شماره ۱۳۶۹ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۴ اسفند
صفحه را ببند
عبور دولت از گردنه استیضاح
جلسه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی صبح دیروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد

شهروند| جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه بیست‌و‌سوم اسفند به ریاست علی لاریجانی و با دستور بررسی طرح استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد و درنهایت استیضاح از مجموع 220 رأی ماخوذه، با 117 رأی مخالف استیضاح، 105 رأی موافق استیضاح و 7 رأی ممتنع، رأی نیاورد تا همچنان حجتی به مسئولیت خود در کابینه دوازدهم ادامه داده و وزیر کشاورزی باقی بماند.
عدم توانایی در تنظیم بازار محصولات داخل، بی‌توجهی به گزارشات سازمان بازرسی در تخلفات مالی شرکت‌های تابعه وزارتخانه، عدم اجرای الگوی کشت، بی‌توجهی به صنایع تبدیلی، صدور مجوز استفاده از کودهای غیراستاندارد و بی‌توجهی به وضع واردات محصولات تراریخته از محورهای استیضاح حجتی اعلام شده بود.
استیضاح و موضع فراکسیون‌ها
از مواضع فراکسیون‌ها قبل از برگزاری جلسه استیضاح تا حدودی مشخص بود که چه فرجامی خواهد داشت؛ سخنگوی نمایندگان ولایی در این مورد گفت که این فراکسیون درباره استیضاح وزیر کشاورزی موضع فراکسیونی ندارد و هر نماینده بنا به تشخیص خود رأی داد. همچنین نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین مجلس گفت که این فراکسیون درباره استیضاح وزیر جهاد کشاورزی موضعی ندارد. سخنگوی فراکسیون امید مجلس هم از اعلام مخالفت این فراکسیون با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی خبر داد.
موافقان استیضاح چه گفتند؟
سخنان موافقان استیضاح بعضا با مواضع تند و تیزی همراه بود مبنی بر این‌که عملکرد وزیر جهاد کشاورزی، کشاورزان، عشایر و روستاییان را به خاک سیاه نشانده است. صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از عملکرد وزیر گفت که آقای حجتی شما کشاورزان، عشایر و روستاییان را به خاک سیاه نشاندید. وی با بیان این‌که کشاورزی موتور محرکه رشد اقتصادی است، در اظهارنظری مدعی شد که عملکرد حجتی موجب شده که شهرهای کوچک از جمعیت خالی شوند.
علی وقف‌چی، عضو کمیسیون کشاورزی نیز در جلسه استیضاح وزیر کشاورزی گفت: عدم استفاده از نظرات کشاورزان پیشرو و نداشتن استراتژی برای صادرات‌محور کردن کشاورزی باعث بدبختی احوال کشاورزان و همچنین مدیریت سنتی و ناکارآمد
 شده است. نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه که همیشه پای ثابت موافقان استیضاح بوده نیز به‌عنوان موافق استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که وزیر جهاد کشاورزی هیچ کاری برای حل مشکلات مردم انجام نمی‌دهد، گفت: کشاورزی تعطیل شده و وزارت جهاد کشاورزی تبدیل به وزارت واردات و زمین‌خواری شده است. وی گفت: ما قبل از استیضاح وزیر چند بار با او حرف زدیم ولی ترتیب اثری داده نشد. ما به دنبال حل مشکلات مردم هستیم، اما انگار وزیر نمی‌خواهد کاری برای حل مشکلات مردم انجام دهد. زهرا سعیدی در موافقت با طرح استیضاح محمود حجتی گفت: مشکل عظیم کشاورزان مدتی است به تجمع مقابل مجلس و وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی رسیده است. نماینده مردم مبارکه در مجلس با انتقاد به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در حوزه توزیع آب گفت: درحالی‌که مواد ۱۸ و ۲۱ قانون توزیع عادلانه آب، توزیع آب را برعهده وزارت جهاد کشاورزی قرار داده و ماده ۲۶ این قانون وزارت نیرو را به نظرخواهی از وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص آب موظف کرده است، اما چرا وزارت جهاد کشاورزی به این قانون و در حقیقت به عهدی که برعهده دارد، عمل نمی‌کند؟
