار را دارد که جهت برگزاری راهپیمایی و تجمع درخواست مجوز کند. وی با بیان این‌که معترض‌ترین و صریح‌ترین نماینده مجلس در دوره احمدی‌نژاد بودم، گفت: وقتی دیدم که او مجددا کاندیدای ریاست‌جمهوری شد، نامه‌ای برای رد صلاحیتش نوشتم و این در حالی بود که بسیاری دیگر سکوت کرده بودند؛ دوستان انصاف را رعایت کنند! من از تمام مخالفان احمدی‌نژاد فعال‌تر بودم. امروز همگی باید فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی به این قانون عمل کنیم. دولت مسئول اجرای این کار است. همه نهادها و قوای سه‌گانه نیز باید حقوق و مزایای خود را اعلام کنند و نتیجه عمل به این قانون شامل حال همه خواهد شد. نماینده سابق مجلس در پاسخ به منتقدانی که می‌گویند چرا وی زمانی که نماینده مجلس بود، این موضوع را پیگیری نمی‌کرد، گفت: ما طبق مقررات قانونی موضوع سازمان‌های مردم‌نهاد حق این کار را داریم که برای برگزاری راهپیمایی و تجمع درخواست مجوز دهیم، اما هنگامی که نماینده مجلس بودم، نمی‌توانستم این کار را انجام دهم.
انتقاد تند پسر آیت‎الله کاشانی
 از نامگذاری خیابانی به نام «مصدق»
نامه‌نیوز نوشت: سیدمحمود کاشانی پسر آیت‌الله کاشانی و استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: اقدام پاره‌‌‌ای از اعضای شورای شهر برای نامگذاری خیابانی به نام مصدق در راستای دیگر از اقدامات ضدمیهنی آنان است. انتخابات شوراها در تهران در این دوره و در ادوار گذشته با معیارهای انتخابات آزاد و عادلانه برگزار نشده است؛ همین امر زمینه‌ساز اقدامات مجرمانه‌‌ای چون تراکم‌فروشی و پایمال‌کردن مقررات شهرسازی از سوی اعضای این شورا و شهرداران برگزیده آنان شده و ساکنان این شهر را گرفتار آلودگی شدید هوا، ترافیک‌های سنگین و دايمی، گسترش بی‌سابقه بزهکاری و انواع مصايب دیگر کرده است. قطعا اشخاصی که با قانون غیراستاندارد شوراها که ساختار فساد‌برانگیز آن مربوط به‌ سال 1290 خورشیدی و 106‌سال پیش است به این شورا راه یافته‌‌اند، نمایندگان حقیقی شهروندان در پایتخت کشور نیستند. او ادامه داد: اصولا نامگذاری خیابان‌های شهرها به نام شخصیت‌ها، به دلیل کارهای ارزشمند علمی، دفاع از میهن در مبارزات سیاسی و دفاع از مرزهاست ولی در پرونده زندگی سیاسی مصدق هیچ برگ روشنی وجود ندارد. او از نوجوانی در خدمت سیاست انگلستان در ایران بوده ولی همیشه نقش خود را با پنها‌نکاری و فریبکاری انجام داده و از همین‌ ‌رو همیشه حتی در دوران نخست‌‌وزیری خود تاکنون از تبلیغات دایمی بی‌‌بی‌‌سی فارسی برخوردار بوده است ولی این تبلیغات هرگز نتوانسته است حقیقت را برای همیشه پنهان سازد. خوشبختانه در پرتو پژوهش‌هایی که در خلال 60‌ سال گذشته در ایران و جهان انجام شده، نقش حقیقی مصدق با اسناد و مدارک تاریخی فراوان روشن شده است.
