شماره ۱۳۷۰ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۶ اسفند
صفحه را ببند
جزییات جدید مسأله حصر از زبان نایب‌رئیس دوم مجلس
خلف وعده شد

شهروند| یک نماینده مجلس که خود ازجمله پیگیران وضع محصوران است، اظهار کرده که «ادامه پیگیری‌ها» در ارتباط با محصوران را به «ابتدای ‌سال آینده» موکول می‌کنیم. این سخنان علی مطهری درحالی مطرح می‌شود که پیش از این کمیته رفع حصر فراکسیون امید مجلس از رفع حصر تا پایان‌ سال ‌جاری خبر داده بود. چند ماه پیش بود که یکی از اعضای کمیته رفع حصر فراکسیون امید در نخستین دیدار و جلسه‌ای که این کمیته با آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه داشتند، خبر از رفع حصر احتمالی محصوران تا عید نوروز امسال را مطرح کرد. حتی شروطی هم برای عملی کردن این وعده مطرح شده بود که نمونه آن «رسانه‌ای نشدن» جزییات و ابعاد دیدارهای فراکسیون امید با مسئولان عالی قضائی بود. بعد از آن بود که برخی افراد به دیدار محصوران رفتند و با آنها به گفت‌وگو پرداختند و برخی نیز این فرآیند را از نشانه‌های جدی رفع حصر ارزیابی کردند. اما به نظر می‌رسد گشایش‌ها در مورد حصر به پایان ‌سال ‌جاری ختم نشود و ‌سال آینده آن‌گونه که مطهری گفته پیگیری‌های آن ادامه خواهد داشت.
امیدی نسبت به رفع حصر
 در این مقطع زمانی وجود ندارد
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وعده رفع حصر تا پیش از پایان ‌سال از جانب مقام‌های ارشد امنیتی و اطلاعاتی مطرح شده، تأکید کرد که چندان امیدی نسبت به رفع حصر در این مقطع زمانی ندارد و عدم تحقق این مهم به‌معنای خلف وعده خواهد بود. علی مطهری در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به آخرین وضع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد اعلام کرد: به‌هرحال به ما قول داده بودند که تا پیش از پایان‌ سال و فرارسیدن تعطیلات نوروز مشکل حصر مرتفع شود و طبیعتا اگر عمل نکنند، درواقع خلف وعده کرده‌اند. وی در واکنش به این پرسش که این وعده از جانب کدام نهاد مطرح شده بود، گفت: این وعده از سوی برخی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی مطرح شد که نمی‌خواهیم نامی از فرد یا نهادی بیاوریم. نماینده مردم تهران در مجلس دهم همچنین در واکنش به پرسشی دیگر مبنی بر تکذیب اظهارات بعضی نمایندگان مجلس درخصوص وعده مسئولان برای رفع حصر تا پیش از تعطیلات نوروز یادآور شد: مسأله این است که این وعده از جانب مقام‌های ارشد امنیتی مطرح شده و احتمالا کسانی که تکذیب کرده‌‌اند، خبر ندارند. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این‌که با توجه به باقی ماندن چند روز تا پایان سال، آیا همچنان به تحقق این وعده و رفع حصر در روزهای آینده امیدوار هستید، خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که آن‌چنان امیدوار نیستم ولی مسئولان چنین قولی داده‌اند و اگر این مهم صورت نگیرد، خلف وعده کرده‌اند.
سال جدید پیگیری می‌کنیم
مطهری در پایان در پاسخ به این سوال که درصورت عدم تحقق این وعده، چه واکنشی خواهد داشت، اعلام کرد: در این مورد باید ببینیم بعد از تعطیلات می‌توانیم چه کاری انجام دهیم. قاعدتا همچنان پیگیری‌های خود را انجام خواهیم داد.
نشانه‌های رفع حصر
برخی از نمایندگان مجلس و اعضای کمیته رفع حصر فراکسیون امید پیگیری‌های خود را از سر می‌گیرند. چنانکه پیش از این قاسم میرزایی نیکو، عضو کمیته رفع حصر در مورد برخی شنیده‌ها درخصوص رفع محدودیت‌ها در مسیر ملاقات اعضای خانواده میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با آنها به ایلنا گفته بود که «محدودیت‌های ملاقات برای میرحسین موسوی و خانم زهرا رهنورد رفع شده است». پیرو رایزنی‌ها و دیدار‌هایی که برخی مسئولان مربوطه با موسوی داشتند، به این جمع‌بندی رسیدند که دختران، نوه‌ها و همسران دو دختر موسوی و خانم رهنورد بتوانند با آنها به‌طور عادی دیدار کنند. احتمالا به‌زودی نسبت به درخواستی که در مورد ملاقات سایر اعضای خانواده و بستگان با آقای موسوی و خانم رهنورد مطرح شده بود، اقدام شود. موسوی اخیرا با ارایه اسامی تعدادی از بستگان خود، خواستار ملاقات با آنها شده بود که هم‌اکنون پیگیری‌هایی در این‌رابطه انجام می‌شود و امیدواریم این مهم نیز به‌زودی محقق شود. عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس همچنین در پاسخ به سوالی در مورد دیدار چهره‌های سیاسی با موسوی گفت: البته در رابطه با ملاقات چهره‌های سیاسی یا مقامات مسئول هنوز بحث خاصی مطرح نشده، اما به نظر می‌رسد رفع محدودیت‌ها برای ملاقات با اعضای خانواده، می‌تواند مقدمه خوبی باشد.
رفع محدودیت‌ها
از طرف شورای‌عالی امنیت ملی بوده
یک عضو کمیته رفع حصر نیز پیش از این با بیان این‌که آنچه در مورد رفع محدودیت دیدار‌های محصوران انجام‌ شده از طرف شورای‌عالی امنیت ملی بوده است، عنوان کرد: امیدوارم که این شورا در آینده به‌تدریج گشایش‌های بیشتری در بحث ملاقات، رفع محدودیت‌ها و رفت‌وآمد‌ها و... به وجود آورد. محمد کاظمی در گفت‌وگو با «اعتماد آنلاین» درخصوص گشایش‌های بیشتر بیان کرده بود که «امیدواریم به تدریج با اقداماتی که شورای‌عالی امنیت ملی انجام می‌دهد گشایش‌های بیشتر
 اتفاق بیفتد.»


تعداد بازدید :  236