امیدوارم نارسایی‌هایم
در پی تذکرات نمایندگان رفع شود
محمود حجتی نیز در جلسه استیضاحش با دفاع از عملکرد 6‌سال گذشته خود ابراز امیدواری کرد که ضعف‌ها و نارسایی‌هایش در پی تذکرات و صحبت‌های نمایندگان در جلسه استیضاح به مرور زمان رفع شود. وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که اساس نگاهم در بخش کشاورزی استفاده از ظرفیت‌های داخلی به‌ویژه ظرفیت‌های نهفته در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور یکپارچگی در وزارت جهاد کشاورزی را تحقق بخشیدم تا جامعه کشاورزی و عشایری با وجود خشکسالی بلندمدت دستاوردهای موفقی در تاریخ کشاورزی کشور رقم بزند. حجتی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد و تقویت ارتباط وزارت جهاد کشاورزی ایران با مراکز تحقیقاتی بین‌المللی و حمایت‌های دولت و مجلس و بکارگیری فناوری‌ها و تجهیزات مدرن روز به اهداف و چشم‌اندازهای تعیین شده برسیم. وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که از گرفتاری‌های کشاورزان آگاهم، گفت: وزارت جهاد کشاورزی با درک عمیق ضرورت برنامه‌ریزی از سفره تا مزرعه و تأمین نهاده‌های کشاورزی مسئولیت سنگین اجرای قانون تمرکز وظایف را پذیرفت و تولید را با بازار گره زد و کارهای بزرگی را از طریق پروژه‌های مختلف رقم زد. با رفع برخی موانع تولید و صادرات، رشد بخش کشاورزی طی پنج‌سال گذشته براساس گزارش بانک مرکزی به صورت مستمر مثبت بوده است. این رشد چیزی در حدود چهار تا پنج‌درصد بوده است. وی گفت: همچنین در بخش تولید محصولات کشاورزی با رشد ۲۵‌میلیون تنی، تولید محصولات کشاورزی را از طریق دانش، فناوری و تجهیزات مدرن به ۱۲۲‌میلیون تن افزایش دادیم که در پی آن واردات محصولات کشاورزی چهار تا پنج‌میلیون تن کاهش یافت آن ‌هم زمانی که جمعیت کشور بالغ بر چهار، پنج‌میلیون نفر افزایش یافت. وی تأکید کرد که تلاش تمام کارخانه‌ها پرداخت بدهی کشاورزان است. براساس آخرین گزارشی که از رئیس سندیکا گرفتم، ‌بیش از ۷۰‌درصد طلب کشاورزان پرداخت شده است.
مخالفان استیضاح چه گفتند؟
حبیب‌الله نیکزادی‌پناه، نماینده مردم بم ازجمله نخستین نمایندگانی بود که در مخالفت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما باید ببینیم که آقای حجتی وزارتخانه را در چه وضعیتی تحویل گرفت. ما نباید تنها امروز را ببینیم. حجتی وزارتخانه را از نابودی نجات داد. نماینده مردم بم در مجلس افزود: ایشان یک وزارتخانه ورشکسته را که هرکدام از کارکنانش در جایی مشغول بودند، تحویل گرفت و با وجود بی‌تدبیری که ایجاد شده بود، وزارتخانه را سروسامان دادند و اکنون همه در جای مشخصی مشغول به کار هستند. زمانی که ایشان وزارتخانه را تحویل گرفت، ما گوشت، گندم، لبنیات و شکر را وارد می‌کردیم، اما امروز این‌گونه نیست. ایشان یک وزارتخانه را از نابودی نجات دادند. نیکزادی‌پناه در ادامه گفت: امروز ما در هر نقطه مشکل کشاورزی داریم. باید ببینیم که علت اصلی این مشکل چیست. این مشکل به ایشان ربطی ندارد. ایشان توانسته مشکل را کنترل و کم کند. غلامعلی جعفرزاده ‌ایمن‌آبادی در جایگاه مخالفت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که حجتی از سرمایه‌های کشور است، از نمایندگان خواست که به وی رأی دهند و نگذارند که کشاورزی بی‌‌وزیر