شماره ۱۳۶۹ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۴ اسفند
صفحه را ببند
میزبان نمونه!
هواداران استقلال و تراکتورسازی به بهترین شکل از تیم‌های ایرانی میزبانی کردند و رکورد تماشاگران آسیا را شکستند

شهروند| آخرین میزبانی‌های رسمی باشگاه‌های ایران در ‌سال ۹۶ اتفاق ویژه‌ای را در خود جای داده بود. استقلال و تراکتورسازی که رکورددار بیشترین تعداد هوادار در هفته چهارم لیگ قهرمانان آسیا شدند، در جریان میزبانی‌های خود از تیم‌های اماراتی هیچ بهانه‌ای دست ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا و مسئولان تیم‌های حریف ندادند. هواداران ایرانی درحالی ‌که پیش‌بینی می‌شد شب چهارشنبه آخر‌ سال مثل ادوار گذشته از بمب‌های دستی و نارنجک استفاده کنند، با درک حساسیت‌ها تنها به تشویق تیم خود پرداختند و حتی با وجود ناکامی تیم‌های خود در کسب ۳ امتیاز از کوره در نرفته و آرام ورزشگاه را ترک کردند.
شب شلوغ اما آرام آزادی
استقلال یکی از پرتماشاگرترین بازی‌های خود را در سال‌های اخیر مقابل العین انجام داد. دلیل حضور پرشور هواداران در یک روز وسط هفته هم از دید خیلی از کارشناسان اتفاقاتی بود که در بازی رفت افتاد. آبی‌پوشان با این‌که تا آستانه شکست تیم اماراتی در خانه خودش قرار داشتند، با اشتباهات عجیب داور مالزیایی به یک امتیاز قناعت کردند. همین ماجرا انگیزه هواداران تیم آبی‌پوش پایتخت را برای رقم‌زدن یک پیروزی شیرین در بازی برگشت در ورزشگاه آزادی افزایش داده بود. خیلی زود هواداران استقلال با وجود مشغله‌های شب عید راهی ورزشگاه شدند و سکوهای استادیوم آزادی یکی، دو ساعت قبل از شروع بازی تکمیل شد. برخلاف اکثر مواقع که ورزشگاه آزادی پر از تماشاگر می‌شود، این‌بار نه شاهد فحاشی بودیم و نه پرتاب اشیا. حتی وقتی استقلال گل تساوی را از حریفش دریافت کرد، تماشاگران عکس‌العمل منفی از خود نشان ندادند و فقط سکوت کردند. نکته جالب‌تر این‌که در آستانه چهارشنبه‌سوری هیچ مواد محترقه‌ای از سوی استقلالی‌ها به زمین پرتاب نشد تا آنها مقابل چشمان ناظر ویژه AFC نمره قبولی بگیرند.
کری‌خوانی هم دردسرساز نشد
یکی دیگر از مسائلی که می‌توان از آن به‌عنوان یک اتفاق تحسین‌برانگیز نام برد؛ آرامش تماشاگران حاضر در ورزشگاه آزادی در قبال برخی از بازیکنان حریف بود که قبل و حین بازی کری‌خوانی کردند. عمر عبدالرحمن صحبت‌های تندی را پیش از بازی با استقلال زده بود و احتمالا یکی از اهدافش هم تحریک هواداران بود. ستاره العین اعلام کرده بود، جواب استقلالی‌ها را درون زمین می‌دهد. از سوی دیگر، دروازه‌بان تیم اماراتی در طول مسابقه چندباری با حرکات خود سعی در تحریک‌کردن هواداران استقلال داشت که آنها با هوشمندی تمام برای تیمشان دردسر ایجاد نکردند و حتی در هنگام ضربات کرنر هم هیچ اشیایی به سوی بازیکنان العین پرتاب نشد؛ اتفاقی که همین چند روز قبل در دربی تهران رخ داده بود.
تبریزی‌ها هم آرام بودند
ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز هم بعد از مدت‌ها تا مرز پرشدن پیش رفت. ۴۰‌هزار هوادار تراکتورسازی برای حمایت از تیمشان در شرایطی که نتایج خوبی در هفته‌های اخیر نگرفته بود، برای بازی مقابل الجزیره به استادیوم رفتند. همزمان‌شدن این مسابقه با شب چهارشنبه‌سوری نگرانی‌هایی را برای مسئولان به وجود آورده بود؛ اما تبریزی‌ها هم درنهایت هوشمندی هیچ عکس‌العمل بدی از خود در طول مسابقه نشان ندادند تا ثابت شود اتفاقات بازی استقلال و العین اتفاقی نبوده است. حتی در شرایطی که تراکتورسازی در این بازی خانگی محکوم به پیروزی بود تا امیدهایش برای صعود از گروه آسیایی خود زنده بماند، تماشاگران حاضر در استادیوم یادگار امام(ره) در پایان بازی علیه کادرفنی و بازیکنان شعاری سر ندادند تا در یک بازی بین‌المللی آبروداری کرده باشند.
نمره قبولی در کارنامه فوتبال ایران
حضور پرشور تماشاگران ایرانی در هفته چهارم لیگ قهرمانان آسیا که رکوردهای مختلفی را جابه‌جا کردند، یک‌طرف و به وجود نیامدن حتی یک حاشیه در جریان ۲ رویارویی نمایندگان ایران با اماراتی‌ها در روزهای اخیر از طرف دیگر باعث شد تا نمره قبولی در کارنامه فوتبال ایران ثبت شود. در روزهایی که ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا و همچنین مسئولان فوتبال عربستان به دنبال بهانه‌جویی برای سلب امتیاز میزبانی از تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا هستند، تماشاگران ایرانی با زیرکی تمام نمایش تمام‌عیاری را در سطح بین‌المللی ارایه دادند. باید امیدوار بود فرهنگ بالای هواداران فوتبال در ایران که در روزهای اخیر نمایش داده شد، در آینده هم ادامه‌دار باشد. در این صورت است که مسئولان فدراسیون فوتبال می‌توانند با ادله محکم و قوی از ‌سال آینده برای بازپس‌گیری امتیاز میزبانی تیم‌های ایرانی مقابل نمایندگان عربستان به کنفدراسیون فوتبال آسیا بروند. همواره AFC هم به اهمیت حضور پرتعداد تماشاگران ایرانی در استادیوم‌ها برای بالارفتن جذابیت فوتبال در آسیا اشاره کرده و حالا با نمره قبولی که در کارنامه ایرانی‌ها ثبت شده، دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند با بهانه‌جویی مقابل فوتبال ایران بایستد.

 


تعداد بازدید :  633