مقام معظم رهبری به شریعتی علاقه‌مند بود
تسنیم نوشت: حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی از اساتید اخلاق و شاگرد امام‌خمینی از سخنرانی‌ای روایت کرد که در آن مانع پولشویی بنی‌صدر شد.حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی از علاقه رهبری انقلاب به علی شریعتی این‌گونه گفت: آیت‌الله خامنه‌ای به دکتر شریعتی علاقه‌مند بود که من هم به احترام آقای خامنه‌ای، احترام ایشان را نگه می‌داشتم، چون آقای خامنه‌ای را به دلیل این‌که روحانی، طلبه و اهل علم بود، بیشتر از دکتر شریعتی دوست داشتم. دکتر شریعتی معتقد بود که روشنفکری از طریق جوان‌ها باید وارد خانه شود ولی محمد‌تقی شریعتی، پدرش با طرز تفکر او مخالف بود. شریعتی از من بزرگتر بود و جایی با هم در ایام جوانی درگیر شده بودیم.او ادامه داد: بینی و بین‌الله با هیچ‌کسی بد نیستم. اصولگرا و اصلاح‌طلب هم ندارد. من نمی‌خواهم با کسی قهر کنم، دعوای ما با شریعتی بیشتر بچگانه و در مورد موضوعات اجتماعی بود. در آخر هم که می‌خواست از کشور خارج شود با من خداحافظی کرد به او گفتم ما دیگر همدیگر را نمی‌بینیم. نمی‌خواستم کسی از من رنجیده شود، ارتباط زیادی هم با هم نداشتیم. او پیش از رفتن از من عذرخواهی کرد و روی هم را بوسیدیم و رفت. یادم هست آقای خلخالی نطق پیش از دستوری در‌ سال چهارم نمایندگی مجلسش داشت و گفت شما رهبر زمان هستید و شما باید فتوا بدهید و چنین و چنان. همان‌جا امام‌خمینی نامه زد و آقای‌ هاشمی نیز گفت که باید نامه امام را بخوانم. امام در آن نامه نوشته بودند که به آقایان بگویید این مسائل مربوط به علمای بزرگ است و نه به من طلبه. شما وظیفه دارید رأی خود را درست بدهید، اگر خلاف شرع حکم بدهید شورای نگهبان برمی‌گرداند.
زیباکلام: به رأی دادگاه اعتراض می‌کنم
ایسنا نوشت: صادق زیباکلام با اشاره به محکومیتش از سوی دادگاه انقلاب گفت: دو روز گذشته رأی دادگاه به من ابلاغ شد و حسب قانون 20 روز برای اعتراض زمان دارم و من قطعا به رأی صادره اعتراض خواهم کرد.
صادق زیباکلام اظهار کرد: به دنبال مصاحبه‌ای که با رادیو «دویچه وله» آلمان پیرامون ناآرامی‌ها و اغتشاشات دی‌ ماه داشتم، دادسرای فرهنگ و رسانه با تشکیل پرونده‌ای من را به تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب علیه نظام متهم کرد. پرونده در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی مورد رسیدگی قرار گرفت. 21 اسفندماه دادگاه با حضور نماینده دادستان برگزار شد و روز بعد آن یعنی 22 اسفندماه رأی به من ابلاغ شد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به عناوین اتهامی در پرونده‌اش مبنی بر تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب علیه نظام، گفت: براساس ماده 500 قانون مجازات اسلامی دادگاه می‌تواند به متهم از سه ماه تا یک ‌سال حبس بدهد، اما در حکم صادره برای من 18 ماه در نظر گرفته شده، در حقیقت 6 ماه بیشتر لحاظ شده است. دلیل این موضوع نیز این‌گونه گفته شد من پرونده‌ای مشابه با موضوع مصاحبه با دویچه‌وله داشتم و چون در آن پرونده محکومیت قطعی داشتم، این موضوع را تکرار جرم محسوب کرده و 6 ماه اضافه به علت تکرار جرم بوده است.
زیباکلام گفت: براساس رأی دادگاه، دو‌ سال از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی منع شده‌ام، یعنی انجام مصاحبه با رسانه‌های داخلی و خارجی، نوشتن مقالات و شرکت در اجتماعات؛ البته صدور چنین احکامی سابقه داشته است. علاوه بر این موارد، من را دو ‌سال از حضور در فضای مجازی منع کرده‌اند، البته این موضوع برای نخستين‌بار اتفاق افتاده است. تا آنجا که می‌دانم برای نخستين‌بار است که قانون می‌گوید فردی نباید در فضای مجازی حضور داشته باشد.

 


تعداد بازدید :  317