بماند. وی درخصوص اقدامات حجتی گفت: تولیدات محصولات کشاورزی در‌ سال ۹۲، ۹۷‌میلیون تن بود و اکنون به ۱۲۲‌میلیون تن رسیده است. تولید انواع محصولات کشاورزی از سال ۹۲ تا‌ سال ۹۶ سالانه ۵‌میلیون تن و در مجموع ۲۵‌میلیون تن بوده است. کل تولیدات در ‌سال ۵۷، ۲۵‌میلیون تن بوده که در این دوره پنج‌ساله آقای حجتی معادل آنچه تا ‌سال ۵۷ بوده است. افزایش صادرات، کاهش واردات و بهبود کسری تراز تجاری کشاورزی معادل ۵‌میلیون دلار بوده است. جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی افزود: تراز تجاری کشاورزی و غذا از منفی ۸‌میلیون دلار در ‌سال ۹۲ با صرفه‌جویی ارزی ۵‌میلیون دلاری به منفی ۳‌میلیون دلار رسیده، ذخایر راهبردی گندم از ابتدای ‌سال ۹۲ تا ‌سال‌ جاری افزایش پیدا کرده است. خرید تضمینی گندم از حدود ۴‌میلیون تن به ۹‌میلیون تن در ‌سال ‌جاری افزایش پیدا کرده و در دو‌سال آخر ۲۰‌میلیون تن از کشاورزان خریداری
شده است. همچنین نیاز مصرف کشور حدود ۰.۲‌میلیون تن برآورد شده و واردات شکر کاهش پیدا کرده است. محسن کوهکن، نماینده اصولگرای مجلس به‌عنوان موافق استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر این‌که استیضاح حق نمایندگان است، گفت که وزیر جهاد کشاورزی برنامه‌ای برای حل مشکلات در این حوزه ندارد. وی افزود: این‌که با کم شدن بارش باران کشت گندم کم شده و در مقابل با افرایش بارش، کشت نیز زیاد شود، روند معمولی است. ‌آقای وزیر باید بگوید که چطور این شرایط را مدیریت کرده و بر تولید محصولاتی همچون سیب‌زمینی و پیاز چه مدیریتی داشته که اکنون روی دست کشاورزان مانده است. مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود نیز در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی، حجتی را مسئول رواج سونامی سرطان در کشور دانست.
دفاع آخر وزیر
حجتی از برنامه‌هایش برای عضویت بخش کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی آسیایی و اروپایی سخن گفت و اظهار کرد: سه‌سال قبل حتی مجوز صادرات یک کیلو ماهی، میگو، قزل‌آلا و لبنیات به روسیه را نداشتیم اما طی یک‌سال گذشته با مذاکرات فشرده‌ای که انجام دادیم، این مانع رفع شد و اکنون صادرات لبنیات و آبزیان به روسیه انجام می‌شود. حجتی بخش کشاورزی را کماکان نیازمند حمایت مجلس دانست و افزود: دنیا به بخش کشاورزی نگاه بسیار ویژه‌ای دارد، به نحوی که یارانه‌های فوق‌العاده کلانی را به این بخش اختصاص می‌دهد اما در ایران بخش کشاورزی کمترین حمایت‌ها را دارد.
هیأت‌رئیسه فکری برای استیضاح کند
بعد از پایان استیضاح بود که بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید در گفت و گو با ایسنا با بیان این‌که حداقل از یکی از استیضاح‌ها به‌عنوان استیضاح کثیف یاد می‌کنم، گفت: لازم است هیأت‌رئیسه برای کُند نشدن تیغ نظارتی مجلس چاره‌ای بیندیشد. بهرام پارسایی در پایان جلسه علنی دیروز بعد از پایان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در اخطاری با استناد به اصل 67 قانون اساسی گفت: امید ملت به ماست و قدرت مجلس نیز بیشتر از بعد نظارتی است یعنی بیان تذکر، اخطار، سوال و استیضاح گرفته می‌شود. در استیضاح‌های اخیر با وجودی که حق قانونی نمایندگان بوده، می‌توانم بگویم که حداقل از یکی از استیضاح‌ها باید به نام استیضاح کثیف یاد کرد. پارسایی افزود: لازم است رئیس مجلس و هیأت‌رئیسه برای کُند نشدن تیغ نظارتی مجلس چاره‌ای بیندیشند، چون به نظر می‌رسد اتفاقات بسیار نگران‌کننده‌ای رخ داده است.

 


تعداد بازدید :  261